Sistemul informatic al cardului de sănătate dă din nou rateuri

7 noiembrie 2017 | 0 comentarii |

Medicii de familie spun că primele probleme au început să apară de vineri, pentru ca în această dimineață, sistemul să se blocheze total.

 

Medicii de familie și pacienții ajunși cu diferite probleme la cabinetele acestora se confruntă, din nou, de dificultăți legate de utilizarea cardului de sănătate, unicul instrument care permite validarea serviciilor medicale și a rețetelor decontate din fondul asigurarilor de sănătate.

Începând cu ora 7.00 a zilei de astăzi, sistemul informatic implementat la nivel național pentru a permite utilizarea acestui instrument în cabinete, spitale și farmacii s-a blocat, devenind total inutilizabil. Incidentul nu constituie nici pe departe o premieră, ci mai degrabă tinde să devină un fapt obișnuit cu care medicii se confruntă din ce în ce mai des și, împreună cu pacienții au ajuns la disperare.

Situația aparută în această dimineață era previzibilă. Medicii de familie susțin că sistemul a început să funcționeze cu dificultate înca de vineri. Problema nu a fost remediată în week-end, așa că și în cursul zilei de ieri activitatea a funcționat cu întreruperi, pentru ca în această dimineață să se blocheze definitiv.

Incidentul a fost anunțat printr-un comunicat, și de reprezentanții CNAS, care susțin că este vorba de unele probleme tehnice. La scurt timp, instituția a revenit cu un nou comunicat, anunțând că problema a fost remediată, însă medicii de familie se întreabă deja căt va mai dura până la următorul incident.

 

Dr. Rodica Tanasescu

Dr. Rodica Tănăsescu, președintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei a declarat, referindu-se la acest nou blocaj al sistemului informatic al cardului de sănătate că este necesară o reevaluare și o redimensionare a acestui sistem, pentru că astfel de probleme apar foarte des, iar efectele negative se răsfrâng atât asupra medicilor cât și a pacienților. „Avem, din nou, aceste probleme. Şi luni a funcţionat cu mare greutate spre prânz şi după-amiază. Şi vineri au fost probleme, a funcţionat parţial şi, din păcate, o parte dintre serviciile care apăreau validate cu cardul vineri, luni, când am încercat să le urcăm în sistem, apăreau ca fiind nefectuate cu cardul. Riscăm ca acele servicii, peste trei ani, să vină Curtea de Conturi şi să ne impute şi serviciul, şi reţeta. Aceste sisteme sunt necesare, dacă funcţionează, așa că este cazul să fie reevaluate şi redimensionate în aşa fel încât să funcţioneze. Nu este vorba doar de medicii de familie, este vorba de întreaga activitate a sistemului medical, şi la farmacie, şi la spital, şi la laboratoare, şi la ambulatoriu de specialitate. Toată lumea este afectată, mai ales pacienţii”, a declarat dr. Rodica Tănăsescu, în această dimineață.

 

În aceste condiții, până la remedierea problemelor tehnice și repunerea în funcțiune a sistemului, serviciile medicale și rețetele au fost înregistrate off-line, pentru ca apoi să fie validate, în momentul în care sistemul informatic a redevenit operațional. În acest sens există și prevederi legale emise pentru astfel de situații, conform cărora președintele CNAS trebuie să emită ordin pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în sistem, document ce trebuie emis până la termenul de raportare lunară, astfel încât eventualele neconcordanțe datorate acestor întreruperi să nu poată fi puse în seama medicilor sau a farmaciștilor.

Reamintim că sistemul informatic al cardului de sănătate a costat peste 87,6 milioane lei fără TVA şi a fost implementat de asocierea dintre HP România şi Novensys Corporation, având ca subcontractant Siveco România.

Potrivit reglementărilor, serviciile medicale sunt acordate doar cu cardul de sănătate, iar dacă pacientul nu este asigurat sau are card emis dar nu îl prezintă furnizorului, acesta va putea primi doar servicii medicale de urgenţă. Pentru servicii medicale programate, asiguratul va trebui să solicite eliberarea cardului de sănătate de la casa de asigurări în evidenţa căreia se află.

 


Adaugati un comentariu


 

*