Presedintele Agentiei Nationale de Transplant cere reinfiintarea unitatii aeriene medicale

23 decembrie 2015 | 0 comentarii |

Medicul Radu Deac spune ca in multe dintre cazuri, organele pentru transplant sunt transportate cu avioanele de pasageri ale Tarom, iar operatiile sunt programate in functie de orarul curselor companiei.

 

Dr. Radu Deac

Dr. Radu Deac

Activitatea de transplant ramane, in continuare, unul dintre domeniile cu care sistemul public de sanatate din Romania se poate lauda, la acest capitol tara noastra ocupand si anul acesta un loc fruntas in Europa.

Acest lucru l-a confirmat si presedintele Agentiei Nationale de Transplant (ANT), Prof. Dr. Radu Deac, prezent zilele acestea la Institutul Inimii de la Targu Mures, care si-a reluat anul acesta activitatea de transplant cardiac si au fost efectuate deja cinci astfel de interventii.

Totodata, presedintele ANT a mai anuntat ca de la inceputul anului, in cadrul centrelor specializate de la Institutul Fundeni si de la spitalul Sfanta Maria au fost afectuate peste 120 de transplanturi hepatice.

Dr. Radu Deac a precizat insa ca exista o mare problema in ceea ce priveste transportul organelor de la centrele de prelevare la centrele de transplant, de fiecare data trebuind sa fie gasite solutii de moment, atunci cand distanta care trebuie parcursa este una foarte mare si este nevoie de transport aerian.

 

organe transplantIn lipsa unei unitati de aviatie medicala, specialistii sunt nevoiti sa apeleze, fie la serviciile Tarom, fie la cele al Ministerului Apararii care, nu de putine ori a pus la dispozitie aeronave militare pentru astfel de misiuni. Seful ANT considera ca acest lucru nu este normal si a dat, in acest sens, cateva exemple elocvente.

Bunaoara, in cazul uni transplant de inima efectuat la Targu Mures, organul prelevat trebuia sa ajunga de urgenta aici, iar singura solutie la acel moment a fost o cursa Tarom pe relatia Baia Mare – Bucuresti. compania aeriana a facut atunci un gest deosebit, la fel ca si pasagerii, care au fost de acord ca avionul sa faca o escala neprogramata la Targu Mures, pentru a lasa aici inima care a fost preluata si transplantata ulterior unui pacient. In alte cazuri, cand se apaleaza la serviciile Tarom, medicii programeaza operatiile de transplant in functie de orarul curselor, ceea ce, iarasi nu este normal, dupa cum sustine presedintele ANT.

 

avion taromIn aceasta situatie, Radu Deac apreciaza ca este imperios necesara reinfiintarea unitatii aeriene medicale Aviasan, la care sa se poata apela ori de cate ori este nevoie, atat pentru transportul organelor caree urmeaza a fi transplantate, cat si al pacientilor aflati in stare grava. „Reiterez aici dorinta de a restabili Aviasan, care in regimul trecut a fost desfiintata, dar este acuta nevoie de o asemenea unitate. Aceste organe se transporta cu Tarom, atunci cand programul de zbor coincide cu programul de prelevare de organe. Este inacceptabil ca transplantul sa se faca in functie de ora curselor Tarom. Daca recurgem la Tarom si, in acest an am apelat de doua ori si la aviatia militara, prin bunavointa ministrului Apararii, nu cred ca este admisibil. Este nevoie de avion bimotor in fiecare provincie, pentru ca celelalte structuri nu exista. Trebuie sa existe Aviasan, care sa poata transporta orice pacient in stare grava si nu doar organele prelevate” a declarat medicul Radu Deac.

La randul sau, Prof. Dr. Irinel Popescu a relatat despre un caz in care un ficat prelevat la Timisoara a asteptat ore in sir pe aeroport pentru ca avionul Tarom care trebuia sa-l transporte la Bucuresti se defectase.

 


Adaugati un comentariu


 

*