Secretul bunei dispoziții după mesele de Crăciun și Anul Nou

25 decembrie 2017 | 0 comentarii |

Cumpătarea vă ajută să vă bucurați de Sărbători împreună cu cei dragi, în timp ce excesele vă pot crea disconfort și chiar vă pot „trimite” la spital.  

 

Suntem în plină perioadă a Sărbătorilor! A venit Craciunul, vin Sfântul Ștefan, Revelionul, Sfântul Vasile, Boboteaza și Sfântul Ion. Un buchet mare de Sărbători, în care suntem liberi de la serviciu sau de la școală, lâncezim, că doar așa e când e sărbătoare, iar  mesele ne sunt încărcate cu tot felul de bunătăți. Ne îmbie sarmalele, friptura de porc, toba, caltaboșii, cărnații, slănina, jumările afumate stropite cu vin din belșug. Mai merge și câte o țuică fiartă, că doar e iarnă, chiar dacă gerul Bobotezei pare să se fi ascuns într-un alt an.

Și peste toate acestea adaugăm cozonacii, ciocolata, bomboanele de pom primite din toate părțile, portocalele și alte fructe pe care le-am cumparat din timp, iar dacă vrem ca sărbătoarea să fie festivă de-a dreptul nu ne lipsește nici tortul. Ce mai încolo-încoace, e „Cornul abundenței” și toate bunătățile ne fac cu ochiul…

Se spune că de Crăciun e bine să fim mai buni, mai darnici, mai indulgenți. Numai că în aceste zile avem parte și de cam multă indulgență alimentară, iar ficatul și greutatea corporală nu vor dovedi aceeași înțelegere, dacă nu dăm dovadă de cumpătare. Iar dacă suferim de anumite afecțiuni cronice sau de boli cardiace, excesele ne pot crea probleme serioase, riscăm să facem Revelionul în spital. Și nu vrem asta, nu? Că doar știm bine, Craciunul este și trebuie să fie o sărbătoare a bucuriei, iar pentru a ne bucura cu adevărat, în familie, e bine să nu complicăm lucrurile, pentru că nu întotdeauna ceea ce este apetisant e și folositor organismului.

 

Dr. Nicoleta Sava

Este necesar, așadar, să nu uităm că organismul nostru nu este sac fără fund și de aceea e bine să nu ne lăsăm ademeniți peste măsură de aspectul, gustul și mirosurile preparatelor culinare și de băutură. Secretul unei alimentații sănătoase, spun medicii, constă mai în diversitate, în varietatea de alimente consumate și în combinația dintre ele, dar mai ales în cumpătare.

Sănătatea este și trebuie să fie o prioritate și o responsabilitate individuală, pentru că dacă nu avem noi înșine grijă, nimeni n-o să vină să facă ceva în locul nostri și riscăm să ne îmbolnăvim. „Nu-i un capăt de țară dacă refuzăm politicos colegul care ne îmbie cu prăjituri sau dacă ciocnim același pahar cu vin pe parcursul întregii mese festive. În plus, înainte de a cumpăra alimentele cu care vom încărca masa, e bine să citim cu atenție eticheta. Iar pentru a ne menține în formă și pentru a evita acumularea de kilograme în plus, putem să ieșim în parc, să utilizăm aparatele sportive, apoi putem merge la serviciu pe jos sau putem urcă scările și nu să folosim liftul”, ne spune medicul cardiolog Nicoleta Sava.

Iar pentru că Sărbătorile Crăciunului și Anului Nou abundă în preparate culinare care mai de care mai apetisante, medicul ne sfătuiește ca, mai ales dacă am ținut post, să facem trecerea la alimentația obișnuită lent, să nu ne repezim dintr-o dată în toate bucatele de pe masă. Dar, chiar și dacă nu am postit, pentru a nu „agresa organismul” e bine să mâncăm din toate câte putin și mai ales să nu ne lipsească din alimentație fructele, legumele proaspete și verdețurile. Iar pentru a nu ne moleși, pentru a arde grăsimile din organism și a ne păstra în formă, medicul cardiolog ne invită la mișcare. Fie că facem anumite exerciții fizice, alergăm sau pur și simplu, ne plimbăm o jumătate de oră, după masă, ne va ajuta să ne menținem buna dispoziție și să rămânem într-o bună formă fizică și psihică.

 

Dar, cum trebuie să mâncăm de Crăciun, pentru a nu avea probleme de sănătate? Se știe că, de Crăciun, carnea de porc este „vedeta” meselor îmbelșugate. Este un aliment preferat de români și face parte din tradiția noastră. Este o carne roșie, bogată în proteine, vitamine și minerale, o bună sursă de hrană de origine animală. Fierul, zincul şi Vitamina D conţinute de carnea roşie sunt absorbite de organism mai eficient decât din alte alimente care le conţin.

Consumată în cantităţi moderate, carnea de porc este o bună sursă de proteine, cu efecte benefice asupra pielii, ochilor, sistemului nervos, oaselor şi performanţelor mentale. Prin conţinutul său de antioxidanţi esenţiali asigură o bună imunitate a organismului, de aceea este recomandat consumul cărnii de porc, cu moderație, de către copii și tineri. Desigur, este de preferat să consumăm carne de porc crescut în mod natural, iar prelucrarea și procesarea să fie făcută în casă, în mod tradițional, prin fierbere sau la fum. La prepararea sarmalelor nu se adaugă ulei vegetal, întrucât carnea de porc, chiar și cea slabă, conține suficiente grăsimi.

