Dascălilor noștri, reverență și „La mulți ani!” de Ziua Mondială a Educației

5 octombrie 2022 | 0 comentarii |

Educația ajută la dezvoltarea conștientă a potențialului biopsihic al omului și formarea sa ca personalitate adaptată condițiilor bio-psiho-sociale. 

 

Se spune despre „dascăli” că sunt „oameni-lumină”, pentru că sunt cei care aprind lumina științei și conștiinței în fiecare copil care „le trece prin mâini”. Iar astăzi, de Ziua Mondială a Educației sau Ziua Educatorilor – „World Teachers’ Day”, în engleză, sau „Journée Mondiale des Enseignants”, în franceză, celebrată pentru prima dată în 1994, avem prilejul să ne exprimăm recunoștința și să le spunem că-i prețuim și că le mulțumim pentru ceea ce suntem.

Ziua Educației se află și în centrul preocupării UNESCO de a asigura pacea, de a eradica sărăcia şi de a stimula dezvoltarea omenirii, ținând cont de recomandarea făcută țărilor lumii, în 1966, împreună cu Organizaţia Internaţională a Muncii, privind condiţiile de muncă pentru personalul didactic. Această recomandare, alături de cea „privind învăţământul superior” din 1997, constituie principalul cadru de referinţă pentru abordarea drepturilor şi responsabilităţilor cadrelor didactice la scară globală.

În 2016, Ziua Mondială a Educaţiei s-a sărbătorit pentru prima dată în cadrul unei noi agende mondiale, Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, adoptată de ONU în septembrie 2015, și care, pentru a garanta o educaţie de calitate, recomandă creşterea substanţială a numărului de cadre didactice calificate, dar şi motivarea acestora, prin valorizarea muncii lor. Se estimează că până în 2030 vor fi necesare 3,2 milioane de cadre didactice suplimentare pentru a asigura învăţământul primar universal şi de încă 5,1 milioane de profesori pentru asigurarea învăţământului secundar general (gimnazial).

 

Peste 200 de țări din lume sărbătoresc, în această zi specială, educația și educatorii, în semn de apreciere pentru dascălii care formează caractere, care ajută la dezvoltarea conștientă a potențialului biopsihic al omului, la formarea unei personalități adaptate condițiilor bio-psiho-sociale prezente și de perspectivă, printr-o activitate educațională dinamică și flexibilă, care stimulează idealul ființei umane exprimat prin „a fi” și „a deveni”.

Cei care educă copiii sunt demni de mai multă onoare decât cei care le dau viață; de aceea, pe lângă viață, dăruiți copiilor și arta de a trăi bine, educându-i”, spunea Aristotel.

Iar Albert Einstein crede că „Școala trebuie să urmărească tot timpul ca tânărul să părăsească băncile ei nu ca specialist, ci ca o personalitate armonioasă”. Tocmai de aceea, adevărații dascăli sunt cei care învață copiii cum să învețe și cum să diferențieze ceea ce știu de ceea ce nu știu.

În România, Ziua Mondială a Educaţiei (5 octombrie), marcată distinct de Ziua învăţătorului (5 iunie) începând cu anul 2013, a fost introdusă în structura anului şcolar 2013-2014 ca zi liberă, oficial, pentru elevi și pentru profesori. O recompensă palidă, din partea statului, pentru cei care dețin sau ar trebui să dețină „Arta de a forma bunele deprinderi sau de a dezvolta aptitudinile native pentru virtute ale acelora care dispun de ele”, așa cum considera Platon că ar trebui să fie EDUCAȚIA.

 

Ziua Educației este ziua în care facem o reverență adâncă în fața dascălilor noștri și le mulțumim, cu recunoștință, pentru contribuția lor la devenirea noastră.

Ne gândim în același timp că alături de educație, sănătatea este o altă componentă principală de care depinde evoluția bio-psiho-socială și educația medicilor, dar și a populației ocupă sau ar trebui să ocupe un loc prioritar în orientarea consecvent prevențională a ocrotirii sănătății și a stării de bine de care avem nevoie pentru a evolua și în cunoaștere, ca și în formarea și dezvoltarea, începând cu vârsta copilăriei, a unui comportament sanogenic, în scopul apărării sănătății, prin creșterea rezistenței generale a organismului, a capacității sale de adaptare la condițiile mediului ambiental, natural și social. Acțiunile educației pentru sănătate trebuie direcționate nu numai spre formarea unor atitudini și comportamente capabile să diminueze efectele agenților agresionali, biologici, fizici și chimici, caracteristici ale vieții moderne, ci trebuie orientate și către combaterea unor manifestări, ilustrând componentele negative de natură să altereze mediul psihosocial, să lezeze principiile  conviețuirii civilizate, respectul dintre oameni, politețea relațiilor interumane, estetica străzii și a îmbrăcămintei, ținuta localurilor publice etc. Educația pentru sănătate trebuie înțeleasă ca un instrument pentru asigurarea unui echilibru armonios de viață, și nu ca o sumă de interdicții sau sfaturi cu caracter restrictiv, coercitiv.

