Comunicarea, cheia unei bune relatii intre medic si pacient

9 iulie 2017 | 0 comentarii |

Doctorii de la spitalul Marie Curie au aflat, de la un renumit psihoterapeut spaniol, cat de importanta este comunicarea cu micii lor pacienti si parintii acestora, dar si ca vestile rele trebuie date fractionat, pentru ca pacientul nu retine, prima data, mai mult de 25% din ele.

 

Dr. Clara Alexandrescu

Romania are medici extraordinari. Profesionisti care nu de putine ori fac minuni cu „mainile goale”. Avem insa medici putini, si muncesc in conditii care lasa mult de dorit. Cei mai multi dintre ei sunt dedicati profesiei insa stau mai putin bine la COMUNICARE. Iar asta, de multe ori, le umbreste succesele profesionale.

O postare pe Facebook a medicului cardiolog Clara Alexandrescu, de la Centrul CardioRec, reflecta poate cel mai bine cat de importanta este comunicarea dintre medic si pacient: „Comunicarea doctor-pacient – o amintire draga, care mi-a revenit in minte dupa o discute cu dr. Nicolae Iordache. O discute care mi-a marcat viata de doctor. Eram studenta in anul I de facultate si bunica mea avea o problema medicala. Intoarsa de la doctor imi spune dezamagita: «Draga mea, eu nu iau medicamentele prescrise».

Incerc din rasputeri sa-i explic ca doctorul care a consultat-o este unul din cei mai buni si ca stie carte cat 10 la un loc. 

Bunica imi explica: «Eu te cred ca e foarte destept, dar eu nu am incredere. Daca nu a stiut sa ma faca sa inteleg de ce sa iau 4 medicamente pe zi inseamna ca e o problema. Degeaba stie doctorul ce am eu, daca eu nu am inteles ce boala am si de ce sa iau medicamente». 

Eu: Bunica, dar tu nu ai cum sa intelegi, ca nu ai studii de medicina!

Bunica: «Draga, dar el e doctor numai pentru doctori?!»

 

Pornind de la aceasta marturisire putem intelege ca medicii nostri sunt invatati sa diagnosticheze, sa investigneze si sa trateze, dar nu sunt invatati sa comunice. Nici in facultate, nici in rezidentiat, nici postuniversitar. Unii au acest „dar” nativ, dar cei mai multi ar avea nevoie sa fie invatati cum sa comunice. De fapt, in orice facultate si chiar in liceu ar trebui sa existe cursuri de comunicare. Astfel, pacientii ar sti, si ei, sa comunice cu doctorul si altfel ar intelege starea acestuia, la un moment dat.

Pentru ca nu trebuie sa uitam ca si medicii sunt oameni si sunt si ei marcati uneori de neputinta, de mila, de suparare, poate chiar de furie, cand sunt nevoiti sa transmita unui pacient sau familiei acestuia un diagnostic grav.

Se poate ajunge pana la ura atunci cand doctorul se simte sufocat de intrebari si crede ca datoria sa este doar de a trata, nu si de a explica”, a subliniat si Ruben Bild, un renumit psihoterapeut spaniol, care le-a explicat cadrelor medicale de la Spitalul de Copii „Marie Curie” din Bucuresti ce inseamna comunicarea medic-pacient, in cadrul conferintei Arta si stiinta in comunicarea dintre medic si pacient sau familia acestuia, la care au participat 50 de medici specialisti, rezidenti, asistenti medicali.

Obositi de prea multe garzi sau sufocati de numarul mare de pacienti, unii medici acorda mai putina importanta comunicarii cu bolnavii sau cu rudele acestora, iar adesea nici nu-si dau seama ca oamenii nu au inteles ce li se intampla. Ajung uneori chiar sa-si urasca pacientii care devin „pisalogi” sau, din contra, sunt atat de empatici incat confunda problemele bolnavilor cu propriile griji.