La friptură, cele mai bune combinații sunt cu fasole verde păstăi, cu spanac, legume la grătar sau la abur, salată verde și murături în saramură. Nu sunt recomandate asocierile cu cartofi și orez, pentru că îngreunează metabolismul. De evitat este și asocierea grasimii (șunculită, jumări etc.) cu alcool, la aceeași masă, pentru că ambele sunt metabolizate în ficat de aceeași enzimă, iar în timp, această combinație poate duce la ficat gras sau steatoză hepatică.

 

Dr. Karmencita Pricop

Dr. Karmencita Pricop, specialist în medicină internă, consideră că dacă suntem cumpătați și evităm anumite combinații culinare, ne putem bucura cu adevărat de sărbătorile Crăciunului și Anului Nou.  Medicul ne atrage atenția că dacă am ținut post, revenirea la dieta cu carne trebuie să se facă treptat. Legumele nu trebuie să lipsească de lângă aperitivele reci pe care le consumăm, de obicei, dimineața, cu muștar și cu pâine prăjită. Salata verde, la care e bine să adăugăm patrunjel, foarte bogat în fier și vitamina C, ne va ajuta la digestie. În altă dimineață putem consuma un pahar de iaurt cu o felie de cozonac sau salată boeuf (cu sau fără carne), cu două felii de pâine integrală. Între micul dejun și masa de prînz putem mânca fructe și dulciuri în cantități decente. La prânz, desigur, nu putem renunța la sarmale, pe care ar fi de preferat să nu le preparăm cu orez, ci combinând carnea de porc cu ciuperci, legume și rădăcinoase, pentru a fi mai ușor de digerat. Dacă măncăm cârnați, friptură la cuptor sau pe grătar, este bine să avem alături salată verde sau murături în saramură (nu în oțet). Este important să fim atenți la sare, mai ales dacă știm că avem probleme cardiace sau alte afecțiuni cronice. Peste o oră-două nu strică să bem un iaurt, sau lapte băturt ori chefir. Seara, nu mai încape mare lucru, dar o salată de rădăcinoase, cu condimente și muștar, sau pește alb cu salată verde sau spanac ne pot asigura o noapte liniștită. Dacă peste zi am fost în vizită sau am avut musafiri și ne-am mai îndemnat la câte ceva de mâncare, un ceai sau un iaurt pot fi de ajuns. Important este să folosim moderația. Iar între mese este neapărat necesar să ne hidratăm, pentru digestie”, explică medicul, sfătuindu-ne ca, pe cât posibil, să facem și mișcare.

 

Dr. Dana Marinescu, care are în supraveghere sute de copii cu probleme de nutriție și diabet, atrage atenția părinților că, dacă-și doresc să aibă copii sănătoși, e bine să aibă grijă ce le oferă acestora, mai ales în luna decembrie, când dulciurile le sunt oferite copiilor din toate părțile. Din păcate, spune medicul, dulciurile acestea gustoase vin la pachet cu E-uri, zahăr, coloranţi şi arome sintetice, iar consumate în exces, pot dăuna grav sănătăţii.

Consumul de dulciuri creşte spectaculos în perioada sărbătorilor, iar statisticile indică o triplare a vănzărilor. Părinţii le spun adesea copiilor că dacă sunt cuminți, Moşul o să le aducă ceva bun, ceva dulce. Iar copiii încep să perceapă dulcele ca fiind o sursă de fericire. Dulciurile consumate în exces pot provoca însă o îngrăşare nefirească şi pot duce la diabet şi dislipidemii, sindrom metabolic, boli întâlnite la oamenii maturi dar care sunt din ce în ce mai frecvente şi la copii, în ultimii ani. Știu, e foarte greu să îi explici unui copil că dulciurile nu sunt bune, când există atâtea reclame și atâtea sortimente, care de care mai tentante. Există însă posibilitatea să ne obișnuim copiii cu dulciuri făcute în casă, cu mai puțin zahăr și fără E-uri, iar din comerț, în această perioadă, putem cumpăra turtă dulce fără zahăr adăugat, fructe confiate, alune, nuci și alte semințe care conțin componenți activi esențiali pentru sănătate. Desigur, n-o să-i lipsim pe copii de ciocolată și de bomboanele de pom, dar ideal ar fi ca acestea să fie consumate în cantități cât mai mici. Iar sucurile, care sunt băuturile preferate ale copiilor, e bine să fie făcute în casă, din fructe și legume proaspete, bogate în nutrienți și fără îndulcitori artificiali, foarte sănătoase”, spune medicul Dana Marinescu, șef secție Diabet, Nutriție și Boli Metabolice din cadrul Spitalului Județen de Urgență Buzău, recomandând părinților să evite, pe cât posibil, dulciurile din comerț, să-și educe copiii astfel încât să consume cât mai milte fructe și legume și să-i îndemne să facă mișcare.

 


Adaugati un comentariu


 

*