Tratamentul cheltuielilor din punct de vedere fiscal (V)

8 septembrie 2012 | 0 comentarii |

La solicitarea cititorilor www.sanatateabuzoiana.ro, care desfasoara activitati in domeniul medical sau in legatura cu sistemul de sanatate, prezentam ultimul episod al principalelor cheltuieli si modul in care acestea  trebuie aplicate, respectand prevederile Codului Fiscal.

 

Legea exista pentru a fi respectata. Se poate intoarce insa impotriva noastra daca nu o interpretam corect sau daca nu respectam normele in vigoare si nu suntem la curent cu ultimele actualizari si modificari.

Anumite cheltuieli sunt definite in Codul Fiscal ca fiind cheltuieli cu deductibilitate limitata. Am amintit in articolele precedente care sunt acestea si am trecut in revista „Cheltuielile deductibile” si „Cheltuielile partial deductibile”. Incheiem seria prezntarii cheltuielilor, cu capitolul „Cheltuieli nedeductibile”, astfel incat sa stim cum trebuie intelese pentru a nu intra in contradictie cu legislatia in vigoare.

 

Conform Codului Fiscal , anumite cheltuieli sunt nedeductibile fiscal

Vom da cateva exemple:

  • cheltuieli cu impozitul pe profit sau pe venit;
  • dobanzi, penalitati, amenzi platite catre autoritati (Atentie! Penalitatile platite catre comercianti sunt deductibile, ex. penalitati la factura de energie electrica);
  • bunuri constatate lipsa in gestiune, daca nu se imputa sau daca nu sunt asigurate; in aceasta situatie si TVA -ul aferent se calculeaza si se inregistreaza ca si cheltuiala nedeductibila;
  • cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune, dupa caz, potrivit normelor (inregistrarile in evidenta contabila se fac cronologic si sistematic, pe baza inscrisurilor ce dobandesc calitatea de document justificativ care angajeaza raspunderea persoanelor care l-au intocmit, conform reglementarilor contabile in vigoare);
  • cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte;
  • cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele contribuabilului (ex. asigurarea de viata a administratorului);
  • cheltuielile inregistrate in evidenta contabila care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (Atentie la situatia partenerilor!);
  • cheltuielile cu taxele si cotizatiile catre organizatiile neguvernamentale sau asociatiile profesionale care au legatura cu activitatea desfasurata de contribuabili si care depasesc echivalentul in lei a 4.000 euro anual;

Nu intra in aceasta limita taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile obligatorii, reglementate de actele normative in vigoare.

  • cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii (aceste cheltuieli scad direct din impozitul pe profit datorat sumelor aferente in limita minima a 3 la mie din cifra de afaceri si a 20% din impozitul pe profit datorat).

Atentie! Activitatea de sponsorizare, mecenat, acordarea de burse private se fac conform Legii 32/1994, privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, conform Legii nr. 376/2004 privind bursele private.

Pentru PFA si CMI, cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, pot fi efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul.

Baza de calcul se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol, cotizatiile platite la asociatiile profesionale  (ex. cotizatii CECCAR, Colegiul Medicilor, Colegiul Medicilor Dentisti, Colegiul Farmacistilor, OAMMR  etc.).

 

Pentru PFA si CMI  mai sunt anumite situatii specifice (in functie de modul de organizare) privind stabilirea cheltuielilor deductibile, dar noi am tratat doar situatiile generale. Este bine sa va consultati permanent cu  contabilii dumneavoastra, pentru mai multa siguranta.

 

Detalii despre cheltuieli gasiti in documentatele atasate:

 

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii, transmise pe adresa  redactie@sanatateabuzoiana.ro

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL


Categorii: Economic

Adaugati un comentariu


 

*