CNAS spune că a rezolvat problemele sistemului informatic

16 mai 2018 | 0 comentarii |

Dosarul electronic este, însă, în continuare, imposibil de accesat, spun medicii, care zadarnic s-au chinuit, astăzi, să acceseze această componentă a sistemului informatic.

 

După două săptămâni în care sistemul informatic a fost „pe butuci”, ducând medicii și pacienții la disperare, CNAS anunță, printr-un comunicat remis presei, că „în dimineaţa zilei de 16 mai, ca urmare a măsurilor întreprinse de CNAS şi de specialiştii IT, în conformitate cu cele anunţate în comunicatul pe aceeaşi temă din data de 14 mai a.c., Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) este funcţională. Acest fapt este confirmat inclusiv de cele 231.816 rețete electronice prescrise, respectiv 228.294 reţete electronice eliberate în ziua anterioară, ceea ce se încadrează într-un flux  normal de funcţionare a sistemului informatic”.

Că s-au putut elibera rețetele electronice au confirmat, astăzi, și medicii. Ei spun însă că în continuare sunt probleme cu sistemul informatic, pentru că „nu funcționează Dosarul Electronic de Sănătate (DES). Ne chinuim degeaba să urcăm datele în DES, că nu merge”, a precizat medicul buzoian Angela Mazdrag, medic de familie, cu competență în medicina de urgneță, care asigură gărzi la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean.

 

DES este o componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate ce conţine informaţii medicale despre pacient, adunate la nivel naţional, de la toţi furnizorii de servicii medicale cu care pacientul a intrat în contact.

Potrivit prevederilor legale, toți furnizorii de servicii medicale (medici, laboratoare, spitale publice şi private, furnizori de îngrijiri la domiciliu etc. aflați sau nu în relații contractuale cu CNAS) sunt obligați să transmită date către DES, în caz contrar fiind sancționați. Practic, la transmiterea unui prim document medical, se verifică dacă pentru CNP-ul acelui pacient există deja generat un dosar de sănătate. Dacă nu există, se vor interoga bazele de date SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat) și SIPE (Sistemul Informatic Prescripția Electronică) pentru CNP-ul respectiv, se vor extrage date istorice, iar datele din dosar vor fi consolidate pe baza acestor informații și a celor cuprinse în documentul medical transmis de medic. Interogarea pentru date istorice se produce numai la crearea dosarului, urmând ca acesta să fie apoi alimentat cu date prin transmiterea de documente medicale.

Dosarul electronic de sănătate (DES) este o investiţie de 18 milioane de euro. Lansat în 2015, dosarul electronic conține datelor pacienților, care sunt transferate automat către DES, din Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) pe care medicii și ceilalți furnizori de servicii medicale îl folosesc.

 

CNAS mai precizează că în seara zilelor de 14 și 15 mai a. c.  platforma informatică a fost oprită programat, între orele 19:00 şi 24:00, pentru „lucrări tehnice de consolidare şi optimizare a funcţionalităţilor, după ce s-au efectuat măsuri de eliminare a fluctuaţiilor sistemului informatic precum şi de operaţionalizare a acestuia. În continuare se efectuează activități de analiză, monitorizare, verificare și consolidare a platformei informatice, iar după parcurgerea acestora urmează a se trece la ridicarea indisponibilității, prin anunțarea pe site-ul CNAS”.

Instituția subliniază că echipa de lucru IT a stabilit faptul că nu au fost pierdute/deteriorate informații din baza de date a PIAS.

Totodată, reamintește că serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line din data de 7 mai 2018 și până la soluţionarea problemelor platformei informatice vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii mai 2018.

Pentru validarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate off-line, CNAS dezactivează următoarele reguli de validare:

a) „serviciul medical nu a fost raportat on-line în 3 zile lucrătoare” – din data de 7 mai 2018 și până la remedierea PIAS;

b) „serviciul nu a fost semnat cu cardul” – din data de 10 mai 2018 și până la remedierea PIAS.

În acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 40 – 42 din H.G. 155/2017.

 

Razvan Prisada

Farmaciștii sunt însă neîncrezători în aceste promisiuni ale CNAS și spun că nu și-au putut încărca în SIPE facturile aferente lunii aprilie. „În ultimele zile am tot avut discuții cu CJAS Buzău, din cauză că neputând face raportările pe luna aprilie electronic, ni s-a cerut să le transmitem fără a le urca în SIPE. Atrag atenția, colegilor, să încerce să facă această operațiune în momentul în care sistemul informatic permite, pentru că nu vreau să ne mai confruntăm cu o situație anterioară, când a mai fost o astfel de problemă și, după ce am făcut cum ne-a cerut atunci doamna Grigore, ne-am trezit că nu ni s-au validat facturile și ne judecăm și-n ziua de stăzi pentru a ne recupera banii”, a precizat pentru Sănătatea Buzoiană farm. dr. Răzvan Prisada, președintele Colegiului farmaciștilor Buzău și vicepreședinte al Colegiului Național al farmaciștilor.

El a subliniat, totodată, că nu vrea să mai audă, din partea instituțiilor statului, care ar trebui să se ocupe de buna funcționare a sistemului informatic, sugestii de genul „încercați să rezolvați problema noaptea, când sistemul este mai puțin solicitat, pentru că este, cel puțin, o sugestie lipsită de respect. Să muncească ei, nopatea, dacă ziua nu sunt în stare, pentru că oricum, sunt plătiți din bani pubici, deloc puțini!”, și-a exprimat revolta farm. Prisada, față de felul cum înțeleg funcționarii CNAS să-și respecte atribuțiunile de serviciu în relațiile contractuale cu furnizorii și cu asigurații de pe urma cărora își primesc salariile.

 


Adaugati un comentariu


 

*