Un nou proiect pentru integrarea in scoli a copiilor cu autism

21 decembrie 2015 | 0 comentarii |

Timp de 6 luni, vor fi realizate activitati de monitorizare si documentare in scolile din Capitala si alte 13 judete din tara, cu privire la situatia elevilor cu autism si modul in care acestia sunt tratati in unitatile de invatamant.

 

autismFederatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari din Spectrul Autismului (FEDRA) a anuntat ca a demarat un nou proiect, cu durata de 6 luni. Acesta isi propune formularea unor  recomandari si propuneri de politici publice catre Ministerul Educatiei, cu scopul de a promova integrarea in scoli a copiilor cu tulburari din spectrul autist si a semnala aspecte concrete privind masurile ce pot fi luate pentru aplicarea legilor si respectarea drepturilor acestor copii.

Proiectul este desfasurat in parteneriat cu Grupul de Analiza Sociala si Economica, iar recomandarile si propunerile ce vor fi fornulate se vor raliza dupa monitorizarea si documentarea, in Bucuresti si in 13 judete ale tarii, a situatiei integrarii in scoli a copiilor cu autism, precum si a practicilor si metodelor intalnite in unitatile de invatamant care au integrat copii cu autism. Scopul acestei documentari il reprezinta realizarea unei baze de bune practici, care sa constituie modele de actiune in toate unitatile scolare in care invata si elvi cu autism.

 

Progresele in terapie, Recuperarea, cu rabdare si dragsoste

Progresele in terapie, Recuperarea, cu rabdare si dragsoste

Initiativa demararii acestui proiect se bazeaza si pe rezultatele unui studiu realizat in urma cu patru ani in Romania, care arata ca profesorii nu cunosc terapii de recuperare specifice nevoilor elevilor cu autism si nu sunt instruiti sa gestioneze episoadele de tantrum ale acestora. De asemenea, resursa umana este mult prea reduusa pentru a raspunde nevoilor elevilor cu autism, numarul profesorilor de sprijin este foarte mic raportat la numarul de copii cu cerinte educationale speciale, iar norma de lucru este insuficienta pentru a putea lucra individual cu copiii cu autism.

O alta problema semnificativa o reprezinta atitudinea discriminatorie a unor cadre didactice si a parintilor copiilor tipici fata de copiii cu dizabilitati.

Reprezentantii FEDRA spun insa ca exista si exemple pozitive in ceea ce priveste ingrijirea copiilor cu cerinte educationale speciale in scolile de masa, iar scopul urmarit este identificarea tuturor acestor exemple, care sa constituie materialul principal pentru baza de bune practici ce va fi prezentata, la final, oficialilor din Ministerul Educatiei.

 

boli rare autismUn astfel de exemplu de bune practici il constituie infiintarea, prin parteneriat public-privat a primelor clase speciale destinate copiilor cu autism, clase afiliate scolilor speciale. Prima clasa de acest gen a fost infiintata la Cluj-Napoca, cu sprijinul Centrului Scolar pentru Educatie Incluziva. Exemplul de la Cluj a fost preluat si in alte cateva judete, intre care si Buzau, in care Inspectoratele Scolare Judetene si Consiliul Local, respectiv Judetean pun la dispozitie cadre didactice si personal auxiliar, iar parintii, prin intermediul unor ONG-uri sau pe cheltuiala proprie, contribuie financiar la organizarea si dotarea spatiului, asigurarea consumabilelor si altor cheltuieli, iar uneori pun la dispozitie chiar terapeuti special instruiti sa lucreze cu copiii.

Noul proiect a fost demarat tocmai pentru a incuraja rezultatele pozitive si a formula recomandari in vederea cresterii sanselor de integrare in scoala si in comunitate a copiilor cu autism, la nivel national urmarind totodata sa se identifice si eventualele probleme existente la nivelul unor institutii de invatamant, in ceea ce priveste integrarea copiilor cu autism.

 


Categorii: Actual, Organizatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*