Încă un pas către înființarea serviciului SALVAMONT Buzău

22 ianuarie 2023 | 0 comentarii |

În ședința ordinară din 27 ianuarie, pe a cărei ordine de zi sunt supuse aprobării 32 de proiecte de hotărâre, președintele Consiliului Județean Buzău va prezenta și concluziile privind înființarea și organizarea Serviciului Public Județean SALVAMONT Buzău.

 

Petre Emanoil Neagu

Reglementat prin lege în subordinea consiliilor județene în a căror rază administrativ-teritorială se află trasee montane și/sau pârtii de schi, pentru a preveni accidentele montane și a salva persoanele accidentate sau bolnavii rătăciți în munți, Serviciul SALVAMONT Buzău va deveni operațional și în Județul Buzău. „Având în vedere analizele efectuate de Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență precum și cazuistica înregistrată la nivelul unității teritorial-administrative Județul Buzău s-a reiterat obligația de înființare a serviciului public județean de SALVAMONT încă din anul 2021”, se arată în nota de concluzii pe care președintele CJ Buzău, Petre Emanoil Neagu, o va prezenta în ședința ordinară de luna aceasta.

Decizia de înființare a acestui serviciu a fost urgentată și de „acreditarea Ținutului Buzăului ca Geoparc UNESCO și a obligativității identificării și omologării traseelor turistice din arealul județului Buzău”. A fost, astfel, elaborată documentația privind modul de organizare și funcționare a structurii care va acorda ajutor turiștilor care se rătăcesc sau întâmpină alte dificultăți în timpul călătoriilor, munții Buzăului constituind o atracție tocmai pentru că încă păstrează zone sălbatice de o frumusețe rară.

 

Organigrama SALVAMONT Buzău prevede 18 posturi, din care unul de conducere și 17 de execuție. În structura serviciului vor funcționa un compartiment de specialitate din care vor face parte 12 salvatori montani (dintre care unul va fi șef de formație), un compartiment buget, contabilitate, resurse umane și administrativ (3 persoane) și un compartiment juridic, achiziții publice și contracte (2 persoane) care vor fi vor fi coordonate și supervizate de un director/șef serviciu.

Pentru sediul administrativ, primăriile Siriu și Pătârlagele au oferit spații gratuite, iar după evaluare se va stabili dacă și care dintre acestea corespunde nevoilor desfășurării activității specifice. Formația de salvare montană va fi dotată de către CJ Buzău cu materiale de intervenție, salvare și transport al accidentatului sau al bolnavului, iar fiecare membru al formației SALVAMONT va dispune de echipament și trusă de prim ajutor.

Pentru etapele organizatorice prealabile funcționării Serviciului SALVAMONT, Consiliul Județean Buzău a alocat, din bugetul propriu pe anul 2023, suma de 700.000 de lei, care va acoperi, parțial, dotarea minimă necesară, angajarea și formarea personalului de intervenție.

 

Serviciul SALVAMONT va acorda asistență medicală și de specialitate în zone greu accesibile, atât turiștilor cât și în cazul unor accidente survenite în exploatări forestiere, în localități/cătune greu accesibile, stâni din munți, etc., desfășând totodată și activități de prevenție, de refacere și întreținere a traseelor montane etc. Prin urmare, înființarea serviciului este o obligație imperativă a Consiliului Județean Buzău, care trebuie pusă în aplicare. 

Structurile SALVAMONT în cadrul cărora se parcurg stagiile de formare nu sunt școli de inițiere în schi sau alpinism, ramuri sportive în care aspirantul trebuie să dețină deja bune cunoștințe și abilități, fără de care, șansele ca să se formeze ca un bun salvator montan sunt foarte mici. Pentru acordarea asistenței medicale de urgență la locul accidentului, membrii formațiilor SALVAMONT vor efectua o perioadă de instruire la nivelul serviciilor de ambulanță județene sau al unităților de primire a urgențelor din cadrul spitalelor județene”, se arată în nota de concluzii a CJ.

 

Ulterior înființării Serviciului SALVAMONT vor fi încheiate parteneriate cu diverse instituții publice sau consiliile locale ale unităților administrativ-teritoriale din arealul deservit, precum: Direcția Silvică Buzău, Asociaţia Judeţeană a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi Buzău, fondurile de vânătoare din areal, pensiuni turistice etc.

Până în prezent, activitatea de salvare în munți a persoanelor accidentate a fost realizată cu sprijinul Inspectoratului de Jandarmi Județean Buzău și Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Neron Lupașcu” al județului Buzău, cu care autoritatea publică județeană a încheiat protocoale/parteneriate prin care au fost asigurate o parte din dotările necesare pentru buna desfășurare a activității (autovehicule de teren, atv-uri, autospecială șenilată, carburant etc.).

 

 


Adaugati un comentariu


 

*