Numar unic pentru reclamarea abuzurilor bancare

22 septembrie 2013 | 3 comentarii |

S-a lansat un numar unic pentru consumatori in domeniul financiar-bancar, dar problema clauzelor abuzive din contractele cu bancile ramane, in continuare, in ceata si nici nu s-a stabilit instanta care va decide in acest gen de litigii.

 

Placuta-InfoCons-Centrul_National_de_Consiliere_si_Consultanta_a_consumatorilor_in_domeniul_financiar-bancar-Protectia_ConsumatorilorNumeroasele litigii dintre banci si clientii lor au determinat institutiile pentru protectia consumatorilor sa faciliteze posibilitatea reclamarii abuzurilor si a unei informari corecte, astfel ca incepand de joi, 19 septembrie 2013, romanii au la dispozitie un numar de telefon unic la care pot reclama abuzuri din domeniul financiar-bancar. La Banca Nationala a Romaniei a fost lansat Centrul National de Consiliere si Consultanta a consumatorilor in domeniul financiar-bancar, cu sediul in Str. Negru Voda, nr. 3, Sector 3, Bucuresti (Institutul Bancar Roman).

Proiectul este initiat de Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons, sub egida Federatiei Asociatiilor de Consumatori, in parteneriat cu  Banca Nationala a Romaniei.

In  cadrul proiectului, consumatorii au la dispozitie un numar de telefon unic – 021.9615, la care pot suna pentru sesizari in domeniul financiar-bancar. Numarul este cu tarif normal in reteaua Romtelecom, apelabil din toate retelele, iar informarea si consilierea consumatorilor se va acorda cu titlu gratuit, precum si demersurile necesare in vederea Solutionarii Alternative a Disputelor pentru litigiile dintre consumatori si banci”, se mentiineaza intr-un comunicat al Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – A.N.P.C.P.P.S.Romania – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International.

 

clauze abuzive Prevederile legislative privind eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credite, amanate de mai multe ori in acest an, sunt in continuare neclare, desi la 1 octombrie ar trebui sa fie implementate. Aceste prevederi ar putea obliga bancile sa returneze clien­tilor comisioane incasate abuziv in valoare de sute de milione de euro, dar deocamdata nu se stie inca instanta care ar putea decide – instanta superioara sau o instanta specializata unica.

Suntem in proces de evaluare a celor mai bune solutii privind clauzele abuzive. Nu am luat o decizie inca. Decizia trebuie luata pana la 1 octombrie pentru ca pana atunci este amanata intrarea in vigoare a celor doua texte“, a declarat Florin Motiu, secretar de stat in Ministerul Justitiei prezent la BNR la colocviul cu tema „Relatia client-banca: perspective legislative“.

Bogdan Olteanu, viceguvernator al BNR, admite ca nu exista clauze abuzive acceptabile, iar orice clauza abuziva trebuie sa fie eliminata de indata din orice contract, in conditiile stabite de lege. „Cel care a beneficiat de clauze abuzive este dator, in conditiile legii, sa des­pa­gubeasca pe cel care a fost pagubit”, spune Olteanu, explicand insa ca numai instanta judecatoreasca stabileste caracterul abuziv, astfel ca legiuitorul trebuie sa stabileasca instanta care se va ocupa de aceste litigii si in ce conditii o anumita clauza este un abuz.

 

clauzeBancherii au obtinut initial un ragaz pana in iulie, apoi o prelungire pana in octombrie, prin amanarea repetata a intrarii in vigoare a unor prevederi din legea de aplicare a Codului de procedura civila, care facilita eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit, dar pe care bancile il vedeau ca pe un generator de pierderi de sute de milioane de euro.

Florin Motiu, secretar de stat in Ministerul Justitiei, nu exclude o noua amanare a legiferarii, indicand totusi ca solutie posibila Tribunalul Comercial, in conditiile in care Inalta Curte de Casatie si Justitie nu doreste sa preia procesele colective privind clauzele abuzive din contractele de credit.

Lucrurile sunt complexe si necesita o analiza foarte buna inainte de a fi luata o decizie in aceasta privinta. Experienta europeana in aceasta privinta va fi utila in a alege solutiile cele mai potrivite. Se urmareste echilibrul – consumatorul sa fie protejat, dar in acelasi timp sa nu existe abuzuri in justitie. Reglementarea 193 este o transpunere a unei directive a UE. Libertatea noastra de activitate este limitata pentru ca trebuie sa actionam in litera si spiritul directivei”, sustine secretarul de stat Motiu.

Infiintarea unui tribunal comercial in Bucuresti, care se va ocupa de litigiile firmelor, cum ar fi cele privind insolventa sau concurenta neloiala, a fost aprobata pe 11 septembrie, de guvern.

 

clauzelePresedintele ANPC, institutie care a aplicat numeroase sanctiuni bancilor, pentru abuzuri fata de clienti, a tinut sa precizeze ca nu este dusmanul bancilor, dar este prietenul consumatorilor. Bogdan Nica apreciaza ca inainte de a se lua o decizie ar trebui sa existe un studiu, de aceea „este bine ca BNR sa publice studiul legat de clauzele abuzive si in baza studiului, cei care legifereaza sa ia o decizie. Legea 193 care va fi modificata, probabil dupa 1 octombrie, este singura care protejeaza consumatorii in fata unor chichite ce tin de anumite moduri de a face profit. Oricat ne-am stradui si noi si BNR, inventivitatea unui comerciant va fi mai puternica. ANPC poate constata anumite abuzuri, dar decizia finala o ia instanta. Stim cat de greu si de laborios este sa ajungi la o hotarare definitiva. Un credit este, pana la urma, un produs pe care ti-l asumi. Problema este cat de informat este consumatorul, cat de bine stie sa gestioneze situatia financiara, sa nu se ajunga la prevederi contractuale pe care sa nu le poata duce”, a spus Nica, mentionand ca dialogul ferm este singura cale pentru ca oamenilor, in calitatea lor de consumatori, sa li se respecte drepturile, iar ei sa stie foarte bine ce isi asuma.



Comentarii (3)

  1. LOVIN DANIELA spune:

    DACA AVEM POPRIRE PE SALAR, MAI ESTE NORMAL SA NE PUNA PENALITATII? ATIT TIMP CIT LUNA DE LUNA SE OPRESTE RESTANTA DIRECT DE BANCA?
    EU NU VAD NORMAL, IN TARA ASTA BANCILE FAC CE VOR EI, PAI MAI MARI SUNT PENALITATILE DECIT RATA LUNARA, CE PUTEM FACE UNDE SA NE ADRESAM?

  2. IVACSON ATILA BOLDIZSAR spune:

    Am si eu un credit la cetelem – contract de 4000 lei cam de-vro 6 luni. Azi am sunat la ei si am zis da-ca pot sal refinantez, ce credeti creditul meu a crescut LA 5300 FARA SA SEMNEZ VREUN ACT. DECI AM CONTRACTU CU 4000 LEI. CE POT FACE AN ACEST CAZ. VA MULTUMESC.

  3. Radu Luminita spune:

    Cand ai nevoie de un imprumut- APROAPE TOATA LUMEA DIN ROMANIA E IN NEVOI – si una dintre cele 40..si de banci ti-l ofera. Ce sa alegi-in fata unuia care vorbeste si vorbeste de pe alta planeta, semnezi ca primaru cele 100 de foi umplute cu abia de vezi ca-s cu litere si cand nu mai poti face fata sumelor ametitoare de plata, te trezesti la realitate.

Adaugati un comentariu


 

*