Ministerul Sanatatii vrea sa inchida jumatate din farmacii?

5 septembrie 2017 | 1 comentariu |

Cel putin asta spune farmacistul buzoian Razvan Prisada, vicepresedintele Colegiului Farmacistilor din Romania, ca se va intampla daca nu se corecteaza normele de autorizare si functionare a farmaciilor si drogheriilor propuse de Ministerul Sanatatii.

 

Dezbatere cu scantei, ieri, la Ministerul Sanatatii (MS), unde profesionistii din domeniul farma si reprezentantii Ministerului Sanatatii si ANMDM au analizat proiectul de modificare a Ordinului 962/2009, privind aprobarea Normelor de infiintare, organizare,autorizare si functionare a farmaciilor si drogheriilor, propuse de minister.

Prezent la dezbatere, vicepresedintele Colegiului Farmacistilor din Romania CFR), as. univ. dr. farm. Razvan Prisada, presedintele Colegiului Farmacistilor din Buzau, a atras atentia, reprezentantilor MS, ca mai mult de jumatate dintre farmaciile din Romania risca sa nu se poata conforma normelor propuse de Ministerul Sanatatii, iar asta ar insemna desfiintarea a mai mult de jumatate dintre farmaciile mici, care nu vor putea sa-si amenajeze „in secunda doi” un vestiar intr-o incapare separata, in spatiile pe care le detin. Referitor la acest aspect, vicepresedintele CFR a explicat pentru SanatateaBuzoiana.ro ca pentru a putea crea „un spatiu nou, trebuie sa iau de undeva, pentru ca nu pot sa construiesc deasupra farmaciei. Normele de compartimentare a unui spatiu existente nu se pot modifica din mers. Se doreste aplicarea lor? Sa se aplice de acum incolo, la autorizari. Modificarea aceasta de spatiu pe care o impune Ministerul Sanatatii ar insemna sa se suspende autorizatia. Mai mult de jumatate din farmaciile din tara nu au cum, in secunda doi, sa se conformeze acestor norme, asa ca risca sa se desfiinteze”.

 

Razvan Prisada

Un alt motiv de nemultumire al farmacistilor este intentia MS de a muta inspectia de autorizare si supraveghere a functionarii farmaciilor, de la Directia Farmaceutica si Dispozitive Medicale din cadrul Ministerului Sanatatii, la Directiile de Sanatate Publica judetene. Razvan Prisada a atras atentia ca DSP-urile nu au „personal pregatit, nu avem – din cate stiu eu – decat patru farmacisti angajati in DSP-uri la nivelul intregii tari. Suntem pentru reglementarea modului in care inspectia farmaceutica trebuie facuta, dar ea trebuie stabilita clar: ce norme trebuie facute, de catre cine trebuie facute si existenta personalului instruit sa faca asta. Nu poti sa iei nici macar un farmacist cu minim doi ani vechime, sa il pui sa inspecteze unitati care functioneaza de 20 de ani, in conditiile in care nu te-ai asigurat ca el este pregatit si intelege ce trebuie sa faca”, a subliniat vicepresedintele CFR.

Proiectul de Norme dezbatut prevede ca autorizarea si inspectia farmaciilor trece de la Ministerul Sanatatii in subordinea Directiilor de Sanatate Publica judetene, iar amenzile pentru abaterile de la noile norme au fost majorate drastic, pana la 100.000 de lei. Farmaciile care vor fi gasite cu neconformitati la doua controale consecutive sau care vor exporta medicamente isi vor pierde autorizatiile de functionare.

 

Un alt subiect ridicat de farmacisti in cadrul dezbaterii a fost colectarea medicamentelor expirate de la pacienti, in contextul in care unii farmacisti au precizat ca pastrarea acestor produse in acelasi depozit cu cele noi ar duce la aparitia infectiilor nosocomiale. „Colegii nostri au cerut reglementarea situatiei acestor medicamente returnate de la pacienti, neutilizate, expirate, deteriorate sau distruse. Acestea pot fi contaminate microbian, pentru ca le-au folosit oameni bolnavi, de aceea consideram ca este necesar si acordul Medicului. In toata lumea civilizata aceste lucruri se pot face si prin intermediul farmaciei, dar nu in modul in care este la noi acum si nici macar acesta nu e dus pana la capat. Nu pot sa le duc in depozit, sa le pun langa medicamentele care vor ajunge la pacientii nostri”, a explicat Prisada.

Subsecretarul de stat in MS Dan Octavian Alexandrescu a precizat ca reprezentantii ministerului vor analiza observatiile facute si ca inainte de publicarea ordinului in Monitorul Oficial ar mai putea fi organizata o discutie punctuala pe textul respectiv.

 

Referitor Proiectul de Ordin pentru modificarea Ordinului nr. 962/2009 pentru aprobarea Normelor privind infiintarea, organizarea si functionarea farmaciilor si drogheriilor, Colegiul Farmacistilor din Romania a formulat un punct de vedere pe care l-a transmis, in scris, ministrului sanatatii, Florian Bodog, subsecretarului de Stat Dan Octavian Alexandrescu si directorului Directiei politica Medicamentului din cadrul MS, farm. pr. Monica Daniela Lazar.

