TERAPEUTUL TAU: Organizarea timpului

11 ianuarie 2014 | 0 comentarii |

 Nu asteptati si nu lasati timpul sa va preseze. Preluati voi controlul si decideti cum va veti organiza viata. Trebuie doar sa ganditi pozitiv.

 

Psiholog Taisia TRICA

Psiholog Taisia TRICA

Pentru ca tot suntem la inceput de an si este nevoie sa ne stabilim obiective si sa ne identificam prioritatile ma gandesc ca este binevenita o discutie despre timp. Timpul – aceasta resursa atat de controversata, pe care o dorim, o detestam, o culpabilizam cateodata.

Organizarea timpului este o deprindere valoroasa, dar majoritatea o neglijam. Organizarea timpului face parte din dezvoltarea noastra personala. Este ceva in fiinta umana care se razvrateste cand este vorba de organizarea timpului. Putini dintre noi reusim sa echilibram lucrurile: sa functionam bine si la serviciu, dar si in viata de familie, sa existe timp pentru munca, distractie, relaxare.

Organizarea timpului nu se reduce doar la o disciplina feroce, este un mod de a face mai multe lucruri si de a trai mai bine.

 

timp1Sa analizam motivele care stau in calea organizarii timpului. In primul rand este revolta ; multora dintre noi ni s-a tot spus de-a lungul vremii ce sa facem, cand – ceea ce de multe ori a condus la impotrivirea noastra. In al doilea rand, motivul ar putea fi lenea. Cei mai multi dintre noi suntem delasatori, nu vrem sa ne ducem lucrurile la bun sfarsit, nu ne dam in vant dupa schimbari. De fiecare data cand suntem in «criza» ne propunem sa rezolvam si problema organizarii timpului, numai ca in lipsa acesteia mereu apare o noua criza, un nou factor care pune presiune pe noi.

Pentru organizarea timpului avem nevoie de o decizie constienta, prin care trebuie luate anumite hotarari importante ca mai apoi, in functie de aceste aspecte, sa ne planificam timpul si viata. Nu asteptati si nu lasati timpul sa va preseze; preluati controlul si decideti cum va veti organiza timpul. Trebuie doar sa ganditi pozitiv.

Ordinea prioritatilor se poate scimba de la o zi la alta, de la o persoana la alta. Un parinte isi acorda un alt timp familiei decat o persoana singura, un student care are de sustinut o lucrare de licenta sau doctorat isi acorda un alt timp studiului decat un student care este abia in primii ani de studiu.

 

managementul-timpuluiIncerc sa va pun la dispozitie cateva ganduri despre cum puteti sa va organizati timpul pentru rezultate deosebite :

*Scrieti care sunt obiectivele, planurile si activitatile dvs. ce nu reprezinta prioritati. Aceasta lista va va ajuta sa va planificati mai usor actiunile.

*Clasificati-va indatoririle in functie de importanta. Dupa ce ati scris care sunt aceste activitati, clasificati-le in functie de prioritati. Cele mai importante, cele mai putin importante si va va fi mult mai usor.

*Organizati-va cu grija programul cu ajutorul unui calendar sau a unei agende. Aceste doua instrumente sunt concepute in asa fel incat orarele si planificarile devin clare, eficiente si usor de controlat.

*Aranjati lucrurile in asa fel incat rezolvarea indatoririlor care va consuma din energie sa aiba loc in acele perioade ale zilei in care va simtiti energic.

*Eliminati activitatile inutile care va consuma timpul si le faceati zilnic. Treceti-le la sfarsitul listei.

*Cedati si altora o parte din responsabilitatile dvs, in cadrul locului de munca. Una din cele mai importante surse de stres o constituie parerea ca trebuie sa faceti totul de unul singur. Uitati-va bine la orarul dvs. si hotarati ce anume poate fi rezolvat de alte persoane.

timp-pentru-toate*Terminati ceea ce ati inceput, inainte sa va apucati de altceva. Clasificati fiecare indatorire in functie de prioritati si puneti capat tendintei de a amana lucrurile.

*Scrieti ; deoarece notitele bune va ofera informatii, va amintesc care va sunt prioritatile si vin in ajutor calendarului. Obisnuiti-va sa aveti intotdeauna la indemana un stilou si un carnetel in care sa va luati notite.

*Invatati sa refuzati. Capacitatea de a spune „NU” este una din cele mai importante metode de a va ajuta sa evitati problemele legate de program, sa eliminati activitatile care va irosesc timpul si sa fiti stapan pe programarea zilnica a timpului.

*Aveti grija ca o parte a programului dvs. sa ramana deschis schimbarilor. Nu va umpleti niciodata complet programul. Pastrand timp liber pentru intalniri urgente sau sarcini importante, ce pot aparea ulterior, va veti face mai putine probleme cu privire la capacitatea dvs. de a introduce o noua activitate in programul prestabilit.

timp4*Stabiliti-va termene si respectati-le. Nu va amanati planurile. Amanarile nu fac altceva decat sa impiedice terminarea lucrului pana la data stabilita.

*Nu amanati luarea deciziilor. Luarea hotararilor eficiente nu inseamna neaparat sa asteptati pana cand veti detine toate datele problemei. Scrieti intre ce si ce trebuie sa alegeti, alcatuiti o lista cu principalele date de care aveti nevoie, straduindu-va sa le obtineti cat mai repede, apoi luati o decizie.

*Ameliorati-va cititul si scrisul. Comunicarea eficienta, inclusiv capacitatea de a citi repede si de a scrie coerent, reprezinta un factor major pentru organizarea timpului.

*Creati-va un sistem eficient de a va aduce aminte. Faceti-va notite, scrieti detaliile.

*Sa fiti stapan pe situatie. Evitati telefoanele si conversatiile inutile sau de lunga durata, evitati intrunirile sau discutiile ne-organizate, nu va implicati in evenimente care nu au nici o legatura cu nevoiele dvs. prioritare.

 

*Taisia Trica este psihoterapeut, specialist in psihoterapie integrativa, consiliere psihologica, consiliere institutionala, consiliere cariera si management

PUBLICITATE

Adaugati un comentariu


 

*