Redefinirea profesională, preocupare mjoră a farmaciștilor

20 iulie 2018 | 0 comentarii |

Recâștigarea imaginii de profesionist în sănătate, care în ultimul timp a fost eclipsată de activitatea comercială, a fost principalul subiect de discuție în cadrul unui eveniment organizat de Colegiul Farmaciștilor la Buzău, ca și la simpozionul Farma Practic de la Herculane.

 

O nouă atitudine a profesionistului din domeniul farmaceutic, centrată pe nevoile pacientului, și recâștigarea imaginii de profesionist în sănătate constituie o temă de mare actualitate pentru farmaciștii români care, în ultimii ani, sunt percepuți mai mult prin prisma activității lor comerciale. Prin stabilirea unei ralații apropiate între farmacist și pacient, oferirea unor sfaturi și chiar a unor servicii precum testarea glicemiei, măsurarea tensiunii sau consiliere privind administrarea unor medicamente ar putea schimba și atitudinea pacientului față de farmacist.

Identificarea căilor și mijloacelor prin care profesioniștii din domeniul farma își pot recâștiga imaginea de profesioniști și vor fi recunoscuți ca o verigă importantă a domeniului medical a fost principalul subiect de dezbatere la un eveniment organizat de Colegiul Farmaciștilor din Buzău.

A fost o întâlnire a membrilor Colegiului Farmaciștilor Buzău cu noua conducere a Casei Județene de Asigurări de Sănătate, în cadrul căreia am discutat despre colaborarea pe care dorim să o avem, astfel încât, împreună, să servim în primul rând interesul pacientului. Președintele CJAS Raluca Alexandru și medicul-șef Florentina Murariu ne-au prezentat o situație a listei actualizate a medicamentelor compensate și una a plăților la zi către farmacii, ca și furnizori de servicii de sănătate. A fost o întâlnire constructivă, în care fiecare a spus ce-și dorește de la cealaltă parte, iar reședintele CJAS ne-a asigurat de toată deschiderea în rezolvarea oricăror probleme care ar putea îngreuna activitatea noastră și, implicit, accesul la tratamente al pacienților”, a explicat conf. univ. dr. farm. Răzvan Prisada, președintele filialei Buzău și vicepreședinte al Colegiului Farmaciștilor din România.

 

Farm. Dr. Răzvan Prisada

Problemele curente ale farmaciștilor, noile modificări ale prețurilor medicamentelor despre care chiar ministrul Sănătății a spus că vor avea loc în această toamnă, recentele modificări legislative privind implementarea comerțului online cu medicamente, dar și un proiect pe care Colegiul Farmaciștilor vrea să-l propună Guvernului au fost subiecte intens dezbătute de farmaciștii buzoieni.

Un proiect despre care s-a discutat și în Consiliul Național al Colegiului Farmaciștilor din România, privind diversificarea serviciilor oferite de noi pacienților, a fost foarte bine primit de colegii buzoieni. La fel cum se întâmplă și în alte țări europene, este momentul să schimbăm un pic managementul farmaceutic. Este necesar să ne concentrăm mai mult pe terapie, pe nevoile reale ale pacientului, pe monitorizarea și complianța acestuia la tratament, pe urmărirea eventualelor recții adverse ale medicamentelor pe care i le eliberăm, pe o mai apropiată colaborare cu medicii prescriptori. O implicare mai mare din partea noastră pe componenta de sănătate publică ar face ca pacientului să-i parvină informații corecte despre medicamente, vaccinuri, posibile efecte adverse sau secundare ale unor medicamente, despre incompatibilitatea unor tratamente, ceea ce va duce și la o creștere a calității vieții și la diminuarea efectelor nedorite rezultate din informarea din surse neautorizate”, a explicat farmacisul Prisada.

 

Farmaciștii sunt conștienți că a „apus” componenta idilică a profesiei lor, când farmacistul participa direct la prepararea unor medicamente, către componenta comercială, industria medicamentului cunoscând o dezvoltare fulminantă. În acest context, farmacia și farmacistul trebuie să găsească alte mijloace prin care să devină mai accesibile pacientului, să nu se rezume doar la eliberarea de medicamente și produse conexe, ci să participe, efectiv, la actul medical, prin activități de informare și de prevenți, să ofere chiar unele servicii care acum sunt prestate doar de medici.

