10 documente contabile pe care trebuie sa le cunosti ( III )

10 noiembrie 2012 | 0 comentarii |

Am ajuns, iata, din nou la ziua de sambata, cand imi face placere sa particip intalnirea cu voi, cei care ne scrieti ca doriti sa stiti mai multe despre legislatia fiscala, contabilitate si documentele prevazute de lege.

 

Multi dintre cei care-si infiinteaza o firma nu fac deosebirea dintre juridic si fiscal si cred ca dupa ce ridica actele firmei nou infiintate, nu mai trebuie sa faca nimic. Total gresit. De aceea am raspuns solicitarilor cititorilor Sanatatea Buzoiana de a prezenta, la nivel elementar, documntele contabile despre care trebuie sa stie orice mic intreprinzator.   

Am vorbit, in ultimele doua saptamani, despre Factura, Nota de intrare-receptie si Chitanta, Borderoul de achizitie si Bonul fiscal. Astazi veti face cunsotinta cu Bonul de consum, Dispozitia de plata, Dispozitia de incasare, Ordinul de plata si Ordinul de deplasare.

 Toate acestea reprezinta principalele documentele contabile pe care trebuie sa le cunosti si sa stii cum trebuie valorificate pentru a fi in acord cu legislatia actuala, in cazul in care desfasori o activitate economica sub forma de SRL, PFA sau ONG.

 

6. Bonul consum serveste ca document de eliberare din magazie a materialelor diverse si document justificativ de inregistrare pe cheltuieli ale consumurilor de material.

 Se poate cumpara de la orice librarie un carnet de bonuri de consum, dar poate fi facut si in format electronic. Se intocmeste in doua exemplare, un exemplar se depune obligatoriu la compartimentul Contabilitate si un exemplar ramane la cotorul carnetului. 

Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este:   denumirea unitatii, numarul documentului, data eliberarii, denumirea materialului, cantitatea necesara, U/M, cantitatea eliberata, pretul unitar, valoarea (dupa caz ), data si semnatura gestionarului si a primitorului.

Bonul de consum este asadar un document obligatoriu prin care se  justifica eliberarea bunurilor din gestiunea societatii in consum si a inregistrarii cheltuielilor cu consumul materialelor in evidenta contabila.

 

 7. Dispoziţie de plata (catre casierie), asa cum ii arata si numele, dispune o plata catre caseria proprie. Este un document care se utilizeaza ca document justificativ in cazul platilor diverse cu numerar. De exemplu,  aporturile aduse de asociati  in numerar, sau daca se acorda avansuri spre decontare si alte plati cu numerar, se inregistreaza  cu acest document.
      Se intocmeste intr-un exemplar, de catre compartimentul financiar-contabil.
      Se semneaza de intocmire la compartimentul financiar-contabil, se aproba de catre conducatorii unitatii si ramane ca anexa la registrul de casa.  

 

8. Dispoziţie de încasare (către casierie) se utilieaza pentru incasarea sumelor diverse  prin caseria proprie, cum ar fi aport asociati, incasari din avansuri spre decontare neutilizate si alte incasari cu numerar.

Este un  document justificativ de inregistrare in registrul de casa si in contabilitate, in cazul incasarilor  in numerar efectuate fara alt document justificativ.
      Se intocmeste intr-un exemplar de compartimentul financiar-contabil.
      Se semneaza de intocmire la compartimentul financiar-contabil, se aproba de catre conducaorii unitatii si ramane ca anexa la registrul de casa.  

 

9. Ordinul de plata se utilizeaza pentru a efectua o plata dintr-un cont la banca in alt cont bancar.

Se pot efectua plati cu ordin de plata catre bugetul de stat, catre un furnizor de bunuri sau servicii sau catre salariatii proprii pentru virarea salariilor in carduri.

Fiecare banca are un formular propriu de ordin de plata. Exceptie fac platile catre bugetul de stat, care pot fi facute in format electronic, pe modelul dat de catre Ministerul de Finante.

Viramentele bancare pot fi facute si prin intermediul internet banking-ului, fara a utiliza formular de ordine de plata.

Ordinele de plata se numeroteaza in momentul intocmirii si se  inregistreaza  in ordine cronologica intr-un registru .

 

10. Ordinul de deplasare  serveste ca  dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea, pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuat, pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans, document justificativ de inregistrare in contabilitate.

Se intocmeste intr-un exemplar, pentru fiecare deplasare, de catre persoana care urmeaza a efectua deplasarea, precum si pentru justificarea avansurilor acordate in vederea procurarii de valori materiale in numerar.
Poate fi achizitionat de la orice librarie.

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii (nu au caracter de consultanta juridica), transmise pe adresa  redactie@sanatateabuzoiana.ro.

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL”.

 


Categorii: Business, Economic

Adaugati un comentariu


 

*