Servicii noi, avansate, acordate în farmacii

9 noiembrie 2021 | 0 comentarii |

Pe lângă serviciile actuale, farmaciile vor putea măsura tensiunea, glicemia şi colesterolul cu teste rapide, vor putea vaccina antigripal, vor acorda sfaturi antifumat,  dar vor putea și să gestioneze pacienţii cu diverse afecţiuni cronice, alături de medici.

 

Aprobarea Metodologiei de realizare şi implementare a serviciilor farmaceutice și a Nomenclatorului de servicii farmaceutice, de către Ministerul Sănătății, este apreciată de Colegiul Farmaciștilor din România (CFR). Organizația profesională consideră că astfel s-a făcut un pas important pentru extinderea serviciilor farmaceutice disponibile în farmaciile din România, cărora li s-a oferit dreptul de a acorda noi servicii de calitate pentru populație, la fel cum se întâmplă de ani buni în alte țări din Europa și din lume.

Astfel, pe lângă serviciile actuale, farmaciștii cu competențe pentru serviciul farmaceutic respectiv și care au urmat un curs de instruire organizat de către instituțiile de învățământ superior acreditate, vor oferi și anumite servicii noi, avansate, printre care gestionarea pacientului cronic (hipertensiv, diabetic, cu afecțiuni pulmonare sau cu dislipidemie) și a celui aflat sub tratament cu anticoagulante orale, servicii de evaluare și monitorizare a pacientului cu polimedicație, screening în scop diagnostic în farmacie (testare rapidă), vaccinare antigripală în farmacie, educație privind sănătatea alimentației, măsurarea unor parametri biologici și a funcțiilor vitale (precum glicemie, tensiune arterială, colesterol, saturație de oxigen) sau consiliere privind contracepția de urgență cu administrare orală. În plus, cu acordul pacientului, farmacistul îi va putea transmite medicului curant, în cazul în care sesizează că anumite medicamente pe care le primește bolnavul, eventual de la mai mulți specialiști, pentru boli diferite, pot interacționa, astfel încât acesta să poată face anumite schimbări și să adapteze tratamentul în funcție de acest lucru.

 

Dumitru Lupuliasa

Un ordin de ministru va aproba câte un ghid de bună practică pentru fiecare din noile servicii, iar tarifele pentru acestea vor fi stabilite pe baza ghidurilor emise de Ministerul Sănătății. În cel mult trei luni, farmaciile autorizate le vor putea oferi clienților lor, iar de anul viitor, cel mai probabil, o parte dintre aceste servicii vor putea fi oferite gratuit, putând fi incluse în anumite programe susținute financiar de Ministerul Sănătății.

Prin acest acest act normativ se consolidează rolul farmacistului, ca parte integrantă a sistemului de sănătate, având ca scop îmbunătățirea stării de sănătate şi creșterea calității vieții populației, inclusiv prin participarea la campanii de sănătate publică ce vizează prevenţia. Demonstrăm astfel că serviciile farmaceutice se pot adapta în funcţie de epidemiologia bolilor, de situaţiile epidemiologice speciale şi de contextul social al pacienţilor”, a explicat prof.univ. dr. farm. Dumitru Lupuliasa, președintele Colegiului Farmaciștilor din România.

Implementarea noilor servicii farmaceutice repoziționează farmacistul în sistemul medical și îi redă statutul pe care îl merită prin pregătirea pe care o are. Va primi astfel mai mult respect, iar în același timp, pacienții vor putea fi mai bine îngrijiți, reducându-se astfel și o parte din paresiunea asupra medicilor. Această nouă ipostază va conferi, cu siguranță, și o valoare adăugată serviciilor de sănătate publică, sistemului medical în general”, a subliniat la rândul său farm. dr. Răzvan Prisada, vicepreședintele Colegiului Farmaciștilor din România și președinte al Colegiului Farmaciștilor din Buzău.

 

Răzvan Prisada

Colegiul Farmaciștilor precizează că, pentru serviciile farmaceutice esențiale, care sunt prestate și în prezent de farmaciști, există acum o recunoaștere explicită a activității profesionale în ansamblul său și o standardizare a actului profesional. România se aliniază astfel unei practici largi a statelor Uniunii Europene de furnizare de servicii farmaceutice complexe, pentru care pacienții români au arătat deschidere.