Redam textul integral al propunerilor CFR:

Colegiul Farmacistilor din Romania, organism profesional independent,cu atributii in domeniul autorizarii, controlului si supravegherii profesiei de farmacist ca profesie liberala, ne adresam dvs. cu subiectul modificarilor recente care au fost aduse Legii Farmaciei prin OUG nr. 58/2017 si ale carei norme de implementare se afla acum in dezbatere publica. 

In primul rand, ne exprimam regretul ca astfel de modificari care afecteaza profund modul de autorizare si mai ales de inspectie a farmaciei au fost facute fara consultarea prealabila a celor implicati/afectati. Noi, Colegiul Farmacistilor, am incercat de fiecare data sa fim parteneri activi ai Ministerului Sanatatii, cu propuneri concrete si coerente bazate pe experienta de zi cu zi a exercitarii profesiei de farmacist si credem ca la elaborarea de acte normative trebuie luate in considerare si implicatiileimediate asupra activitatii farmaceutice.

Avand in vedere ca prevederile nou adoptate sunt deja in vigoare, Colegiul Farmacistilor din Romania va sustine ajustarea lor in procesul de dezbatere parlamentara a Legii de aprobare a  OUG 58/2027, cu sustinerea argumentelor pentru care noi consideram oportun si necesar sa fie modificate.

Pana atunci insa, va transmitem mai jos propunerile noastre pe proiectul de Ordin de modificare a Normelor privind infiinţarea, organizarea si functionarea farmaciilor si drogheriilor, aflat acum in dezbatere publica:

Art.1 lit n): sa ramana sintagma „farmacisti inspectori” imputerniciti sa efectueze inspectii in unitati farmaceutice din cadrul MS /DSP /ANMDM; de altfel, in structura MS si ANM sunt si au fost intotdeauna doar farmacisti la inspectie;

Art. 11 pct. 6 – perioada de suspendare a autorizatiei de functionaresa se mentioneze pe verso; acest lucru este necesar pentru asigurarea trasabilitatii autorizatiei de functionare si nu vedem niciun motiv pentru care acest lucru sa nu mai fie facut;

Art. 20 lit.e) –eliminarea prevederiica biroul farmacistului-sefsa nu fie spatiu de trecere, fie ca este sau nu spatiu de confidentialitate;

Art. 20, lit. g) si art. 35 lit i)reorganizarea vestiarului ca incapere de sine statatoare si obligatorie trebuie eliminata; motivele pentru care sustineam acest lucru sunt:

  • Vestiarul nu are legatura cu circuitul medicamentului, cu pacientii si nu afecteaza serviciilefarmaceutica;
  • Reglementarea actuala (in care se mentioneaza existenta unui vestiar) este suficienta pentru optimizarea spatiului si buna functionare a farmaciei;
  • Coroborarea acestui articol cu prevederile art.12 pct. 5 face ca orice modificare a spatiului sa necesite inspectie de reorganizare; practic toate farmaciile din tara vor trebui sa ceara inspectie de reorganizare a spatiului pentru vestiar(daca se face conform noilor prevederi, trebuie luat din spatiul care avea alta destinatie pana acum);
  • Mai grav este ca ne-existenta incaperilor prevazute de ordin (deci si vestiarul) este trecuta in grila de inspectie din anexa la deficiente critice pentru care la a doua constatare se suspenda autorizatia de functionare; astfel, fie se reautorizeaza foarte multe farmacii existente care acum nu au vestiar de sine statator, fie risca sa le fie suspendata autorizatia pentru inexistenta vestiarului.

Dorim sa mentionam un aspect foarte important pentru buna desfasurare a activitatii farmaceutice: grila de inspectie si controalele specifice. Prin grila de inspectie a DSP introdusa prin noile prevederi se mai introduce inca un control pe aceleasi teme de organizare, spatiu, reguli de buna practica pentru care exista deja control de la:

1.CFR  – pe Regulile de Buna Practica Farmaceutica- control anual cfr OMS 75/2010,

2.ANM- pentru conditii de depozitare, circuit, trasabilitate etc,

3.CJAS – pentru personalul de specialitate, acte, circuit medicament.

Astfel, pe langa multitudinea de controale la care este supusa orice societate comerciala (ANAF, ANPC, ITM, ISU etc), unitatile farmaceutice vor mai avea inca 4 tipuri de controale care vor verifica toate aceleasi lucruri. Propunem comasarea coerenta a controalelor si nemaisuprapunerea lor intre institutii pe aceeasi tematica.

Colegiul Farmacistilor din Romania reitereaza disponibilitatea noastra de a colabora cu Ministerul Sanatatii in creionarea si implementarea unei politici sustenabile a activitatii farmaceutice, care sa asigure un acces crescut la sevicii de calitate, in acord cu prioritatile de sanatate publica a Ministeului Sanatatii”.

Documentul este semnat de presedintele CFR, prof. univ. dr. farm. Dumitru Lupuleasa.

 



Comentarii (1)

  1. Manea Marius spune:

    inchiderea farmciilor ar fi o lovitura naucitoare pentru popa Negoita……La mai multe!

Adaugati un comentariu


 

*