 

Catalin Cirstoveanu, Ruben Bild

Toate acestea sunt sentimente normale, omenesti”, spune psihoterapeutul Ruben Bild care, timp de doua ore, a reusit sa prezinte medicilor romani cateva dintre cele mai imprtante metode de comunicare. El considera ca este foarte important modul in care doctorul isi gestioneaza propriile sentimente.In Romania, medicii intampina dificultati in comunicare, dar vor sa invete cum sa comunice. Important este insa sa ai instrumentele necesare pentu o buna comunicare. Cand trebuie sa comunici o problema grava, empatizezi cu pacientul si poti fi si tu la fel de trist. Trebuie sa acceptam insa ca sentimentele sunt normale in orice tip de comunicare. Prin constientizarea si acceptarea lor devii uman. Aatat tu, cat si pacientul sunteti la fel; suntem toti potentiali pacienti. Nimeni nu iti garanteaza ca daca esti medic nu te vei imbolnavi, a spus Ruben Bild, care le-a explicat doctorilor romani si cum ar trebui sa se comporte atunci cand au de transmis un diagnostic foarte grav sau ca tratamentul nu da rezultate. „Nu stam in picioare niciodata, stabilim contact vizual, nu ii spui la prima intalnire, pentru ca studiile au aratat ca retine doar 25% si o sa vina iar si iar sa te intrebe. Comunicarea nu este doar despre vorbe, cuvinte, ci despre un schimb de emotii. Este important sa comunicam emotional, nu doar informational”, le-a explicat psihoterapeutul spaniol.

Specialistii in comunicare sustin ca medicii trebuie sa fie si buni psihologi. Sa fie sinceri, deschisi si intelegatori cu pacientii si rudele acestira. La fel de important este insa ca, la randul lor, atunci cand au iesit pe poarta spitalului, sa uite problemele de la serviciu, asa cum, odata ajunsi in spital, trebuie sa uite de problemele personale, pentru a nu fi coplesiti.

 

Medicul neonatolog Catalin Cirstoveanu recunoaste ca in cei peste 20 de ani de cand ingrijeste copii a avut multe momente in care a fost marcat de suferinta pacientului.Incerci sa te pui in locul lui, a parintelui, sa intelegi cum ai putea sa primesti o astfel de veste”. 

Cel mai greu este, probabil, pentru medicii de la oncopediatrie, care adesea trec prin momente ingrozitoare, alaturi de micii lor pacienti si de parintii acestora. „De circa un an am inceput sa organizam cursuri de comunicare medic – pacient. Mi se pare o latura extrem de importanta, pentru ca avem si feedbackul pacientilor care, din cauza unei nu foarte bune comunicari, nu au incredere in tratamentele care li se aplica in Romania si de cele mai multe ori isi doresc sa plece in strainatate. Avem si feedbackul medicilor, care se simt frustrati pentru ca sunt tratati prost de pacient exact cu aceasta neincredere. Credem ca este absolut necesar, daca universitatile nu fac acest pas de a construi un modul de comunicare medic-pacient, sa facem noi primul pas si sa incepem aceste cursuri“, a afirmat presedintele Asociatiei „Daruieste Viata”Carmen Uscatu.

La fel de dificila este si comunicarea cu parintii agresivi. Dr. Ruben Bild le-a mai spus medicilor ca este bine, atunci cand medicul este nevoit sa dea pacientului vesti mai putin bune, sa le ofere fractionat, astfel incat pacientul sa inteleaga despre ce este vorba, dar ca, in alta ordine de idei, doctorul nu este obligat sa vindece boala pacientului, ci sa se ingrijeasca de sanatatea lui si sa nu-l abandoneze”.

 

In cadrul conferintei, personalul medical a putut afla informatii despre tehnicile potrivite pentru a raspunde numeroaselor nevoi emotionale ale bolnavilor, despre cum sa se protejeze, dar si raspunsuri la intrebari pe care si le pun de multe ori:ce pot sa fac in fata unei nesigurante atat de mari? cum sa spun unui pacient sau familiei sale ca boala de care sufera il poate omori?”.

Dr. Ruben Bild este pentru a cincea oara in Romania, la invitatia Asociatiei „Daruieste Viata”. In decursul unui an a sustinut workshopuri de pentru peste 80 de medici si asistente medicale din spitale importante din Bucuresti, Constanta, Brasov si Timisoara.

Vineri si sambata, Ruben Bild a tinut un workshop special pentru personalul medical care lucreaza in oncologie si oncologie pediatrica, la doua centre medicale din Timisoara.

De peste 30 de ani, dr. Ruben Bild este unul dintre pionierii domeniului comunicarii medic-pacient. Psihanalistul, instruit de Anna Freud si supervizor clinic in terapia de familie, este creatorul unui program unde specialistii in domeniul medical pot deprinde tehnici de comunicare.

A dezvoltat abordarea prin acompaniament creativ a ingrijirilor emotionale pentru copiii si adolescentii afectati de boli grave si familiile acestora, iar munca sa este utilizata astazi in toata lumea.

 

 


Adaugati un comentariu


 

*