TERAPEUTUL TAU: Aspecte practice ale dezvoltarii identitatii de gen in educatia pentru sanatate

18 octombrie 2014 | 0 comentarii |

Teoriile asupra genului sesizeaza importanta in formarea identitatii de gen a perioadei de varsta dintre 2-6 ani, cand achizitiile dezvoltate de copii sunt foarte mari.

 

Psiholog Taisia TRICA

Psiholog Taisia TRICA

Studiile de sinteza (McHale, Crouter, Whiteman, 2003) arata ca unii parinti nu sesizeaza problema diferentelor de gen decat in perioada scolara, cand copiii au deja formate atitudinile si comportamentele de gen intr-un mod stereotip. Interventia scolii se impune astfel pentru a flexibiliza aceste atitudini si comportamente.

Modul in care baietii sau fetele sunt socializati in adoptarea unor convingeri sau atitudini influenteaza perceptia acestora fata de masculinitate sau feminitate. Feminitatea si masculinitatea se manifesta in actiunile si activitatile pe care fiecare persoana le desfasoara: activitatile de joc sau recreative, activitatile sportive, domeniile profesionale, comportamentul sexual, comportamentul alimentar, consumul de alcool, fumatul, asumarea riscurilor, somnul, controlul medical periodic.

 

fete-baietiFeminitatea si masculinitatea se exprima si prin stilul de viata adoptat de femei si barbati. Comportamentele sanatoase sau de risc reprezinta modalitati de exprimare a genului. De exemplu, o forma de manifestare a masculinitatii este, pentru unele persoane, si refuzul de a participa la controalele medicale periodice (un barbat se mandreste cu „eu n-am mai fost la medic de ani de zile”), ca o forma de manifestare a invulnerabilitatii, independentei si controlului.

O forma de manifestare a feminitatii este controlul comportamentului alimentar (dieta) ca o modalitate de respectare a standardelor de atractivitate feminina.

Orice comportament reprezinta insa rezultatul unui proces de invatare. Normele socio-culturale de gen influenteaza invatarea unor comportamente diferite la fete si baieti, privind sanatatea si riscul. Aceste prescriptii comportamentale specifice genului determina realizarea in mod diferit de catre fete si baieti a comportamentelor sanogene. O parte dintre comportamentele sanogene sunt permise si incurajate la fete (exprimarea emotionala), iar altele la baieti (exercitiul fizic), ca fiind tipic feminine sau masculine.

 

fetita-baiatStudiile arata ca la varsta de patru ani, fetele petrec cu patru ore mai putin decat baietii in activitati fizice si considera ca baietii sunt mult mai buni decat ele in astfel de activitati (Vilhjalmsson, R.& Kristjansdottir, G., 2003).  In acest mod, normele socio-culturale de gen impiedica adoptarea de catre fete si baieti a tuturor comportamentelor sanogene necesare dezvoltarii unui stil de viata sanatos.

Pentru a dezvolta un stil de viata sanatos, atat fetele cat si baietii au nevoie sa invete mai multe comportamente decat cele prescrise de normele socio-culturale, intrucat fiecare comportament poate avea o functie adaptativa intr-un anumit context.

Educatia pentru sanatate la prescolari trebuie sa tina cont de normele socio-culturale de gen si sa integreze dimensiunea de gen. Aceste aspecte permit flexibilizarea normelor socio-culturale de gen in scopul dezvoltarii stilului de viata sanatos, a relatiilor sociale sanatoase si a abilitatii cognitive de autoreglare.

 

*Taisia Trica – psihoterapeut, specialist in psihoterapie integrativa, consiliere psihologica, consiliere institutionala, consiliere cariera si management

 


Adaugati un comentariu


 

*