10 documente contabile pe care trebuie sa le cunosti ( II )

3 noiembrie 2012 | 1 comentariu |

Daca ai acceptat provocarea de a incepe o afacere, trebuie sa ai cateva informatii despre documentele contabile. Fiind un subiect vast, l-am abordat in trei parti, incepand de saptamana trecuta. Astazi vei afla despre Borderoul de achizitie si Bonurile fiscale.

 

Contabilitatea nu e o chestiune simpla si la indemana oricui NU are studii de specialitate. Pentru a nu te impiedica in hatisul de legi si alte acte normative, este indicat sa ai un contabil priceput care sa te fereasca de capcanele din domeniul fiscal si de consecinte neplacute.

Este bine sa stii insa si tu care sunt principalele documente contabile si cum trebuie acestea intocmite, valorificate sau pastrate.

Din pacate, multi dintre cei care-si infiinteaza o firma nu fac deosebirea dintre juridic si fiscal si cred ca dupa ce ridica actele firmei nou infiintate, nu mai trebuie sa faca nimic. Nimic mai fals. De aceea am raspuns solicitarilor cititorilor Sanatatea Buzoiana de a prezenta, la nivel elementar, documntele contabile despre care trebuie sa stie orice mic intreprinzator.   

Saptamana trecuta am scris despre Factura, Nota de intrare-receptie si Chitanta. Astazi facem cunostinta cu Borderoul de Achizitie si Bonul fiscal.

 

4. Borderoul de achizitie se utilizeaza in cazul cumpararilor de la persoane fizice care nu sunt organizate intr-o societate comerciala sau alte forme de organizare impozabile (cumparari de la piata). Trebuie sa tinem cont ca in aceste cazuri este obligatorie intocmirea Notei de Receptii.

Borderoul de achizitie serveste ca  document de inregistrare in gestiune a produselor cumparate si este document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii produselor cumparate, fiind totodata documentul care justifica sumele platite din casa pentru achizitia respectiva.

Se intocmeste in doua exemplare (un exemplar se depune in contabilitatea proprie iar cel de-al doilea ramane la cotorul carnetului), de catre delegatul insarcinat sa aprovizioneze unitatea cu produse de pe piata taraneasca, de la producatorii  individuali sau de la alte persoane fizice.

Se semneaza de delegatul care face achizitiile respective si de gestionarul care primeste marfa.

Borderoul de achizitii trebuie sa contina obligatoriu un minim de  informatii pentru a putea fi inregistrat in contabilitate: denumirea unitatii; codul de identificare fiscal; sediul (localitatea, str., numar, judet);  denumirea; numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului.

Trebuie de asemenea sa contina date despre operatiunea economica : denumirea produselor, UM, cantitate, pret, valoare, suma platita, semnatura de primire a sumei, precum si date despre producatorul de la care s-a facut achizitia, respectiv, numarul si data contractului, numele producatorului, domiciliul, seria si numarul actului de identitate.

 

5. Bonurile fiscale

Toti agentii  economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie au obligatia de a emite bon  fiscal. Reglementarile privind casele de marcat fiscale sunt cuprinse in OUG 28/1999 actualizata si republicata si in normele de aplicare a acestui act normativ (HG 479/3003). Bonurile fiscale emise vor fi predate clientilor. La solicitarea acestora, operatorii economici trebuie sa le elibereze si factura fiscala.

 

Anumite activitati sunt scutite de obligatia de a emite bonuri fiscale:
comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie in piete si targuri , vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati, transportul public de calatori in interiorul localitatilor, activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa, cum sunt, de exemplu, biletele de acces la spectacole, muzee, expozitii sau biletele de participare la jocuri de noroc; activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale; serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientului  si altele.

Putem sa concluzionam ca un CMI nu este obligat sa emita bon fiscal. Deci incasarile se pot face pe baza facuturii si chitantei sau numai a chitantei. Daca  activitatea sanitara este organizata in SRL sau ONG, atunci SRL-ul sau ONG –ul are obligatia de a emite bon fiscal. Exceptie fac serviciile prestate la domiciliul clientului.

 

Cum iti procuri casa de marcat si ce pasi ai de urmat pentru fiscalizarea ei ? Aparatele de marcat electronice fiscale sunt livrate numai prin distribuitori autorizati de Ministerul Finantelor. Acestia au dreptul de a comercializa aparate de marcat electronice fiscale, inclusiv produsele complementare acestora, dar au si obligatia sa asigure service la aceste aparate atat in mod direct, cat si prin alti operatori economici acreditati.

Dupa ce ai achizitionat un aparat de marcat de la unul dintre distribuitorii autorizati, trebuie sa il inregistrezi in Registrul pentru evidenta aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, intocmit la nivelul fiecarui judet si al Municipiului Bucuresti.

 

Aparatul de marcat electronic fiscal emite trei categorii de documente: bonul fiscal, rola jurnal si raportul Z. Bonul fiscal este un document emis de un aparat de marcat cu ocazia efectuarii livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii si cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea, in functie de specificul activitatii desfasurate. El trebuie sa contina obligatoriu o serie de date, care trebuie sa fie lizibile si univoce. Este vorba despre: data, ora si minutul emiterii bonului fiscal, numarul de ordine al acestuia, numele sau codul operatorului, denumirea fiecarui bun livrat sau a serviciului prestart, pretul unitar, cantitatea, valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei acesteia, valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota.

Atentie ! Comisarii Garzii financiare au dat amenzi pentru lipsa unor elemente de pe bonul fiscal !

Raportul Z se emite la inchiderea zilei, totalizeaza toate operatiunile din ziua respectiva si se depune in contabilitatea proprie. Rola jurnal sau rola martor este copia bonurilor fiscale, iar dupa schimbare, trebuie pastrata in arhiva unitatii.

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii (nu au caracter de consultanta juridica), transmise pe adresa  redactie@sanatateabuzoiana.ro.

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL”.


Categorii: Economic

Comentarii (1)

  1. Baicu Petrus spune:

    Aventuri fiscale

Adaugati un comentariu


 

*