Aproape 185 de milioane de lei pentru modernizarea SNUAU-112

17 august 2018 | 0 comentarii |

Serviciul de Telecomunicații Speciale a demarat deja licitația de contractare a serviciilor de modernizare a echipamentelor hardware și software, investiția fiind finanțată din fonduri europene.

 

Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) – 112 intră într-un amplu proces de extindere și modernizare, pentru care Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a demarat deja licitația.

Investiția cu ajutorul căreia se va moderniza infrastructura hardware și software a SNUAU este estimată la 184,7 milioane de lei și se va realiza din fonduri europene. Contractul va fi atribuit pe criteriul cel mai bun raport calitate/preț și presupune realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă, modernizarea punctelor de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă şi realizarea componentei de rezervare comunicaţii date WAN/MAN.

În caietul de sarcini se menționează că modelul arhitectural actual al SNUAU 112, implementat în 2004, în concordanţă cu tehnologiile hardware-software şi limitările de bandă existente la vremea respectivă „nu este adecvat pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare, care presupun iniţierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgenţă. Practic, în astfel de situaţii, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât şi dispeceratele agenţiilor de urgenţă sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgenţă, din cauza numărului limitat de operatori şi dispeceri existenţi la nivel local”.

 

Noul sistem informatic va fi compus din echipamente, funcţii, servicii, module software şi aplicaţii, în configuraţii redundante (geografic şi on-site), care să asigure îndeplinirea cât mai eficientă, a atribuţiilor de procesare şi dispecerizare a urgenţelor ale centrelor 112 şi dispeceratelor agenţiilor de intervenţie, din cadrul SNUAU. Noul sistem informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă va fi constituit din trei centre naţionale, care vor funcționa la Bucureşti, Braşov şi Cluj, ce vor susţine infrastructura software şi hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării şi dispecerizării tuturor apelurilor de urgenţă la nivel naţional șui va i interconectat cu eCall, sistemul de urgenţă montat pe maşini. S-ar putea introduce şi conţinut video, așa încât localizarea apelurilor să fie mult mai precisă, așa cum a solicitat Comisia Europeană. „Asta nu încalcă anumite drepturi ale persoanelor, pentru că pentru a ajuta e nevoie să ştii unde este cel care are nevoie de ajutor. Au fost destule incidente în Europa, care au arătat că dacă localizarea era precisă s-ar fi salvat vieţi omeneşti. Persoana poate să fie derutată, poate să nu ştie exact unde este“, a explicat secretarul de Stat în MAI, Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență.

 

Integrarea serviciului eCall în platforma tehnică a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 are la bază o soluţie tehnică românească sută la sută, pusă la punct de specialiştii STS. România este prima ţară din Uniunea Europeană care a implementat sistemul eCall. Echipamentul este obligatoriu pentru toate maşinile care ies pe poarta fabricilor din aprilie 2018 și detectează momentul în care are loc un accident şi alertează dispeceratele 112, chiar dacă pasagerii sunt inconştienţi. Odată cu modernizarea sistemului 112, apelurile eCall vor putea alerta salvatorii, în caz de accident.

La ora actuală, Serviciul pentru Apeluri de Urgenţă este format din 41 de centre 112 (40 la nivel judeţean şi unul pentru zona metropolitană Bucureşti-Ilfov). La acestea se mai adaugă şi agenţiile de urgenţă Ambulanţă-ISU/SMURD, Poliţie şi Jandarmerie, de la nivel local, care sunt interconectate. Astfel, apelând numărul de urgenţă 112, apelul este direcţionat către un centru judeţean de preluare a apelurilor în baza informaţiilor de jurisdicţie administrativă.

 


Adaugati un comentariu


 

*