Costul primelor de Craciun

29 decembrie 2012 | 0 comentarii |

Cele mai multe banci si societati de asigurari, precum si institutiile publice nu au alocat bugete pentru a-si recompenseaza angajatii de Craciun in 2012, in schimb multinationalele au fost la fel de darnice ca in alti ani.  

 

Fiecare companie doreste ca angajatii sai sa fie productivi si sa-si indeplineasca corect si la timp sarcinile. Pentru atingerea acestui obiectiv,  salariatii pot fi motivati prin acordarea de beneficii, pornind de la cele materiale pana la o serie de factori motivanti precum reducerea timpului de lucru, un birou bine dotat sau un spatiu de recreere la locul de munca.

O ocazie buna pentru motivarea si fidelizarea salariatilor o constituie Sarbatorile de iarna. Chiar daca suntem in al patrulea an de criza, majoritatea firmelor au facut eforturi pentru a le face angajatilor o bucurie de Craciun, oferindu-le prime. Ce-i drept, acestea sunt sunt mai mici decat in anii precedenti. Unii au acordat tichete cadou, altii prime in bani. Unii agenti economici din sectorul turismului au acordat, pe langa prime, si servicii – un weekend gratuit la hotel.

 

Marimea primelor si a cadourilor variaza, de la sume modice pana la multiplul catorva salarii, in functie de rezultatul anual al companiilor. Se pare ca anul acesta, bancile si companiile de asigurari sunt codase la acordarea primelor de Craciun. Nici institutiile publice nu-si recompenseaza angajatii de Craciun in 2012; premierul Victor Ponta a anuntat inainte de sarbatori ca „ministerele nu acorda prime la sfarsit de an”.

Prime substantiale acorda insa companiile multinationale care, chiar si la vremuri de criza, au cautat solutii pentru a nu lasa Sarbatorile sa treaca fara a fi marcate.

Cadourile primite in bani, tichete sau sub orice alta forma (bunuri, servicii), se considera venituri de natura salariala si se includ in statul de plata. Pentru ele se retine si se vireaza impozit pe salarii si contributii sociale .

Exceptie fac sumele mai mici de 150 de lei, platite salariatilor care au copii minori, cu conditia ca aestea sa se incadreze cu total sume acordate cadou in cursul anului 2012 in procentul de 2% din fondul de salarii anual.

 

Inregistrarea in contabilitate se face pe baza unui tabel nominal care contine numele salariatului, numele copilului minor, sumele acordate si semnatura de primire. Tabelul astfel intocmit constituie document justificativ si se opereaza pe coloana de plati din registrul de casa. In balanta contabila se va evidentia intr-un cont special, simbol  6458 – „Alte cheltuieli cu asigurari sociale”. Prin aceasta evidentiere distincta, angajatorul va avea informatia  sigura asupra sumelor acordate sub forma de cadou sau ajutoare si incadrarea lor in limita de 2% din fondul de salarii.

 

Acordarea tichetelor cadou salariatilor nu prezinta niciun avantaj fata de acordarea de prime sub forma unor sume de bani. Cei care au acordat tichete cadou, trebuie sa includa in statul de plata valoarea tichetelor acordate, sa calculeze impozit si contributii sociale.

Exceptie fac situatiile mentionate mai sus.

Tichetele cadou se folosesc, de regula, in relatiile cu colaboratorii, persoane fizice sau juridice. Acordarea tichetelor cadou colaboratorilor se inregistreaza in contabilitate pe cheltuieli de protocol, in limita prevazuta de lege.

Daca inca nu ati acordat cadouri salariatilor, mai aveti timp pana la Anul Nou! Nu uitati: un angajat care se simte apreciat si recompensat este mai loial si mai eficient.

Si, pentru ca suntem la pragul dintre ani, va multumesc voua, tuturor celor care ati manifestat inters fata de articolele publicate in Sanatatea Buzoiana anul acesta, celor care in fiecare saptamana ati transmis intrebari si ati sugerat subiecte de interes general sau particular, va multumesc tuturor celor care ati apreciat subiectele abordate si celor care ati transmis observatii si sper sa fiti prietenii nostri si in anul care vine.

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii (nu au caracter de consultanta juridica), transmise pe adresa  redactie@sanatateabuzoiana.ro.

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin Optim AS Contexpert SRL


Categorii: Business, Economic

Adaugati un comentariu


 

*