Pacienții români, mulțumiți de implicarea medicilor, dezamăgiți de condițiile din spitale

9 februarie 2018 | 0 comentarii |

Un sondaj al Oservatorului Român de Sănătate relevă că pacienții sunt nemulțumiți în special de mizeria din anumite spitale și de faptul că încă mai sunt nevoiți să își cumpere singuri medicamente și alte materiale sanitare.

 

Observatorul Român de Sănătate a dat publicității datele celui mai recent barometru al nivelului de satisfacție a pacienților față de spitalele din România, realizat pe baza unui sondaj desfășurat în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018. Metoda folosită a fost consultarea chestionarelor de satisfacție completate de pacienți la externarea din spital, fiind analizate 122.423 de astfel de chestionare completate prin SMS sau on-line.

Chestionarele au făcut referire la spitale din toată țara, autorii studiului constatând cu această ocazie că 21% dintre spitale nu manifestă interes pentru părerea pacienților, în cazul acestora nefiind completat niciun chestionar în acest sens. Potrivit studiului publicat de Observatorul Român de Sănătate, 82% dintre spitale au introdus datele de contact pentru mai puțin de 5% dintre pacienții externați.

Din totalul spitalelor, doar 64 au avut un număr suficient de  chestionare completate pentru a obţine rezultate relevante statistic şi au fost incluse în topurile din acest raport, 277 de spitale neavând suficiente chestionare completate.

 

Din datele analizate de specialiștii Observatorului Român de Sănătate reiese că pacienții români au un grad ridicat de satisfacție față de activitatea și implicarea medicilor care i-au îngrijit, la polul opus aflându-se însă gradul de satisfacție referitor la calitatea condițiilor oferite de spitale. Astfel, 80% au declarat că sunt mulțumiți și foarte mulțumiți de activitatea medicilor și de gradul de implicare a acestora. Peste 5% dintre pacienţii internaţi la spitalele de stat din România sunt nemulţumiţi sau foarte nemulţumiţi de curăţenia din spitale, iar tot atâţia au fost nevoiţi să îşi cumpere singuri medicamente sau alte materiale sanitare în perioada internării, acesta fiind un alt motiv principal de nemulțumire, potrivit studiului Observatorului Român de Sănătate. Sorina Pintea, ministrul Sănătății, a declarat că se aștepta să fie mai mulți pacienți nemulțumiți și că „5% e bine”, menționând însă că toate problemele semnalate în studiu trebuie să-și găsească o rezolvare, iar pentru asta a cerut mai multă responsabilitate și implicare directorilor de spitale, precum și de o corectă gestionare a resurselor.

Din același raport mai reiese că unui număr de 4.798 de pacienţi li s-au solicitat bani sau atenţii de către personalul medical, aceștia reprezentând 3,92% din totalul pacienţilor care au răspuns chestionarului.

 

Referindu-se la cazurile pacienților care au declarat că și-au platit din buzunar medicamentele și alte materiale sanitare, ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a menționat că există o reglementare clară în acest sens, care prevede că, în cazul în care spitalul nu poate asigura medicamentele sau materialele necesare pentru tratamentul unor pacienți, aceștia își pot cumpăra singuri cele necesare, după care, pe baza chitanțelor, unitățile sanitare sunt obligate să deconteze aceste cheltuieli.

Pe baza concluziilor prezentate în acest raport, Observatorul Român de Sănătate solicită Ministerului Sănătăţii organizarea unei dezbateri publice la care să participe actorii relevanţi, precum organizaţii de pacienţi, organizaţii profesionale, manageri de spitale, reprezentanţi ai MS și CNAS, în cadrul căreia să se discute opţiunile fezabile pentru stabilirea unui mecanism de recompensare financiară a spitalelor care depăşesc anumite valori ale frecvenţei completării chestionarelor de evaluare a satisfacţiei sau alte dimensiuni ale acestui indicator.

 


Adaugati un comentariu


 

*