Comisarul european pentru Sanatate critica finantarea sistemului medical din Romania

20 octombrie 2017 | 0 comentarii |

In compensatie, acesta apreciaza implementarea cardului de sanatate si introducerea unor tratamente noi in lista de compensate.

Vytenis Andriukaitis

In aceeasi zi in care sindicalistii de la Sanitas au protestat cu miile in strada, comisarul european pentru Sanatate, Vytenis Andriukaitis, a fost prezent la Bucuresti, unde a participat la dezbaterea „Health Forum– finantarea sistemului de sanatate 2018”, care a avut loc la Palatul Parlamentului. La eveniment au fost prezenti presedintii comisiilor de Sanatate ale Senatului si Camerei Deputatilor, Laszlo Attila si Florin Buicu, ministrul Sanatatii, Florian Bodog, reprezentanti ai companiilor din industria farmaceutica, ai organizatiilor de pacienti si ai altor institutii publice din domeniul Sanatatii.

Referindu-se la tema principala a dezbaterii, comisarul european a criticat modul in care sistemul public de Sanatate din Romania este finantat, precizand ca sunt mari probleme la acest capitol si sugerand ca fondurile europene ar putea fi o solutie pentru redresarea situatiei.

As vrea sa subliniez inca o data ca in Romania sistemul se confrunta cu mari probleme de finantare. In Romania, sistemul este subfinantat, ceea ce inseamna un risc pentru sustenabilitatea pe termen mediu si lung. Bugetul de stat sustine o serie de activitati. In ceea ce priveste cheltuielile, acestea sunt la un nivel foarte scazut in Romania, ceea ce impiedica activitatile de promovare a unui sistem de viata sanatos”, a precizat comisarul european, in cadrul evenimentului.

Vytenis Andriukaitis a spus insa ca in sistemul public de Sanatate din Romania s-au intamplat si lucruri bune, mentionand la acest capitol implementarea cardului de sanatate si includerea unor terapii noi pe lista de compensate, asa cum este cazul tratamentului fara interferon pentru pacientii cu hepatita C.

„Romania a facut unele lucruri bune prin implementarea cardurilor de sanatate, publicand o lista de medicamente compensate care se bazeaza pe tehnologii foarte noi, promovand constientizarea si utilizarea medicamentelor generice, dar exista nevoia de imbunatatire a accesului la sistemul de sanatate, exista o strategie 2014 — 2020 in Romania si va incurajez sa militati in continuare pentru implementarea sistemului, care sa devina mai eficient si mai sustenabil pentru ca sistemul de sanatate sa fie de calitate pentru toti”, a mai declarat comisarul european, adresandu-se reprezentantilor autoritatilor din Sanatate prezenti la eveniment.

Comisarul european a avut si o scurta intrevedere cu ministrul Florian Bodog, la finalul careia demnitarul roman a anuntat ca Vytenis Andriukaitis i-a dat asigurari ca va sprijini autoritatile romane in demersul lor de a reabilita Institutul Cantacuzino.

In acest sens, ministrul Sanatatii urmeaza sa mai aiba o intalnire cu comisarul european, subiectul central fiind Institutul Cantacuzino.

„Voi aborda, din nou, subiectul Institutului Cantacuzino, pentru ca domnia sa ne-a promis sprijin si premierul a adresat si o scrisoare presedintelui Comieiei Europene in ceea ce priveste sprijinul pe care Uniunea Europeana ar putea sa il acorde institutului. Practic, ne dorim ca Institutul Cantacuzino sa polarizeze productia de vaccinuri pentru situatiile de urgenta din Europa, in situatia in care anumite companii isi intrerup productia sau in situatiile de criza, de epidemii”, a declarat Florian Bodog.

Institutul Cantacuzino a trecut recent in subordinea Ministerului Apararii Nationale, iar intentia autoritatilor este de a transforma unitatea intr-un pol euroregional de vaccinuri, bazandu-se si pe o finantare europeana.

Vyentis Andriukaitis, Calin Galaseanu

Referitor la comertul paralel cu medicamente, in interiorul Uniunii Europene, Vytenis Andriukaitis a declarat ca acesta este legal, insa a spus ca in anumite cazuri justificate, guvernele au posibilitatea sa il restranga, asa cum incearca si Romania, dupa disparitia de pe piata a peste 2000 de medicamente generice si riscul ca in perioada urmatoare sa mai dispara alte mii de tratamente ieftine.

