Organizatiile reprezentative ale medicilor de familie, suspectate de parctici anticoncurentiale

Consiliul Concurentei investigheaza o posibila intelegere intre Societatea Nationala de Medicina Familiei si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie, privind stabilirea in comun a tarifelor pentru diverse servicii medicale care nu sunt decontate de CNAS.

 

medic familie ruralConsiliul Concurentei (CC) a dat publicitatii un aplu studiu efectuat sectorial pe piata serviciilor de asistenta medicala din Romania, in cadrul caruia au fost efectuate si inspectii inopinate la sediile celor doua organizatii profesionale reprezentative ale medicilor de familie. Vizate au fost Societatea Nationala de Medicina Familiei si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie, asupra carora planeaza suspiciunea ca au incheiat o intelegere anticoncurentiala privind stabilirea tarifelor unor servicii medicale pe care pacientii le platesc din buzunar, nefiind decontate din fondul de asigurari de sanatate. Inspectorii Consiliului Concurentei suspecteaza ca astfel de intelegeri au avut loc si la nivelul filialelor locale ale celor doua organizatii, subliniind ca, desi la acest moment investigatia este inca in plina desfasurare, datele facute publice cu referire la aceasta situatie nu constituie o antepronuntare. In plus, se precizeaza ca studiul este in dezbatere publica pentru 30 de zile, putand fi consultat pe site-ul institutiei.

Pe parcursul anchetei sectoriale, care a inclus o arie mult mai larga de servicii medicale, expertii Consiliului au efectuat inspectii inopinate atat la sediile centrale, cat si la filialele din tara ale celor doua organizatii. Cu aceasta ocazie, au fost ridicate o serie de documente care sunt in prezent analizate in cadrul investigatiei, spre a fi identificate eventuale indicii ale preupusei intelegeri incheiate intre medicii de familie, privind stabilirera tarifelor percepute pacientilor.

 

medici de familieConsiliul Concurentei a anuntat, totodata, ca a incehtat ancheta sectoriala pe piata serviciilor de asistenta medicala, prezentand cu aceasta ocazie o serie de concluzii si recomandari referitoare la situatiile constatate. In primul rand, institutia recomanda sa se elaboreze reglementari precise prin care sa se stabileasca, la nivel national, o lista cu serviciile medicale pe care un cabinet medical le poate efectua contra-cost, in conditiile in care o astfel de lista oficiala nu exista in prezent.

In privinta medicilor de familie, Consiliul Concurentei considera ca trebuie sa fie revizuite prevederile referitoare la stabilirea unui numar minim de persoane asigurate inscrise pe listele acestora, precum si a reglementarilor care vizeaza denuntarea unilaterala de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a contractelor incheiate cu cabinetele de medicina de familie, „deoarece acestea pot conduce la eliminarea de pe piata a unor entitati care desfasoara o activitate liberala”.

 

medic de familie consultConform reglementarilor in vigoare, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate poate denunta unilateral contractul incheiat cu un medic de familie organizat sub forma unui cabinet medical individual, in cazul in care numarul de persoane asigurate inscrise pe lista acestuia se mentine timp de 6 luni consecutiv la un nivel mai mic cu 20% din numarul minim stabilit pe unitate administrativa sau zona urbana. „Ca urmare, stabilirea unui numar minim de asigurati pentru fiecare medic de familie poate reprezenta restrictionarea, pe o perioada mare de timp, a dreptului de acces la exercitarea profesiei pentru medicii de familie care vor sa intre in sistem” sustin expertii Consiliului Concurentei.

Acestia recomanda si modificarea prevederilor privind componenta comisiei care stabileste numarul minim de persoane asigurate inscrise pe listele medicilor de familie din mediul rural si care decide intrarea pe piata a unor noi medici de familie. In prezent, comisia are in componenta si reprezentanti ai patronatelor judetene ale medicilor de familie, respectiv ai asociatiilor profesionale judetene ale medicilor de familie, iar Consiliul Concurentei considera ca din aceasta comisie trebuie sa faca parte doar reprezentantii caselor de asigurari de sanatate si ai directiilor de sanatate publica, iar organizatiile profesionale sa aiba doar rol consultativ.

 

ambulanta-112In ceea ce priveste modalitatile de contractare a serviciilor medicale de catre furnizorii de servicii de sanatate cu CNAS, Consiliul a constatat ca, desi in conformitate cu prevederile legale, furnizorii pot negocia contractele, in fapt, negocierea realizata nu asigura o flexibilitate adecvata, astfel incat aceasta sa vina in intampinarea nevoilor furnizorilor.

Consiliul arata ca „la ora actuala, cel mai mic tarif negociat cu unitatile specializate private pentru consultatiile de urgenta devine tariful la care se contracteaza consultatiile de urgenta la domiciliu cu toti furnizorii. Acceasi procedura se aplica si pentru serviciile de transport sanitar neasistat acordate de catre unitatile specializate private, cel mai mic tarif negociat devenind tariful la care se contracteaza serviciile de transport sanitar neasistat cu toti furnizorii”, se mai arata in comunicat.  Astfel, contractele incheiate sunt contracte cu clauze prestabilite de catre Casa de Asigurari de Sanatate, posibilitatea furnizorilor de a discuta sau negocia clauzele acestor contracte, rezumandu-se, pe de o parte, la prezentarea unei documentatii care este realizata in baza unor reglementari legale si, pe de alta parte, la analiza acestei documentatii. De asemenea, CNAS este in masura sa impuna furnizorilor incheierea contractelor in anumite conditii.

Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda modificarea actelor normative ce se refera la conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in sensul asigurarii unei flexibilitati a negocierilor astfel incat aceasta sa vina in intampinarea nevoilor furnizorilor.

 

 


Adaugati un comentariu


 

*