Dascălii buzoieni, instruiți de bancheri, pentru o educație financiară sănătoasă
Profesorii de gimnaziu și de liceu din Buzău au aflat, de la specialiștii BNR, despre principiile și strategiile de economisire și monitorizarea bugetului personal în vederea îmbunătățirii situației fianciare, astfel încât să le poată transmite elevilor lor cum să-și gestioneze veniturile, mai bine.
Banca Națională a României (BNR), Ministerul Educației (ME), Asociația Română a Băncilor (ARB), Institutul Bancar Român (IBR) și Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare (FGDB) au organizat, în perioada iulie – august 2024, 24 de ateliere de educație economică și financiară la care au participat peste 600 de cadre didactice din învățământul preuniversitar în 17 orașe din țară, între care și Buzăul. Educația financiară ocupă un loc strategic pe agenda tuturor instituțiilor organizatoare, Ministerul Educației, Banca Națională a României și Asociația Română a Băncilor fiind cosemnatare ale Strategiei Naționale de Educație Financiară 2024-2030.
Specialiștii filialei Buzău a BNR a organizat ateliere de educație economică și financiară pentru zeci de profesori din ciclul gimnazial și liceal, formatori pentru colegii lor și transmițători de mesaje pentru elevi, care au aflat informații utile despre gestionarea sănătoasă a veniturilor, astfel încât să poți să poată economisi, dar și informații despre sistemul bancar și riscurile de fraudă. Prin intermediul proiectului s-a asigurat schimbul de experiență privind nevoile de educație economică și financiară ale elevilor și metodologiile potrivite pentru interacțiunile cu aceștia.
Lectorii au transmis informații relevante privind rolul și funcționarea sistemului bancar și ale băncii centrale, principii și strategii de economisire, realizarea și monitorizarea unui buget personal cu recomandări pentru a face alegeri corecte și informate pentru îmbunătățirea situației financiare, utilizarea instrumentelor moderne de plată și riscurile de fraudă asociate acestora, principii și caracteristici ale produselor de creditare etc.
Participanților le-a fost pusă la dispoziție infrastructura necesară din sucursalele și agențiile Băncii Naționale a României și un cadru optim pentru dezbateri și discuții interactive. Demersul s-a înscris în reperele Strategiei Naționale de Educație Financiară (SNEF) 2024-2030, ca parte a Planului de acțiune al acesteia în cadrul Obiectivului specific 2: Creșterea nivelului de cunoștințe ale cadrelor didactice în privința educației financiare, prin implementarea unor programe de educație financiară destinate cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și universitar și organizarea de cursuri de formare profesională pentru cadrele didactice, prin care să crească gradul de conștientizare a importanței educației financiare.
Potrivit guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, „educația financiară devine o o condiţie sine qua non pentru dezvoltarea durabilă a societăţii, iar parteneriatul cu mediul academic şi cu cel de business sunt esenţiale în acest demers”, în contextul în care, în anii din urmă, în activitatea de educaţie financiară din România au fost realizate progrese notabile, mai ales în mediul urban, însă cu diferenţe între zone şi categorii sociale. „Din experienţa dobândită a reieşit că este necesar să ne adresăm publicului în mod diferit, fiecare segment având nevoi şi aşteptări specifice”, a punctat guvernatorul BNR, care a subliniat că eficiența depinde de mulţi factori care, de multe ori aceşti factori sunt cumulaţi. „Dar importanţi cu deosebire sunt cei care îi conferă anvergură educaţiei financiare. De reţinut că, în ceea ce priveşte diversificarea activităţii de educaţie pe medii de interese şi pe zone, rezultatele dorite nu vor fi obţinute dacă se va alerga numai «pe cai mici», cum se întâmplă deseori. Pentru că educaţia financiară nu se rezumă la… cum se deschide un cont, cum se obţine un card… Utile, desigur, dar… Fără a urca neîncetat, fără formarea culturii economice, nu putem spera o maximizare a factorilor aducători de bunăstare”, a explicat Mugur Isărescu.