Studiu în rândul elevilor, părinților și cadrelor didactice, privind percepția asupra educației sexuale

17 mai 2021 | 1 comentariu |

Inițiativa aparține asociației NEOS, în condițiile în care Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare în Europa (OECD) susține necesitatea acestor cursuri în toate școlile.

 

În România secolului XXI, educația sexuală constituie încă un subiect tabu, blamat de mulți dintre cei care consideră și vaccinarea un act inutil sau chiar criminal și își dau acum toată silința să boicoteze campania de imunizare împotriva Covid-19. Din păcate, influența acestora a ajuns până în Parlament, determinând modificarea substanțială a unei legi în acest sens, pentru că o parte dintre demnitari s-au arătat foarte deranjați de termenul de „educație sexuală”. S-a întâmplat anul trecut, când proiectul de lege în acest sens a fost modificat, „educația sexuală” devenind „educație sanitară”. Odată cu această modificare s-a introdus și o prevedere conform căreia, elevii vor avea nevoie de acordul scris al părinților pentru a participa la aceste ore. Ulterior, președintele Klaus Iohannis a contestat la Curtea Constituțională legea în forma sa modificată, pe motiv că „modificările efectuate de deputaţi au un obiect de reglementare complet diferit faţă de cel avut în vedere de iniţiator şi, implicit, de Senat, încălcându-se prevederile Constituţiei referitoare la competenţa Camerei decizionale în procedura legislativă”. Șeful statului a subliniat că „protecția copiilor se face prin informare și educație și este necesar să li se dezvolte copiilor o atitudine pozitivă și respect pentru propriul corp și funcțiile acestuia, astfel încât să fie capabili să facă alegeri libere și responsabile după evaluarea consecințelor, mai ales în contextul în care România are cel mai mare număr de sarcini în rândul adolescentelor din Europa”.

 

Cristian Tanase

Problema educației sexuale în școli a rămas până la acest moment în coadă de pește”, asta în timp ce în luna decembrie a anului trecut, OECD a publicat un raport din care reiese că este nevoie de educaţie sexuală în şcoli.

Acesta este contextul în care asociația NEOS a demarat un studiu privind percepţia elevilor, a studenţilor, a părinţilor şi a cadrelor didactice privind educaţia sexuală. Aceștia sunt invitați să completeze un chestionar on-line, iar pe baza răspunsurilor primite, urmează ca specialiștii să formuleze concluziile referitoare la acest subiect.

Cristian Tănase, președintele asociației spune că „educaţia sexuală nu trebuie să mai fie un subiect tabu în anul 2021. Ar trebui să învingem această erotofobie, adică această frica de anumite credinţe faţă de dragostea sexuală sau de întrebările sexuale. Iar acest lucru nu putem să îl realizăm decât prin educaţie. Acea educaţie începută în familie şi continuată în şcoală. Din păcate există o prăpastie aici: mulţi părinţi refuză să vorbească cu copiii lor despre diferite noţiuni ce ţin de educaţie sexuală, catalogându-l un subiect tabu. Mentalitatea conform căreia elevii vor învăţa să facă sex nu este una sănătoasă şi ar trebui schimbată”.

 

La rândul său, psihologul Claudia Soare, vicepreședintele asociației, reamintește că România este pe primul loc din Europa în ceea ce privește numărul de mame minore și al fetelor sub 15 ani care devin mame. Aceasta citează datele Eurostat, conform cărora, în anul 2019, în Uniunea Europeană, numărul total de mame minore a fost de 1.794, dintre care 749 erau numai din România, reprezentând un procent de aproape 40% din total.

Educaţia reprezintă dezvoltare, iar sexualitatea reprezintă o componentă vital de explorat în viaţa unui om. Organizaţia Mondială a Sănătăţii defineşte sănătatea sexuală ca o stare de bine fizic, emoţional, mental şi social, legată de sexualitate. Sănătatea sexuală se refera mai mult la o stare de bine, decât la absenţa unor boli sau disfuncţii. Acest concept se bazează pe o abordare pozitivă şi firească a sexualităţii şi a relaţiilor sexuale şi pe posibilitatea ca o persoană să aibă experienţe sexuale plăcute, în afara unor acţiuni bazate pe corecţie, discriminare sau violenţă. Pentru a obţine şi a menţine starea de sănătate sexuală, oamenii ar fi important să se simtă respectaţi, protejaţi şi împliniţi, iar acest lucru trebuie realizat cu o educaţie începută în familie şi continuată în spaţiul şcolii. Educaţie sexuală înseamnă sănătate bio-psiho-socio-emoţională”, a mai precizat psihologul.

 


Categorii: Actual, Asociatii, Stiri

Comentarii (1)

  1. Ioan Dragusin spune:

    Educatia pentru SANATATE cu tematica generala, macar tot atat cat este si educatia religioasa / orele de religie, este necesara ca disciplia obligatorie sau macar optionala, trebuie sa includa si teme cu notiuni elementare de educatie sexuala generala inclusiv cu notiuni de educatie contraceptiva ptr planificare familiala. Doar Educatia SEXUALA, ca materie de predare unica, este mult prea putin in raport cu necesitatea unei tematici ample de Educatie ptr Sanatate / Educatie SANITARA GENERALA care lispesete cu desavarsire.
    Deci, DA pentru EDUCATIE SANITARA care sa includa si subiecte de EDUCATIE SEXUALA predate de personal competent de formatie profesionala medicala (medici, asistente medicale, profesori de biologie), fara a exista si pretentii de predare la clase a notiunilor de educatie sexuala de catre persoane neavenite / necompetente din diverse O.N.G-uri discutabile.

Adaugati un comentariu


 

*