Sistem de management anticorupție, implementat la SJU Suceava

Pacienții și aparținătorii vor fi anunțați că în unitarea medicală nu se dă șpagă și vor fi încurajați să spună dacă cineva din rândul personalului le solicită sau le sugerează că trebuie „să dea ceva”.

 

Îngrijorat de numărul mare de cazuri de corupție înregistrate le nivelul unității medicale în ultimii ani, managerul Spitalului Județean de Urgență Suceava, Vasile Rîmbu, a luat decizia de a implementa în spital un sistem de management anticorupție, considerând că aceasta va fi o metodă eficientă pentru eradicarea fenomenului.

Managerul spune că spitalul pe care îl conduce a făcut obiectul mai multor anchete referitoare la implicarea unor angajaţi în eliberarea unor documente medicale neconforme cu situaţia de fapt, folosite în pensionări ilegale, dar şi cu acuzaţii referitoare la primirea de bani sau alte foloase pentru servicii medicale ori nemedicale. Multe dintre aceste anchete s-au finalizat cu trimiterea în judecată a celor cercetați, iar altele sunt încă în desfășurare. Râmbu consideră că astfel de situații aruncă o pată pe imaginea spitalului, umbrind performanțele medicale și eforturile făcute de medici în beneficiul pacienților, așa că a hotărât să treacă la implementarea unui sistem de management care să stopeze acest fenomen. Un set de măsuri concrete, dintre care o parte sunt deja aplicate, vizează nu doar practica deja consacrată a „banilor în plic sau strecurați în buzunarul halatului”, ci și alte aspecte care definasc actele de corupție în sectorul medical, precum raporturile dintre medicii prescriptori şi furnizorii de medicamente, cadourile, „ospitalitatea”, donaţiile şi beneficiile similare, angajările, dar şi achiziţiile făcute de unitatea medicală.

 

Odată cu instituirea managementului anticorupție, cei care intră în spital vor fi informaţi că în unitatea sanitară nu se acceptă mită și li se vor aduce totodată la conoștință instrumentele pe care le au la dispoziţie pentru a lua atitudine în cazul în care li se pretinde sau li se dă de înţeles că ar trebui „să dea ceva”.

Managerul a precizat că, în condiţiile în care autoritățile au făcut un efort deosebit în ceea ce priveşte salarizarea personalului medical, e de dorit ca şi răspunsul să fie pe măsură, întrucât societatea aşteaptă schimbări de atitudine și de comportament în planul comunicării.

„Printre procedurile prevăzute în cadrul acestui proces de implementare se numără auditul pentru evaluarea riscurilor la corupție, operațiunile necesare pentru minimizarea riscurilor de mită, implementarea de mijloace de control financiare, comerciale sau contractuale, inițierea de proceduri de raportare,inclusiv confidențiale,  monitorizare, semnalarea preocupărilor incorecte, investigare, audituri și acțiuni corective” a mai declarat Vasile Rîmbu.

Începând cu această lună, unitatea medicală a pus la dispoziție și un număr de telefon gratuit, la care pacienții și aparținătorii pot sesiza anumite aspecte atunci când sunt nemulţumiţi de calitatea serviciilor medicale acordate, de comportamentul personalului medical al unităţii spitaliceşti sau de atitudini profesionale neadecvate.

 


Categorii: Actual, Spitale, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*