In ceea ce priveste comertul paralel, as vrea sa spun ca avem o singura piata in interiorul Uniunii Europene. Tratatele Uniunii Europene permit libera circulatie a bunurilor si aceasta inseamna – comertul paralel este legal. Intr-adevar, in anumite cazuri, guvernele au posibilitatea sa restranga acest comert, insa restrictia trebuie sa fie proportionala si justificata, a declarat comisarul, prezent in Romania, la Palatul Parlamentului.

Sorin Popescu, director Amgen, a sublinat ca taxa clawback si alte reglementari ale sistemului de sanatate  a dus la o situatie comparabila cu cea in e „cand incerci sa folosesti un pantof mult mai mic, cum sunt nevoile noastre intr-un buget foarte mic, la un moment dat se rupe. Ne-am straduit sa uinem preturile cele mai mici din Europa si am ramas fara medicamente”.

Calin Galaseanu, director General Bristol-Myers Squibb Romania, a atras atentia ca „pentru a ajunge sa facem parte din marea familie europeana si din punctul de vedere al accesului la terapie inovatoare, incepand de anul viitor, Romania ar trebui sa nu mai cheltuiasca bani in sanatate, ci sa investeasca bani in sanatate”.

Ionut Misa – Florian Bodog

Florian Bodog a atras insa atentia caunele companii producatoare au oameni implicati in exportul paralel” si si-a exprimat dorinta efectuarii unor „anchete interne la aceste firme. As dori sa stiu cine sunt oamenii din spatele acestei resele care exporta medicamente”,a spus ministrul Sanatatii.

Ministrul Finantelor, Ionut Misa, a dat asigurari ca ca domeniul sanatatii reprezinta o prioritate pe agenda Guvernului, recunoscand insa ca limitarile de natura financiara pun multe piedici. A promis insa ca Executivul incearca sa le depaseasca si chiar a incercat sa aduca, in acest sens, cateva argumente. „Anul acesta, pentru a incuraja medicii sa ramana in Romania si sa ofere un act medical cat mai bun, fondul de salarii va creste cu 2,9 miliarde, deci salariile nete vor creste cu 25%. Este un efort bugetar care isi gaseste motivatia si speram ca el sa raspunda la o parte din solicitarile personalului medical. Pe langa aceasta, s-au alocat 600 de milioane de euro pentru serviciul de urgenta. Exista in plan sa se achizitioneze computere tomograf si mai multe echipamente medicale. De asemenea, vor fi achizitionate 2.200 de ambulante noi. Speram ca acesti bani se vor utiliza judicios si vor ajunge acolo unde este nevoie de ei – la beneficiarul final, cetateanul”, a incercat Misa, in stilul sau caracteristic, prezinte activitatea guvernului intr-o lumina roz, desi in strada, mii de oameni strigau exact contrariul.

In ciuda expunerii optimiste a guvernantilor, opusa celei a producatorilor de medicamente, Cezar Irimia, presedintele Aliantei Pacientilor Cronici din Romania, a aratat ca exista inca numeroase probleme cu care se confrunta pacientii. „Nu pot sa neg imbunatatirea listei de medicamente si a accesului la noi terapii, dar lentoarea asta omoara oameni. Birocratia omoara pacienti. Trebuie sa faceti ceva!”, le-a cerut tuturor celor prezenti, reprezentantul pacientilor.

Prof. dr. Alexandru Rafila, presedintele Societatii Romane de Microbiologie, a subliniat insa necesitatea schimbarii de paradigma in sistemul sanitar, la toate nivelurile. „Trebuie sa gandim pe termen mediu si lung. Daca tragem linie, care sunt costurile pentru medicamentele compensate si gratuite sau pentru accesul la serviciile de sanatate, o sa vedem ca, odata cu cresterea duratei de viata, lucrurile acestea nu sunt sustenabile. Haideti sa schimbam filozofia si sa ajutam Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate sa incurajeze o medicina a omului sanatos” – a conchis dr. Rafila.