Trei noutati de care trebuie sa tii cont in luna noiembrie

17 noiembrie 2012 | 0 comentarii |

Despre obligativitatea acordarii zilelor libere pentru sarbatorile legale, obligativitatea stingerii datoriilor si modificarile legislative privind tichetele de masa si/sau tichetele de cresa ne-ai transmis ca vrei sa stii, prin intrebarile primite saptamana aceasta la redactie@sanatateabuzoiana.ro si la care astazi, fiind sambata, iti raspundem, asa cum te-am obisnuit.

 

Criza, deciziile disperate ale guvernului… Toate te determina sa cauti solutii rentabile pentru buna functionare a afacerii tale, cat mai simplu, fara complicatii legislative (esti satul de atata birocratie, dar nici nu iti da mana sa incalci legea!). Ai, desigur, un contabil cu experienta, care are grija de toate acestea, dar ne-ai transmis ca vrei sa stii si singur care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont in luna noiembrie.

Incercam sa te ajutam incepand prin a-ti reaminti ca indiferent de forma in care functioneaza afacerea ta (CMI, PFA erc.), trebuie sa ai in vedere respectarea legislatiei in vigoare, organizarea contabilitatii si mai ales sa nu uiti de obligatiile pe care le ai fata de angajati si fata de Fisc. Iata raspunsul la trei dintre intrebarile transmise pe adresa redactiei.

 

I.   Incepand cu anul acesta, inca o zi libera pentru angajati

Codul Muncii a fost modificat prin Legea nr. 147/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 509, din 24 iulie 2012.

Actul normativ completeaza art. 139 din Codul muncii, care prevede zilele de sarbatoare legala in care nu se lucreaza. Astfel, prin aceasta modificare, la lista celor 11 zilele libere pe care le aveau pana atunci angajatii este adaugata si data de 30 noiembrie, cand este sarbatorit „Sfantul Apostol Andrei cel Intai chemat, Ocrotitorul Romaniei”. Noile prevederi au intrat in vigoare in 27 iulie.

Odata cu modificarea din luna iulie, Codul muncii prevede 12 sarbatori legale, traduse in zile libere pentru salariati. Mai exact, zilele nelucratoare stabilite de legislatia muncii sunt: 1 si 2 ianuarie; prima si a doua zi de Pasti; 1 mai; prima si a doua zi de Rusalii; Adormirea Maicii Domnului – 15 august; Sfantul Andrei – 30 noiembrie; 1 decembrie – Ziua Nationala a Romaniei; prima si a doua zi de Craciun – 25 si 26 decembrie.

Dintre acestea, numai o parte sunt, calendaristic, in timpul saptamanii. Conform calculelor noastre, in acest an, din cele 12 sarbatori legale prevazute de Codul Muncii, 8 „au picat” in timpul saptamanii, aducand o zi libera pentru cei care lucreaza de luni pana vineri, celelalte nimerindu-se in week-end.

 

Legislatia muncii este dura cu angajatorii care incalca salariatilor dreptul de a beneficia de zilele libere acordate de stat. Mai exact, amenzile pentru angajatorii care nu acorda zilele libere legale sunt cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei. Nu este exclus sa se faca si controale la societati, pentru a se verifica respectarea prevederilor Codului Muncii.

Exista insa si categorii de salariati care, in zilele de sarbatoare legala, trebuie sa se prezinte la munca, angajatorii nefiind obligati sa le acorde zilele libere stabilite de stat. Este vorba de acele domenii in care activitatea nu poate fi intrerupta din cauza „caracterului procesului de productie sau specificului activitatii”.

De asemenea, angajatii din unitatile sanitare si cele de alimentatie publica trebuie sa lucreze in zilele de sarbatoare legala. Codul muncii prevede ca pentru aceste categorii de salariati se stabilesc, prin Hotarare de Guvern, programe de lucru adecvate, astfel incat populatia sa dispuna de asistenta medicala si de alimentele de stricta necesitate.

 

Salariatii care lucreaza in domenii in care activitatea nu poate fi intrerupta din cauza „caracterului procesului de productie sau specificului activitatii” au dreptul, conform legislatiei muncii, sa isi ia o zi libera in urmatoarele 30 de zile. Practic, pana pe 30 decembrie, cei care au lucrat de Sfantul Andrei pot solicita angajatorului o zi libera.

Compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile se acorda si angajatilor din unitatile sanitare si de alimentatie publica, care trebuie sa lucreze in zilele de sarbatoare legala.

