Legea care interzice publicitatea la medicamente si farmacii, trimisa la reexaminare

11 ianuarie 2016 | 0 comentarii |

Presedintele Klaus Iohannis a constatat ca anumite masuri sunt in dezacord cu unele reglementari europene, iar legea contine  si cateva articole discriminatorii.

 

Klaus Iohannis

Klaus Iohannis

Presedintele Klaus Iohannis a refuzat promulgarea legii care interzice publicitatea facuta medicamentelor la posturile de radio si televiziune, asa ca la sfarsitul saptamanii trecute, acesta a trimis legea in Parlament, pentru a fi reexaminata si modificata, intrucat a constatat mai multe nereguli in cuprinsul sau.

In cererea de reexaminare ce insoteste proiectul legislativ returnat catre Parlament, presedintele Iohannis arata ca unele masuri sunt in dezacord cu reglementarile europene pe care Romania le-a adoptat ca stat membru al UE, continand norme mai restrictive si cu un continut diferit decat cele adoptate la nivel european. Presedintele precizeaza ca exista directive europene cu privire la publicitatea la medicamente, directive ce se aplica si in Romania, fiind deja transpuse in legislatia nationala. In aceste conditii, seful statului apreciaza ca tara noastra nu poate adopta norme cu un continut diferit si cu masuri mai restrictive decat cele aplicate la nivelul intregii Uniuni Europene. „Cu ocazia transpunerii, legiuitorul roman a preluat solutia legiuitorului european interzicand total publicitatea la medicamentele care se elibereaza cu prescriptie medicala sau care contin substante definite ca stupefiante sau psihotrope de catre conventiile internationale, indiferent de mijloacele prin care se realizeaza publicitatea. Prin urmare, in afara acestei solutii legislative, legiuitorul roman nu poate veni cu o alta, orice alta optiune fiind in afara cadrului stabilit de directiva europeana” mai precizeaza presedintele in cererea de rexaminare.

 

farmacie-cancerO alta neregula semnalata este si caracterul discriminatoriu al legii, in sensul ca interzice publicitatea la medicamente doar in mediul audio-vizual, lasand sa se inteleeaga ca aceasta este permisa prin alte modalitati. Acelasi lucru este valabil si in cazul publicitatii facute farmaciilor, reclama fiind interzisa la posturile de radio si televiziune, dar permisa prin intermediul altor mijloace de comunicare, fapt considerat incorect de catre presedinte.

Klaus Iohannis considera ca, in conditiile in care nu se regasesc informatii relevante in expunerea de motive a actului normativ, nu se poate identifica ratiunea pentru care publicitatea oricarui produs medicamentos este interzisa spre difuzare in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune, in timp ce publicitatea medicamentelor care se elibereaza fara prescriptie medicala este permisa, dar prin orice alte mijloace decat in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune. El cere ca sintagma „pe alta cale decat prin programe de televiziune/radiodifuziune” ar trebui eliminata pentru a nu afecta transpunerea in dreptul national a directivei europene.

 

farmacieProiectul legii a fost initiat la finele anului trecut, de senatorul Alexandru Vegh, si a fost adoptat in plenul Senatului, care a fost camera decizionala, cu 100 de voturi pentru si 7 impotriva. Inca de la momentul adoptarii, legea a starnit proteste din partea lanturilor de farmacistii si a producatorilor de medicamente care au reclamat faptul ca proiectul a fost realizat fara sa fi fost si ei consultati. Printre neregulile semnalate de acestia se numara si prevederile discriminatorii constatate de presedinte.

In forma sa actuala, legea prevede ca „pot face obiectul publicitatii destinate publicului larg, pe alta cale decat prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compozitia si obiectivul lor sunt destinate si concepute pentru a fi utilizate fara interventia unui medic in ceea ce priveste diagnosticul, prescrierea sau urmarirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului”. De asemena, initiativa legislativa mai prevede interzicerea publicitatii la televiziune sau radio pentru farmacii, „daca este de natura a induce ideea ca farmacia respectiva reprezinta un model sau etalon pentru celelalte farmacii”, precum si publicitatea mascata la farmacii, care reprezinta publicitate mascata la medicamente.

 


Adaugati un comentariu


 

*