Nereguli grave la Institutul Ana Aslan. Ministerul Sanatatii sesizeaza Parchetul

31 octombrie 2016 | 0 comentarii |

Corpul de Control a efectuat o serie de verificari, in urma sesizarilor primite chiar de la managerul Institutului, iar cu aceasta ocazie s-au descoperit mai multe fapte de natura panala.

 

Institutul Ana Aslan

Institutul Ana Aslan

Institutul Ana Aslan, unitate medicala considerata candva etalon in Europa, va face obiectul unei anchete a procurorilor de la Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1 din Capitala, ca urmare a unei sesizari facute de Ministerul Sanatatii. Corpul de Control al MS reclama o serie de nereguli, unele dintre ele de natura penala, care au fost descoperite cu ocazia unui control. Verificarile au fost dispuse de reprezentantii ministerului ca urmare a mai multor sesizari venite chiar din partea managerului, dr. Silvi Ifrim care, la sfarsitul saptamanii trecute, a fost reconfirmat in functie. Intrucat faptele reclamante erau grave si numeroase, inspectorii Corpului de Control au fost trimisi la unitatea medicala pentru a efectua verificarile ce se impuneau, raportul final fiind finalizat sapatamana trecuta. Prin prisma celor constatate la fata locului de inspectori, Ministerul Sanatatii a anuntat ca va face o sesizare la Parchet, luand totodata in seama si recomandarea Corpului de Control privind revocarea din functie a directorului medical al institutului.

O prima neregula de natura penala este legata de fraudarea procedurilor de achizitie publica pentru favorizarea unei firme care a furnizat reactivi unitatii medicale. Inspectorii susprecteaza ca unele caiete de sarcini au fost intocmite in asa fel incat sa participe o singura firma la licitatie, limitandu-se accesul celorlalti competitori. Astfel, in 2014, reactivii au fost achizitionati de la un singur furnizor, la o valoare de 7.685.512 lei, iar cand achizitia a fost realizata pe loturi, in anul 2016, valoarea de achizitie a reactivilor a fost de aproape patru ori mai mica, de doar 1.976.458 lei, fapt pentru care  raportul recomanda verificarea pe mai multi ani a acestor practici.

 

analize laboratorIn urma aceluiasi control, inspectorii au constatat si ca in perioada mai 2014 – august 2016, la institut au fost realizate analize medicale pentru mai multe persoane neasigurate. In acest caz exista suspiciunea ca ar fi vorba de rude ale angajatilor, care au beneficiat de analize in valoare de 102.742 de lei.

Totodata s-a constatat si ca unii angajati au beneficiat de sporuri platite ilegal, Ministerul Sanatatii dand exemplul sefului laboratorului de analize medicale. Postul  este ocupat din luna iulie 2009 cu delegatie, reinnoita periodic, la sase luni, de un medic primar in anatomie patologica. Acesta, desi nu mai lucreaza ca anatomopatolog, i-a fost pastrat sporul de 50 la suta din salariul de baza, in loc sa fie schimbat in cel de 15 la suta, conform prevederilor legale. Mai mult, numirea aceastuia a fost facuta ilegal, pentru ca specialitatea de anatomie patologica nu este compatibila, conform legii, cu functia de sef de laborator analize medicale. Raportul inaintat de inspectori impune realizarea unui control intern si recuperarea sumelor considerate prejudiciate, din 2009 pana la momentul controlului.

 

farmacie medicamenteAlte nereguli semnalate in urma verificarilor sunt legate de medicamente, fiind constatate neconcordante intre cantitatile scoase din farmacie sau policlinica si foile de observatie ale pacientilor. Inspectorii suspecteaza ca aceste medicamente nu au fost prescrise pacientilor, dar au fost decontate. Spre exemplu, s-a constatat ca au fost prescrise medicamente Gerovital in ambulatoriul de specialitate al spitalului, desi acest lucru nu este permis. „In ambulatoriu exista aparatura pentru cazuri de urgenta, dar Gerovitalul nu face parte din medicatia de urgenta. In ambulatoriu se efectueaza doar consultatii sau analize de laborator. O explicatie venita din partea spitalului este faptul ca ar fi in derulare un proiect de cercetare inceput in anii ’60, insa nu au fost furnizate echipei de control documente privind derularea unor studii clinice la spital si nici aprobarea pentru derularea proiectului de cercetare mai sus amintit”, se precizeaza in raportul final al controlului.

Exista, de asemenea, discrepante intre cantitatile de medicamente raportate in bonurile de consum si foile de observatie ale pacientilor. Astfel, dintr-o cantitate de 20.000 de fiole de Gerovital achizitionate de spital, 1.430 nu se regasesc in foile de observatie.

 

spital-curatenieS-a constatat deasemenea ca au fost incheiate unele contracte fara respectarea legii, pentru inchirierea de spatii catre mai multe societati comerciale. Mai exact,  au fost semnate cinci contracte, cu mai multe firme, chiar daca legea prevede ca un spatiu poate fi inchiriat de spitale numai catre alti furnizori de servicii medicale. De asemenea, nu exista acordul Ministerului Sanatatii pentru inchirierea acestor spatii, iar inspectorii ministerului impun rezilierea contractelor, in conditiile legii.

Au fost facute verificari si in privinta modului de achizitie a serviciilor de curatenie, ocazie cu care s-a constatat ca un contract atribuit prin licitatie publica deschisa in 2012, catre o firma, a fost realizat in baza caietului de sarcini in care este prevazuta o suprafata totala pentru curatenie, igienizare, dezinfectare de 95.700 de metri patrati, cu toate ca anexele caietului de sarcini indica o suprafata de 119.165mp.

Alte neconcordante au fost constatate de Corpul de Control la facturarea serviciilor prestate peste valoarea contractata de spital cu Casa de Asigurari de Sanatate.  Concret, in situatiile financiare pe anul 2014, conducerea spitalului nu a inregistrat in bugetul de venituri si cheltuieli servicii prestate peste plafonul contractat cu Casa de Asigurari a Municipiului Bucuresti, in valoare de 72.000 de lei. Conducerea spitalului a incercat sa recupereze aceste servicii de la Casa facturand insa o suma mai mare, de peste 74.000 de lei, iar CASMB a refuzat sa achite contravaloarea, situatie in care Ministerul Sanatatii trebuie sa impuna includerea acestor servicii in buget si facturarea lor corespunzatoare catre CASMB in vederea recuperarii fondurilor.

 


Adaugati un comentariu


 

*