CMR citează Studiul „Servicii Farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice”, lansat în iunie 2021, ale cărui date au arătat că populația are un grad foarte ridicat de încredere în serviciile farmaceutice, satisfacția față de serviciile primite în farmacii fiind de asemenea la un nivel înalt. „Cercetarea demonstrează necesitatea reconsiderării locului farmacistului în sistemul sanitar, iar aprobarea nomenclatorului de servicii este un pas important în acest sens. Am reușit, împreună, să facem încă un pas important spre modernizarea profesiei noastre, să ne adaptăm practica profesională la realitățile pe care le trăim azi și la nevoile pacienților noștri pentru care putem face mai mult decât am făcut până acum. Mulțumesc tuturor celor care s-au implicat activ în eforturile depuse pentru ca acest proiect de întărire a rolului farmacistului în comunitate să devină o realitate, iar serviciile farmaceutice să fie recunoscute și apreciate la adevărata valoare”, a mai precizat Răzvan Prisada.

 

Odată cu intrarea în vigoare a Legii 243/2020, privind modificarea Legii Farmaciei 266/2008 s-a făcut primul pas pentru crearea cadrului legal în implementarea serviciilor în farmaciile din România și repoziționarea farmacistului în lanțul sistemului medical. A urmat extinderea atribuțiilor în exercitarea profesiei de farmacist, prin modificarea Legii Sănătății 95/2006 și a Legii Farmaciei 266/2008, prin OUG 20/2021.

În perioada februarie – martie 2021 s-a realizat studiul sociologic citat de CMR, privind percepția populației și serviciile farmaceutice, iar cercetarea a evidențiat susținerea și implicarea populației pentru dezvoltarea serviciilor farmaceutice. Studiul a vizat gradul de informare și cunoaștere a populației referitor la serviciile oferite de farmacii, iar concluziile au arătat că nu există „o recunoaștere unitară a tuturor serviciilor asigurate în acest moment în farmacii”, pacienții fiind familiarizați mai mult cu serviciile de eliberare a medicamentelor cu și fără prescripție medicală și informare cu privire la modul de administrare a medicației.

Pacienții au sugerat însă că cele mai utile servicii noi oferite de farmaciști sunt testele pentru afecțiuni cardiovasculare, testele rapide pentru depistarea unor infecții ca SARS-CoV-2, gripa sezonieră sau hepatita B și C și determinarea glicemiei, dar și că ar prefera vaccinarea în farmacii, 64% dintre respondenți considerând că „acțiunea ar fi la fel de sigură ca în cabinetul unui medic. Rezultate asemănătoare s-au înregistrat în cazul consilierii periodice avansate în cazul polimedicației, adresată pacienților cu mai mult de cinci medicamente în schema terapeutică și în cazul consilierii la distanță cu privire la posibilele interacțiuni dintre medicația utilizată și alte  medicamente sau alimente sau privind efectuarea de teste rapide pentru depistarea unor infecții”, mai arată studiul, care certifică astfel gradul ridicat de încredere al populației în farmaciști.

 

Farmacia fiind primul loc unde apelează pacientul atunci când are o problemă de sănătate, în foarte multe țări s-a înțeles acest lucru și s-au implementat serviciile farmaceutice în urmă cu mai mulți ani, a explicat farm. Prisada, menționând un studiu realizat de Federația Internațională a Farmaciștilor, în perioada 2015-2017, în care s-a analizat implementarea serviciilor farmaceutice din 74 de țări. Cercetarea a relevat faptul că în 50 dintre aceste state există serviciul de revizuire a administrării medicației, în 42 de țări se gestionează hipertensiunea arterială, în 36 de țări se practică gestionarea astmului, în 27 de țări, gestionarea diabetului, 24 de țări vaccinează, 12 fac testare HIV, 39 de țări aplică programe de renunțare la fumat, iar 31 de țări asigură asistență farmaceutică la domiciliu.

Acordarea acestor servicii în farmacie va scădea și presiunea pe medicii specialiști și mai ales pe spitale, iar toate acestea vor duce la depistarea unor boli în stadiu incipient și la salvarea multor vieți, iar totodată sistemul medical va suporta mai puține costuri cu pacienții care altfel ajung în stare gravă și necesită terapii costisitoare și va putea redirecționa banii economisiți astfel în alte servicii sau în investiții în infrastructură. În plus, crescând gradul de sănătate al populației generale, se vor evita și concediile medicale, iar economia ar beneficia astfel de forță de muncă adecvată nevoilor pe care le are”, a concluzionat farmacistul Prisada.

Reprezentanții Colegiului Farmaciștilor din România spun că vor colabora în continuare cu Ministerul Sănătății pentru elaborarea ghidurilor de bună practică necesare pentru implementarea cu succes a acestei legislații „deosebit de importante pentru populație și pentru farmaciști, care sperăm să fie cât mai rapid și mai eficient”.

 


Adaugati un comentariu


 

*