Pacienții cer reglementări mai clare în privința medicamentelor vândute on-line

20 februarie 2018 | 0 comentarii |

Pe fondul crizei de medicamente de pe piața farmaceutică autohtonă, comerțul on-line s-a dezvoltat, ajungându-se să se vândă medicamente chiar și pe rețelele de socializare.

 

Astăzi a avut loc, la București, conferința PRIA Drugs and Medicine Publicity, eveniment la care au participat o serie de reprezentanți ai autorităților din sănătate, politicieni, specialiști în domeniul medical, reprezentanți ai producătorilor de medicamente și reprezentanți ai principalelor organizații de pacienți. În cadrul evenimentului  s-au dezbătut teme actuale de interes din domeniul medical, precum legea publicității la medicamente și dispozitive medicale, codurile de conduită respectate de industria farmaceutică, codul etic pentru marketingul în industria medicamentelor, rolul reglementatorilor, rolul societăților profesionale, rolul lanțurilor farmaceutice, reglementarea publicității suplimentelor alimentare și nu în ultimul rând, rolul mass-media și al rețelelor de socializare în legătură cu astfel de probleme.

Statisticile spun că, în fiecare zi, spoturile industriei farmaceutice cumulează 23 de ore, pe cele 60 de canale media din România. Românii vizionează într-un an milioanee de reclame la medicamente, suplimente alimentare și dispozitive medicale. În condițiile acestei avalanşe de reclame, promovarea medicamentelor trebuie să fie reglementată în mod adecvat, să fie echilibrată şi susţinută în mod corespunzător de surse de informaţii complete şi validate ştiinţific şi în acelaşi timp să fie bine înţeleasă influenţa potenţială asupra deciziei de tratament, asupra rezultatelor şi costurilor, așa cum susțin reprezentanți ai pacien­ților, dar și autoritățile”, s-a subliniat în cadrul evenimentului.

 

Radu Gănescu, președintele Coaliţiei Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România (COPAC), a adus în atenție un fenomen care s-a dezvoltat în ultima perioadă, pe fondul crizei de medicamente, și care pune în pericol sănătatea pacienților. Este vorba de comerțul on-line cu medicamente, fie că este vorba de medicamente cu prescripție sau fără. Gănescu a precizat că, în ultima vreme, fenomenul pare că a scăpat de sub control, ajungându-se în situația în care se vând astfel de medicamente chiar și prin intermediul rețelelor de socializare. „Avem o criză care se acutizează din ce în ce mai mult din cauza unor probleme pe care le întâmpinăm cu achiziţionarea de medicamente pe programe naţionale, pe diverse reţele, farmacii, cele care sunt legale. Nu numai că m-aş referi la OTC-uri, acele medicamente și produse care se eliberează fără prescripție – m-aş referi în special la acele medicamente care se dau pe reţetă, care au ajuns să se vândă pe site-uri, pe social media şi unde pacienţii sunt expuşi să achiziţioneze medicamente contrafăcute”, a declarat azi președintele COPAC.

În acest context, participanții la dezbatere au subliniat că este nevoie să se modifice legislația care reglementează comerțul on-line de medicamente, astfel încât să existe un control strict asupra acestei activitați, fapt care în prezent nu se întâmplă.

 

Lipsa unui astfel de control va avea repercusiuni asupra sănătății pacienților, care riscă să fie păcăliți cu medicamente contrafăcute. Cei care desfășoară acest gen de comerț, oferind spre vânzare medicamente procurate din surse obscure, și fără a deține niciun fel de autorizație în acest sens, au profitat din plin de criza de pe piața farmaceutică, pe măsură ce tot mai multe medicamente dispăreau de pe piață, crescând numărul de anunțuri pe internet referitor tocmai la acele produse care nu se mai găseau în farmacii. „Faptul că avem produse deficitare în sistemul de sănătate public nu face decât să trimită pacientul într-un sistem care este absolut necontrolat şi la care îşi expune viaţa. Dacă nu modificăm, nu îmbunătăţim legislaţia pentru a avea un control clar a ceea ce se întâmplă on-line, o să ajungem ca pacienţii noştri – şi nu este prima oară – să înghită tot felul de produse absolut nebenefice sănătăţii lor, procurate din diverse locuri sau site-uri care nu au absolut nicio autorizaţie, nu au absolut nicio verificare din partea autorităţilor publice”, a mai precizat Radu Gănescu.

 

Dr. Diana Păun

În cadrul aceleiași conferințe, consilierul prezidențial pe probleme de Sănătate, dr. Diana Păun, s-a declarat de acord cu președintele COPAC, precizând totodată că este nevoie de un cadru legislativ bine pus la punct în domeniul publicităţii la medicamente, fie că este vorba despre cele fără prescripţie medicală, fie de cele cu prescripţie. Aceasta a mai adăugat că o componentă importantă o constituie și informarea populației, care trebuie să fie făcută de de profesioniști.

„Subiectul publicităţii la medicamente este unul sensibil. Este necesar să avem mereu în vedere tendinţele europene internaţionale şi să adaptăm contextului nostru modele de bune practici. Ne sunt cunoscute tuturor statisticile nefaste şi concluziile rapoartelor internaţionale care poziţionează ţara noastră în top, într-un clasament nesatisfăcător în ceea ce priveşte consumul de antibiotice per capita şi pe ultimele locuri în ceea ce priveşte procentul din populaţie care ştie că utilizarea antibioticelor nu este eficientă în tratarea gripei şi răcelii, ceea ce relevă deopotrivă vulnerabilităţi ale sistemului de sănătate, cât şi lipsa de informare şi educaţie în rândul populaţiei largi. Rezistenţa antimicrobiană şi măsurile de control reprezintă o preocupare la nivel mondial”, a mai declarat consilierul prezidențial în cadrul conferinței de azi.

 

(Sursă foto: PRIA events)

 


Adaugati un comentariu


 

*