Codul muncii mai prevede ca pentru celelalte cazuri in care nu se acorda zile libere in sarbatorile legale „din motive justificate”, salariatii trebuie sa beneficieze de un „spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru”.

Angajatorul care nu acorda timp liber in compensare si nici un anumit spor la salariu, risca o amenda cuprinsa intre 5.000 si 10.000 de lei.

 

II.   Ordinea de stingere a datoriilor catre stat

Un act normativ aprobat in luna iunie anul acesta, a intrat in vigoare incepind cu 1 noiembrie 2012. Acesta modifica modul in care sting datoriile catre stat, in momentul efectuarii platilor.  Actul normativ stabileste ca sunt stinse cu prioritate toate obligatiile principale, in ordinea vechimii lor, si abia ulterior se acopera accesoriile, tot in ordinea vechimii pe care acestea o au.

In anumite cazuri, noile reguli de stingere a obligatiilor bugetare permit contribuabililor sa aleaga datoriile. Practic, in cazul in care un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, se sting cu prioritate toate obligatiile fiscale principale in ordinea vechimii acestora si abia dupa aceea se sting obligatiile fiscale accesorii (dobanzi si penalitati), tot in ordinea vechimii acestora.

Exceptie  de la aceste reguli intalnim in cazul obligatiilor fiscale de plata stabilite de organele de inspectie fiscala, precum si amenzilor de orice fel, cand se stinge cu prioritate obligatia fiscala sau amenda pe care o alege contribuabilul.

Noile reguli de stingere a obligatiilor bugetare permit contribuabililor ca, in anumite situatii, sa aleaga datoriile pe care vor sa le stinga cu prioritate.

Regurile aplicabile pana la data de 1 noiembrie 2012, prevedeau stingerea penalizarilor si dobanzilor cu prioritate dupa care incepea stingerea datoriilor principale.

De exemplu, pana la aceasta data, daca contribuabilul (adica noi) avea o datorie de 2000 lei din care 1500 lei datorie principala si 500 lei dobanzi si penalitati generate de neplata datoriei principale si achita numai 1500 lei, se stingeau dobanzile si penalitatile in suma de 500 de lei, iar 1000 lei se stingea din datoria principala de 1500 lei. Astfel ramanea suma de 500 lei din datorie neachitata, suma ce generea in continuare dobanzi si penalitati cu fiecare zi de intirziere.

Noile reglementari aduc avantajul ca odata platita datoria principala, nu se mai genereaza dobanzi si penalitati. Mergand pe exemplul de mai sus, in momentul in care ai platit suma de 1500 lei, se stinge datoria principala si dobanzile, iar penalitatile raman fixe in continuare, adica 500 lei. Nu mai are loc nicio majorare a accesoriilor.

 

III.   Valoarea tichetelor de masa si de cresa

In fiecare an se stabilesc noile valori ale tichetelor de masa si de cresa.

Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a publicat, pe 31 octombrie, actul normativ care stabileste valoarea nominala indexata a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2012.

Concret, pentru semestrul II al anului 2012, incepand cu luna noiembrie, valoarea unui tichet de masa va fi tot de 9 lei, asa cum este si in prezent.Tichetul de masa are aceeasi valoare de peste 1 an si jumatate, ultima majorare avand loc in februarie 2011.

In schimb, in ceea ce priveste tichetele de cresa, in luna mai a acestui an, cuantumul tichetului a crescut pentru prima oara in ultimii doi ani (ultima majorare, inainte de luna mai, a fost in februarie 2010), de la 370 de lei pana la 400 de lei. Valoarea introdusa in primavara, de 400 de lei, este pastrata si pentru semestrul II al anului 2012, actul normativ care stabileste acest lucru fiind publicat in MO din 31 octombrie (Ordinul MMFPS nr. 2.723/2012).

Potrivit Legii nr. 193/2006, privind acordarea tichetelor cadou si de cresa, suma individuala acordata pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 3 ani sub forma tichetelor de cresa se asigura integral, din costuri, de catre angajator.

Tichetele de cresa se acorda la cerere, unuia dintre parinti sau, optional, tutorelui, celui caruia i s-au incredintat copii spre crestere si educare ori in plasament familial, pe baza livretului de familie. Acestea se acorda in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar, iar pentru celelalte categorii de angajatori, in limita bugetului de venituri si cheltuieli aprobat.

Conform actului normativ, tichetele de cresa se acorda angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii (nu au caracter de consultanta juridica), transmise pe adresa  redactie@sanatateabuzoiana.ro.

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL”.

 

 


Categorii: Business, Economic

Adaugati un comentariu


 

*