Sistemul informatic al CNAS, mai mult decât „un dezastru”

10 mai 2018 | 0 comentarii |

Deși a costat sute de milioane  de euro, platforma informatică a sistemului medical a funcționat mai mult cu întreruperi, iar în această lună i-a adus la disperare pe medici și pe pacienți.

 

Sistemul informatic din sănătate este din nou blocat. Medicii de familie și cei din ambulatorul de specialitate sunt nevoiți să trimită pacienții acasă sau să lucreze ofline, iar noatea să stea să încerce să introducă datele în sistem, ca să-și poată primi banii pe servicile medicale prestate.

Deși reclamațiile au curs, zilnic, pe adresa Casei Naționale de Sănătate, de la începutul lunii și până acum, abia astăzi, instituția a reacționat printr-un comunicat în care recunoaște că există probleme în sistem.

Referitor la fluctuațiile apărute în funcţionarea sistemului informatic în ultimele zile, CNAS face următoarele precizări: Pentru data de 3 mai a.c., în care PIAS a fost indisponibilă pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 40 – 42 din H.G. 155/2017. În acest sens, pentru raportarea, validarea şi decontarea serviciilor afectate de această indisponibilitate, a fost emis ordin al Președintelui CNAS (909/04.05.2018), conform prevederilor legale mai sus menționate. Totodată, având în vedere că şi ulterior perioadei respective unele componente ale PIAS nu au funcţionat în parametri normali, la ora actuală la nivelul CNAS se ia în calcul ca pentru întreaga perioadă în care s-au înregistrat probleme în funcţionarea sistemului informatic transmiterea şi validarea serviciilor acordate de furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate să se facă în conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS”, se precizează în comunicatul CNAS.

 

Dr. Sandra Alexiu

Fără vreo scuză adresată pacienților sau medicilor care sunt la un pas să-și ia lumea în cap și amenință că, în ciuda crizei cronice de medici de familie din sistem, căteva sute dintre ei s-au decis, deja, să plece să lucreze în străinătate, să nu mai accepte „bătaia de joc” la care sunt supuși de autoritățile din sistem. „De când ne tot înnebunește sistemul informatic am avut multe sincope, dar ceea ce se întamplă în ultimele zile întrece orice imaginație. Pe lângă faptul că noi spunem că nimic nu merge, reclamăm zilnic la suport și ne umplem de tichete de răspuns, primim telefoane impertinente cum că noi suntem mincinoși, că de fapt sistemul merge, pe lângă faptul că am ajuns să ieșim cum ies cârtițele, noaptea pe Net, să ne putem valida serviciile, ca să nu pierdem și bruma de măruntiș pe care ne-o zvârle sistemul drept plată, pe lângă faptul că trebuie să ne reprogramăm pacienții să prindă și ei o amărâtă de rețetă compensată electronică în trei exemplare și cu douăsprezece ștampile, mai nou altă belea cât casa. Stăm ca proștii să așteptăm ca să ni se genereze deconturile de către case ca să ne putem face facturile (pentru mizeriile de plăți menționate mai sus) care vor fi onorate, evident, cu imperial dispret, cu o firească întarziere care evident încalcă minunatul contract cu casele. Iar acei nefericiți dintre noi care trebuie să își reînnoiască semnăturile electronice, de asemenea impuse de case ca să putem robotiza tot, nu putem lucra fiindcă minunatul sistem nu merge, ca semnăturile să poată fi înregistrate. Și iar ne amânăm pacienții, că nu le putem oferi decât ce am învățat, nu și numeroasele emanații electronice originale”, arată medicul de familie Sandra Alexiu, într-o postare pe Facebook.

