Saptamana Mare, a Patimilor – traditii si superstitii

9 aprilie 2017 | 0 comentarii |

Dupa Duminica Floriilor, crestinii ortodocsi si cei catolici intra in Saptamana Mare, ultima in care se tine post inaintea sarbatorii Sfintelor Pasti si in care credinciosii se pregatesc sa intampine cum se cuvine, Invierea lui Hristos Mantuitorul.

 

sarbatoare-FloriiFlorii BuzauCrestinii ortodocsi si cei catolici celebreaza, asatazi, Intrarea Domnului in Ierusalim. Aceasta sarbatoare are loc cu o saptamana inaintea Invierii Domnului (a Sfintelor Pasti), cunoscuta ca Duminica FloriilorIntrarea Domnului in Ierusalim este singurul moment din viata Sa pamanteasca in care a acceptat sa fie aclamat ca Imparat, desi nu purta nici hlamida imparateasca de purpura, nici coroana de aur pe cap, si nu avea nici paza de osti pamantesti, dupa cum spune parintele Ilie Cleopa, in vol.Predici la Praznice Imparatesti(1996).

Multimea din cetatea Ierusalimului l-a intampinat pe Iisus Mantuitorul cu ramuri de finic si de maslin, strigand: „Osana Fiului lui David; binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului! Osana intru cei de sus!” (Matei 21, 9). De acea, in aceasta zi, la biserica sunt impartite credinciosilor ramuri de salcie si flori binecuvantate. Acestea se pun la icoane, la usi si la ferestre, astfel incat casa si locuitorii ei sa fie feriti de rele si de boli. In trecut, ramura de salcie sfintita era folosita si in scopuri terapeutice. Oamenii inghiteau matisori de pe ramura de salcie pentru a fi feriti de diferite boli, iar batranele se incingeau cu salcia ca sa nu le mai doara salele. De asemenea, exista si obiceiul ca parintii sa ii loveasca pe copii cu nuielusa de salcie cand veneau de la biserica, pentru a creste sanatosi si intelepti.

 

procesiune florii2017florii buzau-2017In sambata Floriilor, sute de preoti si aproape doua mii de credinciosi din Buzau au participat la procesiunea din ajunul praznicului Intrarii Domnului in Ierusalim. Procesiunea a incept in Parcul Crang, a continuat pe Bd. Nicolae Balcescu, pe Bd. Unirii, cartierul Obor si s-a finalizat la Catedrala Arhiepiscopala.

Aici, Inaltpreasfintitul Arhiepiscop Ciprian i-a intampinat pe pelerini in pridvorul locasului de cult, apoi a oficiat slujba de sfintire a icoanei praznicului si de binecuvantare a pelerinilor, dupa care, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi, a savarsit, in Catedrala Arhiepiscopala, Vecernia Floriilor.

Tot in aceasta zi, in aghiasmatarul din curtea catedralei au fost asezate, alaturi de icoana Intrarii Domnului in Ierusalim, moastele Sfantului Ierarh Nectarie de la Eghina si ale Sfantului Mucenic Teodosie de la Brazi, la care credinciosii s-au inchinat.

 Procesiunea a existat inca din primele secole crestine, crestinii aratandu-si astfel atasamentul lor fata de Mantuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu intrupat, rastignit si înviat pentru noi si pentru a noastra mantuire. De aceea, procesiunea, ca si pelerinajul la locurile sfinte ne aduna pe toți, pentru a efectua o calatorie spirituala, pe parcursul careia avem posibilitatea sa meditam asupra conditiei si identitati noastre de crestini, de fii ai lui Dumnezeu. Procesiunea in sine este si o invitatie de a trai cu totii in comuniune si in unitate, in Biserica pe care Fiul lui Dumnezeu a intemeiat-o aici, pe pamant, cu scump sangele Sau dumnezeiesc, pe crucea Golgotei”, a precizat Arhiepiscopul Ciprian.