 

Ne întrebăm însă, ce șanse are educația din România să fie precum susține Johann Amos Comenius, care considera că la naștere, natura înzestrează copilul numai cusemințele științei, ale moralității și religiozitățiiși ele devin un bun al fiecărui om numai prin educație, în contextul în care pedagogul român Constantin Narly afirmă că educația este „un fapt social și individual în același timp, dacă la noi, fostul ministru al Educației, Sorin Câmpeanu, a fost dovedit că a plagiat, iar actualul ministru, Ligia Deca, nu are experiență didactică, este inginer diplomat în inginerie navală și navigație. Deține însă titlul de doctor în științe politice obținut la Universitatea din Luxemburg și a coordonat proiectul prezidențial România educată, aspru criticat pentru lipsa unei direcții clare de acțiune în educație.

Klaus Iohannis a spus, totuși, luni dimineață, la deschiderea noului an universitar, că una dintre valorile educației este „integritatea, motiv pentru care îmi doresc o paradigmă radicală, lipsită de echivoc, în garantarea integrității și eticii în viața academică. Pentru aceasta avem nevoie de toleranță zero în privința plagiatului, iar noile legi ale Educației trebuie să includă prevederi explicite cu privire la prevenirea și sancționarea acestui fenomen toxic al mediului educațional”.

 

Simion Hancescu

Liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) Simion Hăncescu a criticat însă aspru, astăzi,de Ziua Internaţionlă a Educaţiei, situaţia din educaţie şi pe politicenii care nu au făcut nimic pentru ca lucrurile să se schimbe. „Ne-am fi dorit să vă spunem astăzi că educaţia din România a devenit, în sfârşit, o prioritate naţională, dar nu putem să vă oferim acest «dar» nici măcar simbolic, pentru că în România în ultimii zeci de ani ni s-a demonstrat că singurele priorităţi ale politicienilor sunt jocurile de culise”, transmite el învăţătorilor şi profesorilor. Elevilor le spune că „am fi vrut să vă oferim darul unui sistem educaţional mai primitor, performant şi modern”, iar părinţilor le mulţumeşte pentru sprijin şi subliniază că „cei care fac legile ne dau deja de prea mult timp exemplul încălcării lor”.

El spune că „Ziua Internaţională a Educaţiei este o sărbătoare a naţiunilor care înţeleg că sistemul de învăţământ este unica poartă către emanciparea, dezvoltarea şi consolidarea unui stat democratic. Fără educaţie nu putem reţine în memoria colectivă ceea ce istoria ne scrie în destin, aşa cum nici nu putem să ne imaginăm viitorul. Este ziua voastră, dragi colegi – personal didactic, didactic auxiliar şi nedidacticcare împreună transformaţi şcolile din România în a doua casă pentru milioane de copii şi tineri. Voi sunteţi cei care înţelegeţi mai bine ca oricine că valoarea unui popor stă, înainte de orice, în calitatea oamenilor şi în patrimoniul spiritual, lăsat moştenire din generaţii în generaţii”, afirmă Simion Hăncescu într-un comunicat.

 

Simion Hăncesu subliniază cădoar prin susţinerea reciprocă (dascăli, elevi, părinți și clasa politică – n.r.), prin puterea respectului, dar şi a implicării reale, putem să oferim Educaţiei de ziua ei dreptul fundamental la viaţă, într-o ţară în care cei care fac legile ne dau deja de prea mult timp exemplul încălcării lor, nu al respectării lor. Suntem cu toţii suprasaturaţi de declaraţiile celor care sunt în vârful ţării, care spun că au interesul ca şcolile din România să devină unele de top, că educaţia este o prioritate naţională, că profesorii ar trebui să fie remuneraţi mai bine, iar elevii sprijiniţi şi încurajaţi să facă performanţă. Încă aşteptăm să vedem când acestea vor fi puse în practică”.

Cu ocazia Zilei Internaţionale a Educaţiei, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, vă urează tuturor La mulţi ani, în speranţa că vom transforma împreună sistemul de învăţământ românesc în cel pe care ni-l dorim cu toţii!”, conchide liderul FSLI.

Le urăm și noi dascălilor de toate gradele și de la toate nivelurile să fie sănătoși, le mulțumim pentru dedicare și profesionalism și le urăm „La mulți ani!

 


Adaugati un comentariu


 

*