Serviciile medicale private câștigă tot mai mult teren pe piața românească

Cu o cifră de afaceri de 1,7 miliarde de euro, la finele anului trecut a fost  înregistrată o creștere cu 12% în acest sector, cu 2,5% peste media înregistrată în perioada 2011-2016.

 

Eliza Pintilie

O analiză a companiei Mediprice – primul comparator de servicii medicale din România – relevă faptul că serviciile medicale private se numără printre sectoarele de business cele mai dinamice de pe piața din România, înregistrând în ultimii șapte ani creșteri continue. Analiza arată că, în perioada 2011-2016, media creșterii anuale a pieței serviciilor medicale private din România a fost de 9,5 la sută, pentru ca la finele anului trecut, creșterea să fie de 12%.

S-a ajuns astfel la o cifră de afaceri de aproximativ 1,7 miliarde de euro în acest sector, în condițiile în care primele cinci lanțuri de clinici private din România au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de aproximativ 400 de milioane de euro. Analiștii spun că această creștere se datorează în mod special cererii tot mai mari de pe piață, pacienții români orientându-se tot mai mult către serviciile medicale private, în dauna sistemului public de sănătate. „Dinamica deosebită a pieței arată o creștere semnificativă a cererii populației pentru servicii medicale private. La această evoluție au contribuit, în ultimii ani, instabilitatea sectorului public de sănătate și creșterea venitului disponibil al clasei de mijloc. Din păcate, România este țara cu unul dintre cele mai reduse volume de informații în domeniul serviciilor medicale, atât din perspectiva pacienților, cât și a furnizorilor, iar acest lucru afectează atât sectorul public, cât și cel privat”, explică Eliza Pintilie, directorul general al Mediprice, într-un comunicat remis presei.

 

Analiza companiei mai arată că în perioada 2011-2016, numărul spitalelor private din România s-a dublat, depășind 200 de unități, în timp ce în sistemul public au fost închise 67 de unități medicale, începând cu luna aprilie a anului 2011, ca urmare a unei decizii a guvernului Boc.

În aceeași perioadă a crescut și numărul centrelor medicale private, în anul 2016 fiind depășit pragul de 600 de unități din această categorie.

Eliza Pintilie mai spune că un alt factor important care a dus la devoltarea pieței serviciilor medicale private îl constituie și asa numitele „plăți informale” care reprezintă bani pe care pacienții îi platesc din buzunar în spitalele publice, chiar dacă beneficiază de gratuitatea serviciilor medicale, în calitate de asigurați. La finele lui 2015, plățile informale ajunseseră pentru prima dată, la 21% din volumul total al cheltuielilor pentru asistența medicală în România, iar fenomenul încă persistă, fapt recunoscut de curând și de ministrul Sănătății, Sorina Pintea, care a declarat că în spitalele publice încă „se mai dau bani la doctor”, precizând însă că nu are cunostință de cazuri în care exercitarea actului medical a fost condiționată de aceste plăți.

 

În aceste condiții, pacienții se orientează în număr tot mai mare către mediul privat, preferând ca banii pe care i-ar da „în plic” medicului de la stat, să îi plătească la clinicile private, unde beneficiază de condiții net superioare celor din spitalele publice. În acest context, românii valorizează tot mai mult serviciile private, unde aspectul general al unității sanitare, reputația acesteia, experiența medicilor, aparatura de ultimă generație și realația cu pacientul sunt criterii de performanță”, a mai precizat directorul general al Mediprice.

Analiza mai relevă faptul că utilizatorii români de internet generează, lunar, aproximativ 200.000 de căutări ale sintagmei „analize medicale”. Potrivit raportelor de cercetare a pieței, compararea prețurilor și a ofertelor este un pas esențial în decizia de cumpărare a utilizatorilor online, în întreaga lume. În 2014, jumătate dintre clienții online la nivel mondial au folosit cel puțin o dată comparatoarele de prețuri în detrimentul navigării directe pe un anumit site.

La ora actuală, primii cinci jucatori din piața serviciilor medicale private din România sunt, în ordine, Medlife – cu 135 de milioane de euro cifră de afaceri, Regina Maria – cu 118,3 milioane de euro, Medicover -cu 73,8 milioane de euro, Sanador – cu 64 de milioane de euro și Medsana – cu 5,2 milioane de euro.

 

Dincolo de aceste cifre seci nu trebuie uitat însă faptul că sistemul public de sănătate este subfinanțat cronic, din cauza numărului mic de persoane care contribuie la asigurările de sănătate. Un mare câștig al sistemului medical privat este că s-a dezvoltat pe nișă, iar calitatea actului medical, condițiile hoteliere și comportamentul personalului pot face diferența.

Cazurile complexe și marile urgențe, care necesită cele mai mari cheltuieli, ajung însă tot în spitalele de stat unde, chiar dacă s-au mărit salariile doctorilor, criza de specialiști și lipsa dotărilor se mențin. Există, de asemenea, și o competiţie neloială între stat şi privat, unii medici îşi iau pacienţii de la stat şi îi duc în privat, iar mentalitatea românului este că dacă îl doare burta, asta este o urgenţă medicală şi vrea să fie tratat la camera de gardă, imediat. Pentru asta însă nu merge în privat, unde ar trebui să pătească, ci în sistemul public, unde știe că are gratuitate. Dacă Ministerul Sănătății ar stabili reguli clare de acces la servicii medicale și în sistemul public, lucrurile s-ar putea echilibra.

 


Adaugati un comentariu


 

*