Doi ani de la infiintarea serviciului de sfaturi medicale Alopedi

Infiintat ca initiativa locala, la nivelul Spitalului de Copii Cluj Napoca, serviciul de sfaturi medicale prin telefon are in prezent adresabilitate nationala, primindu-se apeluri chiar si din strainatate.

 

Serviciul telefonic de sfaturi medicale pediatrice Alopedi a implinit, zilele acestea, doi ani de la infiintare. In aceasta perioada, specialistii pediatri au raspuns apelurilor telefonice ale parintilor care se confrunta cu o problema de sanatate a copiilor lor si au dat zeci de mii de sfaturi medicale, in cazuri mai mult sau mai putin grave.

Serviciul a fost infiintat in 2015, la nivelul Spitalului de Copii din Cluj, intentia initiala fiind aceea de a se adresa doar zonei metropolitane Cluj – Napoca. Faptul ca sfaturile medicale pediatrice sunt oferite gratuit si vin din partea unor profesionisti, mai precis a medicilor care lucreaza in cadrul spitalului sau au efectuat stagii de pregatire aici, a facut ca, in foarte scurt timp, adresabilitatea sa se extinda chiar si peste hotare.

Astfel, la momentul aniversarii celor doi ani de existenta, jumatate din apelurile primite la serviciul Alpoedi vin din tara si chiar din strainatate, restul fiind apeluri primite din judetul Cluj. Cele mai multe apeluri din afara judetului Cluj vin din Bucuresti, Brasov, Prahova si Alba, iar in 2017, pana la inceputul acestei luni, fusesera primite si 29 de apeluri din strainatate.

Serviciul Alopedi poate fi apelat gratuit la numarul 0364.917, iar in primii doi ani de existenta, au fost primnite 21.096 de apeluri, prin intermediul carora tot atatia parinti au primit sfaturi si sprijin din partea medicilor pediatri care raspund din dispeceratul serviciului.

 

In ultima perioada s-a constatat o crestere importanta a frecventei apelurilor primite la Alopedi. Astfel, doar in primele cinci luni ale acestui an cresterea a fost de circa 50%, comparativ cu aceeasi  perioada a anului trecut, respectiv 4.929 de apeluri, fata de 3.277 in perioada ianuarie–mai 2016.

Desi numarul apelurilor a crescut, procentul copiilor care au putut fi ingrijiti exclusiv la domiciliu, doar urmand recomandarile medicului de garda de la serviciul telefonic, s-a mentinut constant, la 68,8%. Astfel, in urma discutiilor dintre parinti si medici, doar pentru opt copii a fost recomandata solicitarea Serviciului de Ambulanta la domiciliu, in rest, sfaturile primite de parinti au fost de folos, astfel ca s-a inregistrat, in consecinta, o scadere a adresabilitatii catre unitatile de primiri urgente ale spitalelor.

Referitor la simptomele care au determinat efectuarea apelului prin intermediul serviciului telefonic Alopedi, cele mai frecvente cazuri in care parintii au cerut indicatii medicale au fost cele de febra, respectiv 962 de apeluri, urmate de problemele respiratorii – 860 de apeluri.

 

Serviciul a functionat fara intrerupere si in perioada vacantei de Rusalii, dar medicii care au fost de garda in zilele respective nu pot spune ca nu au avut prea mult de lucru. Astfel, intre 1 si 5 iunie, la numarul 0364.917 au fost primite 190 de apeluri. Dintre cei 190 de parinti care au apelat la Alopedi, 140 au beneficiat de recomandari la domiciliu si doar 52 dintre copii au necesitat evaluare medicala fata in fata, in cadrul serviciilor de urgenta.

Principalul motiv pentru care parintii au apelat serviciul de consiliere medicala telefonica a fost febra (50 de apeluri), urmata de problemele respiratorii (raceala comuna si tusea) si de problemele digestive, in special diareea. In acest interval, majoritatea apelurilor au provenit din judetul Cluj, iar 92 de apeluri au fost din alte judete, accesibilitatea la reteaua primara de sanatate fiind limitata in aceasta perioada.

In prezent, serviciul Alopedi este asigurat de 35 de medici rezidenti, specialisti sau medici primari pediatri ori urgentisti din cadrul spitalului clujean, sau medici care au efectuat aici stagii de pregatire.

 


Adaugati un comentariu


 

*