 

Florii Buzau 2017Incepand cu ziua de Florii (Duminica Intrarii in Ierusalim a Domnului) se intra in ultima saptamana a Postului Pastilor, numita Saptamana Patimilor sau Saptamana Mare, in care crestinii se pregatesc sa intampine marea sarbatoare a Invierii Mantuitorului Iisus Hristos, cum se cuvine. Anul acesta, atat crestinii ortodocsi cat si cei catolici vor sarbatori Sfintele Pasti in ziua de 16 aprilie.

In Saptamana Mare, in fiecare seara, se savarsesc slujbele Deniilor, cuvant care vine din slavona si inseamna priveghere sau slujba nocturna. Fiecare zi din aceasta saptamana are o semnificatie aparte, iar crestinii respecta o multime traditii si obiceiuri, tin post si merg la biserica.

Astfel, prin denia de luni, Biserica ne aduce aminte de simbolistica vanzarii Mantuitorului si tot in aceasta zi se aminteste de smochinul neroditor, blestemat de Hristos sa se usuce pentru ca nu avea rod. Este o pilda data omului, din care trebuie sa retina ca Dumnezeu este atat iubire cat si dreptate.

Traditia spune ca in Lunea Mare, femeile incep curatenia de Pasti, scot toate lucrurile afara si aerisesc, pentru ca toate relele de peste iarna sa iasa din casa. Se varuieste si se spala totul, ca „sa nu te prinda Pastile in necuratenie!”.

 

denieMartea cea Mare ne pregateste pentru intrarea in camara Mantuitorului. Ea se mai numeste si ca Martea Seaca si este dedicata predicii de pe Muntele Maslinilor, cu parabola celor zece fecioare, iar credinciosii sunt indemnati la milostenie si priveghere.

Miercuri, in cea de-a treia zi a Saptamanii Patimilor, se face pomenirea femeii pacatoase care a spalat cu lacrimi si a uns cu mir picioarele Mantuitorului, inainte de Patima Sa, ca simbol al pocaintei si indreptarii omului care greseste. In aceasta zi exista obiceiul ca seara, cand soarele asfinteste, copiii sa mearga cu colindul. La sfarsit, ei primesc oua, pentru a le inrosi.

In Joia Mare este randuita Denia celor 12 Evanghelii. Joia Patimilor este inchinata amintirii a patru evenimente deosebite din viata Mantuitorului: spalarea picioarelor ucenicilor ca pilda de smerenie, Cina cea de Taina la care Mantuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii, rugaciunea arhiereasca si inceputul patimilor prin vinderea Domnului. Traditia spune ca in Joia Mare se inrosesc ouale si se tine post cu mancare uscata. Tot in aceasta zi se aprind focurile in cimitire, se impartasesc batranii, iar gospodinele incep sa pregateasca bucatele pentru Paste si vopsesc ouale. Se spune ca cine doarme in aceasta zi va fi lenes tot anul.

 

denie2016Vinerea Mare, care se mai numeste si Vinerea Neagra, este cea mai trista dintre tristele zile ale patimirii Domnului. Este ziua in care Iisus a fost biciuit, scuipat si rastignit intre doi talhari, iar El a murit pentru mantuirea lumii. De aceea, aceasta este o zi aliturgica, adica in care nu se oficiaza sf. Liturghie.
In Vinerea Mare se tine post negru, iar seara, la denie, se canta Prohodul Domnului. Apoi se inconjoara biserica de trei ori si se trece pe sub Sfantul Epitaf. Superstitiile spun ca cei care se intorc de la Biserica aduc acasa lumina Prohodului, a punerii Domnului Iisus in mormant, si inconjoara casa tinand in mana lumanarea aprinsa. In Vinerea Mare se tine post negru.

In Marea Sambata se praznuieste ingroparea lui Hristos cu trupul si pogorarea la iad cu dumnezeirea, pentru a ridica din stricaciune la viata vesnica pe cei din veac adormiti. Randuiala Bisericii este ca indata dupa ce se spun cu cantare cuvintele in care facem prohodirea Mantuitorului Iisus Hristos, se celebreaza Invierea.

 


Categorii: Actual, Eveniment

Adaugati un comentariu


 

*