Noul tratamentul pentru hepatita a salvat piata farma din Romania?

20 septembrie 2016 | 0 comentarii |

Piata a fost in scadere in ultimele 12 luni, din cauza crizei medicamentelor, insa declinul a fost atenuat de introducerea noului tratament care a inceput sa fie decontat de CNAS.

 

farmacie_ropharmaCompania Cegedim, specializata in domeniul tehnologiei si serviciilor in domeniul managementului fluxului de date digitale pentru sistemele de ingrijire a sanatatii, a dat publicitatii rezultatele ultimului studiu Pharma & Hospital Report, in cadrul caruia este analizata periodic piata farmaceutica si de servicii medicale din Romania. Raportul contine date referitoare la situatia de la sfarsitul celui de-al doilea trimestru al anului in curs si indica faptul ca piata farmaceutica autohtona a fost in scadere in ultimul an, insa declinul a fost „mascat” de noul tratament pentru hepatita, introdus in premiera in Romania, tratament ale carui costuri sunt destul de ridicate si sunt, in prezent, decontat de CNAS.

Au fost multe voci, la momentul introducerii pe piata a noului tratament, care au spus ca s-a ales una dintre cele mai scumpe variante pentru tratarea, cu aceleasi rezultate, a hepatitei C, iar timpul pare sa le dea dreptate. Presedintele CNAS de atunci, Vasile Ciurchea, a motivat insa alegerea prin faptul ca decontarea se face numai in functie de rezultatul tratamentului.

Efectul introducerii noului tratament s-a facut simtit pe piata farmaceutica in special in trimestrul al doilea al acestui an, cand valoarea medicamentelor vandute s-a ridicat la  3,29 de miliarde de lei, la pret de distributie, suma cu 16,3 la suta mai mare decat cea inregistrata in trimestrul al doilea al anului trecut.

 

depozit medicamenteSi la nivelul primului semestru se constata o usoara crestere a vanzarilor anul acesta, fata de anul trecut, insa diferenta nu mai este atat de mare ca in cazul datelor centralizate pentru trimestrul al doilea. Astfel, in primele sase luni ale lui 2016, valoarea totala a pietei a fost de 6,33 de miliarde de lei, in crestere cu 3,8 la suta fata de perioada similara a anului precedent. Daca extindem insa perioada analizata la un termen de 12 luni, se constata ca valoarea totala a vanzarilor de medicamente a scazut in intervalul 1 iulie 2015 – 20 iunie 2016 fata de valoarea inregistrata in anul anterior.

Raportul Cegedim arata ca in perioada iulie 2015 – iunie 2016, valoarea totala a pietei farmaceutice din Romania a fost de 11,94 de miliarde de lei, in scadere cu 4,4 la suta fata de precedentele 12 luni analizate.  Expertii companiei spun ca scaderea se explica prin diminuarea cu 7,5 la suta a medicamentelor pe baza de prescriptie eliberate in farmacii. In conditiile in care in ultimul an nu s-ar fi introdus noul tratament pentru hepatita, care a mai compensat din aceasta scadere, diferenta fata de anul preceent, respectiv iulie 2014 – iunie 2015, ar fi fost de 14,8 la suta.

Din valoarea totala a medicamentelor eliberate in trimestrul al II-lea al anului in curs, de 3,29 miliarde de lei, medicamentele pe baza de reteta din farmacii au atins o valoare de 2,33 miliarde de lei, in crestere cu 20,8 la suta. Medicamentele fara prescriptie au atins o valoare de 0,61 miliarde de lei, in crestere cu 14,7 la suta, iar segmentul de spital a atins 0,36 miliarde de lei, in scadere cu 4,4 la suta fata de T2 –2015.

 

Petru Craciun, director Cegedim

Petru Craciun, director Cegedim

Referindu-se la datele continute in acest raport, Petru Craciun, managerul companiei Cegedim, a explicat cresterea importanta inregistrata la nivelul trimestrului doi atat prin introducerea noului tratament pentru hepatita, care anul trecut nu era dedcontat, cat si prin faptul ca valoarea pietei in T2 din 2015 a fost foarte mica din cauza anuntului de reducere a preturilor pentru medicamentele pe baza de prescriptie incepand cu 1 iulie 2015, in baza celebrei legi adoptate pe vremea cand ministru era Nicolae Banicioiu. Impunerea unor preturi, care nu puteau depasi preturile minime din alte state UE, a starnit nemultumirea producatorilor, care au inceput treptat sa isi retraga medicamentele de pe piata, declansand o adevarata criza in farmacii, ceea ce explica si valorile scazute ale vanzarilor din perioada respectiva.

Managerul Cegedim a mai precizat ca se constata o neconcordanta intre declaratiile facute de autoritatile cu competente in domeniul Sanatatii si faptele concrete.  „Regretam sa constatam ca inca exista diferente mari intre declaratii si realitate. De exemplu, desi reducerea mortalitatii din cauze cardiovasculare a fost sesizata corect ca fiind o prioritate pentru Sanatate in Romania, ne va fi greu sa progresam in conditiile in care piata acestor tratamente a scazut cu 18,6 la suta”.

 

medicamente generice - producatoriNoul tratament pentru hepatita avut ca efect si modificari spectaculoase in clasamentul principalilor actori de pe piata farmaceutica din Romania, propulsand pe primul loc compania Abbvie, care produce medicamentul administrat in cadrul acestui tratament. Afacerile companiei pe piata romaneasca in ultimul an, la data de 30 iunie 2016, se ridicau la suma de 932 de milioane de lei, fiind urmata in clasament de Sanofi, cu afaceri de 815 milioane de lei si Novartis, cu 586,3 milioane de lei.

In clasamentul primelor 10 companii de pe piata farma din Romania, studiul Cegedim mai plaseaza, in ordine, companiile Servier cu 550 de milioane de lei, Pfizer, cu 538,7 milioane de lei, Sun Pharma – inclusiv Terapia, cu  517,5 milioane de lei, Hoffmann La Roche, cu 492,9 milioane de lei, GlaxoSmithKline, cu 489,6 milioane de lei, AstraZeneca379,9 milioane de lei si Merck & Co – cu vanzari de 322,5 milioane de lei.

In ceea ce priveste vanzarea celor mai multe unitati de medicamente in perioada iulie 2015 – iunie 2016, Sanofi (inclusiv Zentiva) ocupa in continuare primul loc, cu vanzari de 58,9 milioane unitati, urmata de Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu vanzari de 45,6 milioane unitati, Servier (inclusiv Egis) cu 30,6 milioane unitati medicamente, Antibiotice Iasi cu vanzari de 30,0 milioane unitati, Alvogen (inclusiv Labormed) cu 28,3 milioane unitati, Krka cu 26,9 milioane unitati, Novartis (inclusiv Sandoz) cu vanzari de 23,8 milioane unitati, GlaxoSmithKline cu vanzari de 23,4 milioane unitati, Biofarm cu vanzari de 19,7 milioane unitati si Gedeon Richter cu 19,5 milioane unitati medicamente vandute.

 


Adaugati un comentariu


 

*