Ce trebuie sa stii despre facturare

22 septembrie 2012 | 0 comentarii |

Tocmai ai infiintat o societate, un PFA, un CMI si ai nevoie de facturi. Nu stii cum sa le completezi, care sunt regurile mereu schimbatoare? Raspunsul nu este complicat, conditia este sa fii bine informat.

 

Principalul act normativ care reglementeaza intocmirea facturilor este Codul Fiscal, aprobat prin Legea nr. 571/2003. Deasemenea, exista reglementari si prin alte acte normative, cum ar fi Ordinul nr.3512 din 2008 privind documentele financiar contabile.

Pentru inceput, trebuie sa stii cateva lucruri importante :

– Facturile fiscale tiparite, inseriate si numerotate sub supravegherea Imprimeriei Nationale nu mai exista;

– Obligativitatea semnaturii si a stampilei pe factura fiscala au disparut (art.155,alin.6 din Codul Fiscal).

– Exista doua tipuri de facturi : facturi pe suport de hartie si facturi electronice.

Varianta cel mai des folosita este emiterea facturilor pe suport de hartie.

Facturile pe suport de hartie pot fi cumparate sub forma de carnete de facturi, de la librarie sau anumite tipografii sau pot fi intocmite cu ajutorul calculatorului, prin editare in Word (nu este metoda cea mai recomandata), Excel sau cu ajutorul unui program de facturare.

Nu inseamna insa ca utilizezi facturarea electronica daca folosesti una dintre aceste metode. Facturile electronice se emit sub semnatura electronica si  se transmit prin suport electronic . Regimul lor este reglementat prin acte normative speciale. Despre facturile electronice vom mai vorbi dupa data de 1 ianuarie 2013, cand vor intra in vigoare ultimele acte normative emise in legatura cu acest tip de document.

 

De unde si cum iti procuri facturile?

 

 Poti intra in prima librarie sa-ti cumperi un carnet de facturi sau le poti edita cu ajutorul calculatorului.

Indiferent de varianta aleasa , trebuie sa tii cont de doua lucruri:

  1. Toate persoanele impozabile (fizice/juridice) care folosesc facturi trebuie anual sa stabileasca si sa aloce seriile si numerele pentru facturi. Adica la inceputul fiecarui an fiscal trebuie sa mentioneze numarul de la care incepe sa emita prima factura.Seria poate fi initiala societatii , iar numerele pot incepe de exepmlu cu 001 pana la 200. De asemenea trebuie sa nominalizezi o persoana care sa care se va ocupa de gestionarea si alocarea numerelor aferente facturilor emise .Aceste operatiuni se fac prin decizii interne date de catre conducatorul unitatii.
  2. Factura trebuie sa contina obligatoriu anumite informatii, care sunt prevazute in Codul Fiscal la art.155, aliniat 8.

          Potrivit atului normativ mentionat, factura fiscala trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele informatii:
a) seria si numarul facturii;
b) data emiterii facturii;
c) numele, adresa si codul de inregistrare fiscala al persoanei care emite factura;
d) numele, adresa si codul de inregistrare fiscala, dupa caz, al beneficiarului de bunuri sau servicii;
e) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate;
f) valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa pe valoarea adaugata;
g) cota de taxa pe valoarea adaugata sau mentiunea scutit cu drept de deducere, scutit fara drept de deducere, neimpozabil sau neinclus in baza de impozitare, dupa caz;
h) valoarea taxei pe valoarea adaugata, pentru operatiunile taxabile.  

 

Ce fel de facturi folosesti si cum le intocmesti?

 

Activitatile sanitare sunt, in cea mai mare parte, activitati scutite de TVA. In acest caz, atunci cand cumperi un carnet de facturi, vei cere sa ti se dea un carnet de facturi fara TVA. Daca intocmesti factura prin alte metode, o vei intocmi fara rubrica de TVA .

Facturile, de regula ( cu anumite exceptii ), se intocmesc cel mai tarziu pana pe data de 15 a lunii urmatoare in care a avut loc prestarea de servicii sau livrarea de bunuri.

Actele normative in vigoare recomanda intocmirea facturilor in doua sau mai multe exemplare. De regula, se intocmesc in trei exemplare: un exeplar se trimite clientului, alt exemplar se inregistreaza in contabilitatea proprie, iar un exemplar ramane la cotorul carnetului sau intr-un dosar de „copii facturi emise”.

Daca esti insa platitor de TVA si ai o activitate complexa, desfasori activitati impozabile cu TVA, activitati cu taxare inversa, importuri, exporturi de bunuri si servicii etc., facturile vor fi emise in conformitate cu prevederile din Codul Fiscal conform specificului situatiei.

Se recomanda consultarea unui expert contabil sau a unui consultant fiscal, pentru evitarea greselilor.

 

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii (nu au caracter de consultanta juridica), transmise pe adresa  redactie@sanatateabuzoiana.ro.

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL”.

 

 


Categorii: Economic, Legislatie

Adaugati un comentariu


 

*