Studiu: Adolescenții discută cu părinții despre sănătate, dar prea puțin despre sexualitate și relații
De asemenea, deși 8 din 10 părinți cred în importanța vaccinării anti-HPV, doar 44% declară că adolescentul lor este vaccinat, în timp ce 42% spun că și-ar dori să îl vaccineze, în ciuda miturilor legate de HPV care continuă să circule.
Un studiu național realizat de iZi Data împreună cu Fundația Metropolis pe un eșantion reprezentativ urban-rural de adolescenți cu vârste între 14 și 19 ani și părinții acestora, scoate la iveală un paradox: adolescenții apelează în primul rând la părinți atunci când caută informații despre sănătate. Cercetarea arată că 81% dintre adolescenți declară că se informează în primul rând de la părinți atunci când au întrebări despre sănătate, iar 77% dintre părinți confirmă această percepție.
Internetul se situează pe locul al doilea, cu 52% dintre adolescenți și 62% dintre părinți care îl menționează.
Când vine vorba despre subiecte sensibile, precum sexualitatea și relațiile, acestea sunt adesea evitate, atât din patea adolescenților, cât și a părinților.
Discuții despre sănătate și sprijin emoțional
Studiul arată că 83% dintre adolescenți spun că discută frecvent sau de fiecare dată cu părinții atunci când au o problemă medicală, iar 93% dintre părinți consideră același lucru.
În privința sprijinului emoțional, rezultatele indică o percepție aproape unanim pozitivă, adolescenții declarând în proporție covârșitoare că se bazează pe părinți.
„Schimbarea începe cu educația și dialogul. Adolescenții au nevoie de sprijin real pentru a înțelege ce înseamnă sănătatea, prevenția și siguranța în relațiile lor. Acest studiu arată că părinții rămân principalul lor reper, dar și că există bariere de comunicare care trebuie depășite. Misiunea noastră este să fim aproape de tineri și de familiile lor, pentru ca generațiile următoare să aibă acces la informații corecte și la șansa unei vieți sănătoase”, a declarat Codin Maticiuc, Președinte, Fundația Filantropică Metropolis.
Despre școală, prieteni relații și suboiecte evitate
Pe teme ce țin de sentimente, școală, prieteni sau relații non-amoroase, 85% dintre adolescenți declară că discută cu părinții, în timp ce 97% dintre părinți sunt convinși că au astfel de discuții cu copiii lor. Rezultatele indică o discrepanță ușoară: părinții percep un grad mai mare de deschidere decât declară adolescenții.
Deși dialogul este prezent, doar o treime dintre adolescenți afirmă că pot discuta orice subiect cu părinții lor. Cele mai sensibile teme rămân sexualitatea și relațiile: 41% dintre adolescenți recunosc că evită discuțiile despre sexualitate, iar 27% despre relații. Aproape jumătate dintre părinți confirmă că adolescenții lor evită aceste teme.
Vaccinarea anti-HPV: percepție pozitivă, dar acoperire redusă
Importanța vaccinării anti-HPV este recunoscută de majoritatea respondenților: 80% dintre părinți și 73% dintre adolescenți o consideră importantă sau foarte importantă. Totuși, rata reală de vaccinare este modestă: doar 44% dintre părinți afirmă că adolescentul lor este deja vaccinat, în timp ce 42% și-ar dori să îl vaccineze. Mama este cea care inițiază cel mai des discuțiile despre vaccinare, menționată de 52% dintre adolescenți și 47% dintre părinți.
„Rezultatele studiului ne arată că adolescenții au încredere în părinți și se bazează pe ei atunci când vine vorba despre sănătate. Cu toate acestea, atunci când discuția se mută în zona sexualității sau a vaccinării anti-HPV, barierele devin evidente. Este esențial ca medicii și părinții să creeze un cadru de dialog sincer și accesibil, bazat pe informații corecte și adaptate vârstei, pentru ca tinerii să înțeleagă importanța prevenției și să poată lua decizii informate pentru viitorul lor”, a declarat Dr. Simona Vasilescu, medic ginecolog.
Mituri care persistă
În ciuda nivelului relativ ridicat de conștientizare, miturile legate de HPV continuă să circule.
93% dintre adolescenți și 77% dintre părinți știu că nu doar fetele pot avea HPV, dar numai 60% dintre tineri și 33% dintre părinți recunosc că infecția cu HPV nu provoacă infertilitate. Cel mai mare decalaj se regăsește la afirmația conform căreia HPV se transmite exclusiv prin contact sexual: doar 19% dintre adolescenți și 30% dintre părinți știu că acest lucru este fals.
„Informațiile circulă, dar mai repede circulă miturile – iar asta arată cât de mult avem nevoie de educație reală în sănătate. Deși aproape toți tinerii știu că HPV afectează și bărbații, mitul conform căruia doar fetele pot avea persistă în rândul unui sfert dintre părinți. Un alt mit prezent în randul a doua treimi dintre părinți este că HPV provoacă infertilitate și că se transmite exclusiv prin contact sexual, ambele fiind false de fapt”,explică Silvia Luican, sociolog și fondator IZI data.
Ghidul How to Adolescence – sprijin pentru dialogul dintre generații
Într-un context în care prevenția contează tot mai mult, iar vaccinarea anti-HPV este una dintre cele mai eficiente măsuri de protecție, dialogul deschis dintre părinți și adolescenți devine esențial.
Studiul vine în sprijinul proiectului How to Adolescence, primul ghid pentru părinți și adolescenți despre sănătate și prevenție, lansat de Departamentul de Sănătate Publică al Universității Babeș-Bolyai, cu sprijinul Federației Tinerilor din Cluj și al MSD România. Acesta este gratuit și disponibil online aici: https://publichealth.ro/wp-content/uploads/2025/06/How-to-Adolescence.pdf.
România oferă un program amplu de vaccinare anti-HPV: vaccinarea este gratuită pentru fetele și băieții cu vârste între 11 și 19 ani neîmpliniți, iar femeile cu vârste între 19 și 45 de ani beneficiază de compensare de 50%.
De asemenea, legea vaccinării gratuite anti-HPV la fete şi băieţi până la 26 de ani a fost promulgată și va intra în vigoare în luna octombrie.
* Studiul național a fost realizat de iZi Data în perioada 17 iulie – 6 august 2025, prin chestionare online auto administrate, pe un eșantion reprezentativ urban-rural format din 185 părinți de adolescenți și 198 adolescenți cu vârste între 14 și 19 ani. Durata medie de completare a fost de 6 minute.
* Fundația Metropolis este o organizație non-profit care luptă pentru modernizarea spitalelor publice din România prin inițiativa „Spitale publice din bani privați”, având la activ proiecte de renovare și dotare cu aparatură medicală în peste 20 de orașe dințară.
* IZI data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.