Casa de Pensii Buzau nu mai are bani pentru ajutoare de deces

30 decembrie 2012 | 2 comentarii |

Conducerea institutiei anunta ca „intrucat bugetul de asigurari sociale nu a fost aprobat”, documentele pentru acordarea acestor ajutoare se pot depune abia dupa 15 ianuarie 2013.

 

Carmen Androne, director CJP Buzau

Este o mare problema sa mori in perioada sarbatorilor, daca nu ai bani de inmormantare pusi deoparte sau nu ai rude cu potential financiar. In aceasta perioada, dar si in prima jumatate a linii ianuarie, buzoienii sunt in imposibilitatea de a obtine ajutorul de inmormantare acordat de la bugetul de stat. Iar asta, nu doar fiindca in perioada sarbatorilor, toate institutiile sunt inchise, ci si pentru ca bugetele pentru asigurari sociale nu au fost aprobate. Mai pe intelesul tuturor, nu sunt bani.

Potrivit directorului Casei Judetene de Pensii (CJP), ec. Carmen Androne, buzoienii sunt instiintati ca „avandu-se in vedere ca pana la data de 28.12.2012, bugetul de asigurari sociale nu a fost aprobat, documentele pentru acordarea ajutorului de deces se pot depune la sediul Casei Judetene de Pensii Buzau, incepand cu data de 15.01.2013. In situatia in care nu se vor primi creditele bugetare aferente platii ajutorului de deces, aceasta data va fi comunicata ulterior”.

Asadar, cel putin pana la jumatatea lunii ianuarie a anului viitor, buzoienii care au un deces in familie trebuie sa se descurce singuri cu cheltuielile de inmormantare. Directorul CJP Buzau mentioneaza insa ca „nu se pune problema pierderii acestor bani, ci doar de o intarziere”.

Potrivit legislatiei in vigoare, ajutorul de deces se acorda, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea titularului la data decesului, unei singure persoane care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz: sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul in conditiile dreptului comun sau in lipsa acestora, orice alta persoana care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

In cazul decesului copilului inapt pentru munca, indiferent de varsta, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii certificatului de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap sau, in lipsa acestuia, a actului medical vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.

Dreptul asiguratilor la ajutor de deces nu este conditionat de indeplinirea unui stagiu de cotizare.

Ajutorul de deces se acorda in cuantumul prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat si facut public de CNPAS, valabil la data decesului, incepand din 2012 fiind in valoare de 2.022 lei in cazul decesului unei persoane asigurate in sistemul public sau al unui pensionar. In cazul decesului unui membru de familie, cuantumul ajutorului de deces reprezinta jumatate din cuantumul ajutorului de deces cuvenit unui asigurat sau pensionar.

Banii pot fi revendicaii in termen de trei ani de la eveniment, iar  solicitantul dobandeste acest drept, se suporta integral din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda in 24 de ore de la data solicitarii.

Ajutorul de deces se achita distinct, in functie de calitatea persoanei decedate: de catre angajator, in cazul decesului salariatului; de institutia care gestioneaza fondul pentru plata ajutorului de somaj – in cazul decesului somerului; de Casa Judeteana de Pensii Buzau – in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului cu contract de asigurare sociala.

Acesta se obtine pe baza unui dosar care trebuie sa contina: cerere-tip; certificat de deces (original şi copie); act de identitate al solicitantului (original si copie); acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie); dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (declaratie pe propria raspundere).

In judetul Buzau, numarul deceselor a crescut, de la un an la altul, intr-o proportie alarmanta. Daca in 2010 au fost 1.660 de persoane, in 2011 numarul acestora a ajuns la 5.600, iar in acest an este posbil sa depaseasca 7.000.


Categorii: Actual, Institutii

Comentarii (2)

  1. Scirlet spune:

    Buna ziua, as dori sa stiu daca am contract in alta tara mai pot cotiza si in Romania?

    • SanatateaBuzoiana.ro spune:

      Daca aveti inca cetatenia romana cu domiciliul pe raza judetului Buzau, puteti incheia un contract de asigurare cu CJP Buzau si puteti contribui pentru o pensie si in tara. Aceleasi conditii sunt valabile si pentru cei cu domiciliul in alte judete, contractul incheindu-se cu casele de pensii teritoriale respective. Pentru detalii contactati CJP Buzau la tel: +040238-724041;+040238-724042; sau e-mail:email: buzau.cjp@cnpp.ro

Adaugati un comentariu


 

*