Pacientii cronici cer blocarea exportului paralel de medicamente

10 mai 2017 | 0 comentarii |

Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania a solicitat Ministerului Sanatatii sa ia masuri drastice in acest sens, mergand pana la modificarea legislatiei.

medicamenteConcomitent cu anuntul facut ieri de Ministerul Sanatatii, privind decizia Comisiei Europene de a aproba blocarea exportului intracomunitar cu vaccin ROR din Romania catre alte state europene, Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania a facut un apel catre autoritati sa se procedeze in mod similar si in cazul exportului paralel de medicamente.

Intr-o interventie publica, presedintele coalitiei, Radu Ganescu, a precizat ca in Romania exista foarte multi pacienti care nu isi mai pot urma tratamentul din cauza faptului ca medicamentele care erau destinate pietei romanesti sunt exportate catre alte tari, care practica preturi mai avantajoase pentru producatori si distribuitori. Radu Ganescu spune ca in ultimii trei ani, peste 2.000 de medicamente au disparut in acest mod de pe piata autohtona, si cere autoritatilor sa isi respecte angajamentul luat cu privire la aceasta situatie in cadrul Forumului National al Asociatiilor de Pacienti. Concret, reprezentantii Ministerului Sanatatii au dat asigurari ca vor bloca acest export paralel, iar pacientii cronici le cer sa puna cat mai curand in practica aceasta promisiune, incurajati fiind de succesul inregistrat in privinta blocarii exportului intracomunitar cu vaccin antirujeolic.

Radu Ganescu

Radu Ganescu

Radu Ganescu a prezentat si o situatie referitoare la medicamentele disparute in ultimul timp de pe piata romaneasca, precizand ca pe programul national de boli transmisibile s-au exportat 34% din cantitatile de medicamente destinate pacientilor romani, la oncologie 48%, pe programul de diabet 21%, pe programul de boli rare 64%, pe programul pentru insuficienta bolilor renale cronice 17%, pe programul de transplant 35%, iar pe programul de boli endocrine 37% dintre medicamente. „Legislatia trebuie modificata astfel incat sa apere drepturile pacientilor romani si nu pe aceia care, sub umbrela comertului intracomunitar, isi vad strict de profit, fara a conta cate vieti afecteaza in mod grav. Aceasta problema a exportului paralel, care s-a acutizat in ultimii ani trebuie sa se opreasca aici, iar Ministerul Sanatatii trebuie sa ia masuri drastice”, a mai precizat presedintele COPAC.

farmacie medicamenteUn semnal de alarma asemanator a venit si din partea pacientilor cu afectiuni oncologice, prin vocea lui Cezar Irimia, care a declarat la inceputul acestei saptamani ca pacientii diagnosticati cu cancer nu mai gasesc in farmacii nici macar medicamentele uzuale, ca sa nu mai vorbim de cele foarte scumpe, primele care au disparut de pe piata.

Exportul paralel este o practica permisa de legislatie, dar considerata imorala, prin faptul ca medicamentele destinate pacientilor romani ajung pe pietele externe, din cauza faptului ca producatorii si distribuitorii obtin aici preturi mai bune decat in Romania. Fenomenul s-a acutizat dupa ce autoritatile au decis sa reduca preturile medicamentelor comercializate in Romania, masura luata fara a fi analizate toate implicatiile pe care le-ar putea avea aceasta decizie. Urmarea a fost ca distrubuitorii au preferat sa trimita la export medicamentele din depozitele din tara, intrucat comercializarea lor pe piata romaneasca, la preturile fixate de autoritati, spun ca nu le-ar fi acoperit nici costurile de productie. S-a ajuns astfel ca tot mai multe medicamente destinate pacientilor romani sa dispara de pe piata si sa fie comercializate in celelalte tari europene, de unde sunt procurate pe cheltuiala proprie si cu cosuri mult mai mari, dar numai de pacientii din Romania care isi permit acest lucru.