Cardul electronic de sanatate a devenit functional

19 decembrie 2012 | 0 comentarii |

Acesta a fost lansat cu succes la Arad, in cadrul Programului-pilot. Primul beneficiar a fost un veteran de razboi. De la 1 ianuarie 2013, „buletinul de sanatate” devine obligatoriu.

 

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) a anuntat, astazi, finalizarea implementarii si testarii cu succes a Sistemului Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS). Primele doua astfel de carduri au fost testate la Arad, unde se desfasoara primul proiect-pilot, de exploatare a sistemului, in care sunt inslusi 320 de pacienti, primul beneficiar fiind un veteran de razboi. Cardul reprezinta, potrivit conducerii CNAS, un instrument la purtator pentru identificarea pacientului in sistemul national de asigurari sociale de sanatate si permite decontarea serviciilor medicale reale efectuate de catre acesta.

Implementarea Cardului este inca un pas important in reformarea sistemului romanesc de asigurari sociale de sanatate, prin imbunatatirea serviciilor medicale si farmaceutice, precum si prin cresterea transparentei si diminuarea fraudei la nivelul serviciilor medicale. Sistemul este construit pe platforma Sistemului Informatic Unic Integrat si completeaza Reteta Electronica, sistem deja utilizat si care va deveni obligatoriu de asemenea tot de la 1 ianuarie 2013, a explicat presedintele CNAS, dr. Doru Badescu.

Conform HG 900/2012, Cardul incepe sa fie distribuit in teritoriu de la 1 ianuarie 2013, iar pana in 2014 trebuie sa ajunga la toti cetatenii romani cu varsta de peste 18 ani. Urmatoarele 100.000 de bucati vor fi pilotate in cadrul Centrelor de dializa. Dupa 1 ianuarie 2013 se vor emite cate un milion de carduri in fiecare luna, pana cand toti romanii vor intra in posesia pasaportului de sanatate.

Cardul electronic reprezinta unul dintre cei „trei piloni” ai informatizarii sistemului de asigurari sociale de sanatate, ceilalti fiind prescriptia electronica (deja functionala si care devine obligatorie la 1 ianuarie 2013) si dosarul electronic al pacientului (aflat inca in lucru). Cu ajutorul acestora, conducerea CNAS considera ca se ajunge la o „modificare conceptuala si tehnica a sistemului de sanatate din Romania, care pana acum era foarte rigid”, potrivit unei declaratii a medicului-sef, dr. Marius Filip, care a mai precizat ca Romania este singura tara din lume care a implementat la scara nationala acest sistem.

 Acesta contine un cip securizat (pentru a proteja datele pacientului), care va contine datele de identificare ale posesorului, respectiv numele acestuia, codul unic de asigurat (format din 20 de caractere si diferit de CNP), precum si informatii medicale despre detinator, precum si numele medicului da familie la care este inscris, acesta fiind si garantul confidentialitatii datelor medicale ale pacientului.

Astfel, CEAS va permite atat identificarea calitatii de asigurat, care va certifica utilizarea corecta a fondului de asigurari sociale de sanatate pentru pacientul care s-a prezentat la medic, cat si accesul medicilor de familie si medicilor de urgenta la o serie de date medicale cu risc vital, potrivit presedintelui CNAS, dr. Doru Badescu..

 

Dr. Doru Badescu, presedinte CNAS

Cu acordul pacientului, medicul de familie va incarca pe card date medicale precum persoane de contact in caz de urgenta, grupa sanguina sau daca este donator de organe si boli cronice. Aceste informatii pot salva viata pacientului intr-o situatie de urgenta, putandu-se evita astfel administrarea unor medicamente incompatibile cu profilul sau medical si dand medicilor posibilitatea luarii unor decizii terapeutice in timp util, nemaifiind necesara asteptarea in vederea efectuarii unui set de analize.

Cardul Electronic de Asigurari Sociale de Sanatate se va distribui incepand cu prima parte a anului 2013, costul acestuia fiind suportat din bugetul Ministerului Sanatatii. In cazul in care acesta se pierde, costurile vor fi suportate de asiguratul-posesor al pasaportului de sanatate. Cardul national de sanatate va fi valabil cinci ani de la data emiterii, cu exceptia celor cele elaborate inainte de 31 decembrie 2012, pentru care se va considera ca data a emiterii, 1 ianuarie 2013.

Imprimeria Nationala coordoneaza procesul de realizare a suportului din plastic. Intre timp, medicii trebuie sa se doteze cu cititoare speciale.


Categorii: C.A.S., Eveniment

Adaugati un comentariu


 

*