 

Unul dintre motivele blocajului sistemului informatic din sănătate se poate deduce din comunicatul SIVECO de luni, în care firma anunță că nu mai are contract de mentenanță cu CNAS de la începutul lunii mai. CNAS însă, în loc să anunțe furmizorii de servicii medicale și să găsească soluții, a tăcut mâlc până când scandalul a fost mediatizat atât pe rețelele de socializare cât și în presă. Astăzi, CNAS a dat un comunicat, dar nu să anunțe că problemele s-au rezolvat, ci ca să transmită furnizorilor de servicii de sănătate că le solicită „să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora”.

Așa cum ne-am obișnuit, însă, nu-i nimeni vinovat și tot ce ni se oferă, așa cum se întâmplă de mulți ani încoace, sunt promisiunile că se va face tot ce se poate pentru „rezolvarea disfuncționalităților apărute”, dar nu și pentru ca acestea să nu mai apară. „Circumstanţele apariţiei problemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialiști. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiştii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionării disfuncționalităților apărute, acestea putând fi semnalate de furnizorii de servicii de sănătate aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro”, recunoaște, abia astăzi, CNAS, prin comunicatul amintit.

 

Iar în loc de certitudini, la fel ca de fiecare dată când sunt probleme, CNAS își ia angajamentul „dezvoltării şi de perfecţionare a funcţionalităţii PIAS, ca instrument de raportare, validare şi control a serviciilor de sănătate decontate din fonduri publice, acesta fiind dealtfel unul din cele mai mari şi mai întrebuinţate sisteme informatice din România, cu peste 70.000 utilizatori si peste 700.000 de servicii medicale raportate şi validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripţii medicale”, se menționează în finalul comunicatului CNAS.

Ministrul Sănătății sau șefa Guvernului nu au avut însă nicio reacție. Pe politicieni se pare că nu-i interesează problemele celor care n-au ieșit în stradă și care nu au acces la serviciile medicale, deși plătesc pentru sănătate, lună de lună, fie că au su nu nevoie de doctor sau de medicamente, sume importante. Mai mult, ei aruncă rezultatele propriei incompetențe și ale afacerilor de pe urma cărora doar ei au profitat, tot în cârca doctorilor, iar pacienții sunt ignorați cu desăvârșire.

Doctorița Alexiu spune că se simte frustrată că cei care au puterea de decizie nu sunt interesați de problemele cu care se confruntă medicii și pacienții, pentru că ei nu urmează fluxul normal al sistemului și nu merg la medicul de familie. „Politicienii, parlamentarii, ministrii, decidenții în general  își rezolva problemele medicale pe shortcuturi”, mai spune Sandra Alexiu, avertizând însă că vreo două sute de medici de familie „tocmai ce vând/abandonează praxisurile și pleacă vara asta din țară, din cauza felului în care sunt tratați de autorități.

 

Reamintim cititorilor noștri că, anul trecut, Sistemul Informatic al Asigurărilor de Sănătate (SIUI) a făcut obiectul unei anchete DNA, iar procurorii au făcut publice detalii dintr-un megadosar de corupție în care fostul președinte al CNAS, Lucian Duță, era acuzat că ar fi luat mită 8,6 milioane de euro, de la firme care au implementat sistemul informatic și a fost pus sub control judiciar pe cauțiune, stabilită la 4,5 milioane de lei.

În ceea ce privește sistemul informatic al sănătății noastre, deși s-au cheltuit sume uriașe, acesta a avut întotdeuna probleme de funcționare. Toate cele patru componente au costat aproape 173 de milioane de euro fără TVA, bani europeni și de la bugetul Sănătății (SIUI -123,98 de milioane de euro, Rețeta electronică -circa 10,66 de milioane de euro, Cardul electronic de sănatat -în jur de 19,47 de milioane de euro și Dosarul electronic – aprox. 18,44 milioane de euro). Dacă adaugăm TVA, ajungem la 214 milioane de euro. SIVECO a fost aproape nelipsit din derularea acestor contracte, fie în calitate de contractant direc, fie de subcontractant.

  


Adaugati un comentariu


 

*