„Putem, spre exemplu, să măsurăm o glicemie, o tensiune sau chiar să vaccinăm persoana care achiziționează un vaccin din farmacie, pentru a avea siguranța că nu va transporta serul în condiții nerecomandate și că vaccinnul este corect efectuat. Cu timpul ne vom fideliza astfel pacienții, la fel ca medicii de familie și, împreună cu aceștia putem realiza chiar activități de screening și catagrafieri pe categorii de vârstă sau/și afecțiuni, așa cum se întâmplă deja în unele țări europene unde, prin astfel de practici, nu numai că s-a schimbat radical statutul farmacistului, dar a crescut foarte mult și gradul de sănătate al populației”, a mai spus Răzvan Prisada. El a dat exemplul unor țări precum Anglia, Franța, Spania sau Portugalia unde astfel de practici există de 5-10 ani și unde, pentru că au dat rezultate foarte bune, sunt recunoscute și au început chiar să fie decontate de stat, pentru că au contribuit radical la îmbunătățirea stării de sănătate a poplației și la diminuarea costurilor din sistemul medical.

 

Dr. Cristian Parlog

În cadrul Farma Practic ed. 67, desfășurată la Băile Herculane, șef lucr. dr. Mihail Cristian Pîrlog a subliniat că familiaritatea pacientului cu farmacistul, gama de produse pe care le găsește în farmacie și mai ales comportamentul personalului din farmacie contribuie la stabilirea unei bune relații farmacist-pacient. Sunt două atitudini ale farmacistului față de cumpărătorul din farmacie. O atitudine modernă, reflectată mai ales în titlurile din presă care pun accent pe imaginea farmaciei ca business – pe creșterea înregistrată de această piață, creșterea vânzărilor de OTC-uri și suplimente alimentare – o imagine a farmacistului ca simplu vânzător, care se raportează la pacient ca la un simplu client, și versiunea tradițională, așa cum toți ar trebui să fim și să acționăm – de profesioniști, specialiști în sănătate care nu au ca interes principal atingerea unui target de vânzări”, a explicat dr. Cristian Pîrlog, celor peste 150 de farmaciști și asistenți de farmacie prezenți la eveniment, cărora le-a atras atenția că până la schimbarea mentalității pacientului trebuie schimbată mentalitatea profesionistului din farmacie.

Despre importanța unei relații strânse pacient – farmacist și a implicării profesionistului prin oferirea de sfaturi utile și consilierea pacientului a vorbit și conf. univ. dr. farm Ionela Belu care, mai ales în contextul unei creșteri globale a cererii pentru plante medicinale, i-a îndemnat pe farmaciștii și asistenții de farmacie să furnizeze pacienților „informații cu privire la monitorizarea utilizării concomitente a medicamentelor pe bază de plante și a unor convenționale” și să corecteze posibilele interacțiuni apărute.

 

Pe parcursul celor două zile ale evenimentului au fost dezbătute și teme practice, de interes pentru specialiștii din farmacie, lectorii aducând în atenție informații noi și utile privind managementul durerii, tratamentul topic în otitele copiilor, menținerea sănătății coloanei vertebrale, tratamentul varicelor, informații despre refacerea microbiotei sau managementul stărilor de greață pentru femeia însărcinată.

Farm. Samoil Vâlcu, președintele Colegiului Farmaciștilor Vâlcea, a subliniat că „este important să avem relații bune cu ordinul asistenților, cu ONG-urile de pe plan local, pentru că sunt implicați în viața societății! Trebuie să participăm la viața publică locală, să încurajăm colegii care au abilități de lideri, atât farmaciști cât și asistenți de farmacie. Vă rog să susțineți și să încurajați farmaciștii și asistenții de farmacie aflați la început de carieră, oamenii care au ceva de spus!, a subliniat acesta.

Coordonat științific de prof.univ.dr.farm. Dumitru Lupuleasa, simpozionul Farma Practic, ediția 67, s-a încheiat cu sesiunea interactivă Tribuna Farmaciei în cadrul căreia au fost dezbătute teme precum transportul de medicamente între farmacii, standarde ANMCS/RBPF, receptura – încotro?, implicarea pacienților în raportarea reacțiilor adverse.

 


Categorii: Actual, C.A.S., Farmacii, Jobs

Adaugati un comentariu


 

*