Primele concluzii după controlul de la Spitalul Săpoca

23 iunie 2025 | 0 comentarii |

Conducerea spitalului spune că deficiențele de natură administrativă au rezolvate chiar în timpul controlului și a fost aplicată o sancțiune, dar nu au existat agresiuni asupra pacienților, ci doar „un comportament neadecvat al unora dintre angajați”. 

 

Controlul neanunțat al Consiliului de Monitorizare a Implementării Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, demarat la Spitalul de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Săpoca la începutul săptămânii trecute, în urma unor reclamații privind modul neadecvat în care sunt tratați și îngrijiți pacienții, s-a încheiat duminică, 22 iunie.

După primele zile de verificări, inspectorii de monitorizare au afirmat că au identificat unele deficiențe la secția exterioară Ojasca a spitalului, unde în anumite saloane au fost găsite saltele murdare și mobilier degradat, iar în magazia cu alimente s-au găsit 21 de kilograme de carne de pui expirată, dar și că au constatat „anumite abuzuri împotriva pacienților”, motiv pentru care a fost sesizată Poliția, care a demarat o anchetă.

Inspectorul de monitorizare Clara Mica a menționat însă că mâncarea servită pacienților „este foarte bună, am gustat din mâncare”, că deficiențele de ordin administrativ au fost deja rezolvate, iar pacienții la care a făcut referire  „nu erau bătuți”.

Concluziile Comisiei de monitorizare vor fi cuprinse într-un raport care va fi elaborat în perioada următoare, dar conducerea unității medicale recunoaște că au existat unele deficiențe, dar consideră că nu au fost „probleme grave”. În așteptarea concluziilor, IPJ Buzău continuă ancheta demarată după sesizarea inspectorilor de monitorizare.

 

Nu au existat agresiuni asupra pacienților”

 

Managerul Spitalului de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Săpoca, dr. Gabriela Pîrîu, spune că nu știe care vor fi concluziile echipei de monitorizare, dar „ în nicun caz nu a fost vorba despre agresiuni asupra pacienților”. Există însă pacienți extrem de agresivi, inclusiv cu personalul medical, iar această realitate a fost confirmată chiar de echipa de control, care nu doar că a asistat la un astfel de episod, ci chiar a fost expusă.

Nu suntem perfecți, dar pot spune cu certitudine că în niciun caz nu se poate vorbi despre agresiuni asupra pacienților noștri sau despre «rele tratamente», ci doar despre un comportament neadecvat al unora dintre angajații spitalului. Pacientul la care se face referire avea nevoie să fie contenționat, pentru a putea fi tratat, dar pentru că refuza, infirmierii au vrut să-l întoarcă cu salteaua, dar probabil mișcarea a fost mai bruscă  și bolnavul a căzut din pat, iar în cădere s-a lovit. Desigur, trebuie găsite alte metode, iar personalul soitalului a procedat greșit, dar a fost un caz izolat, care nu trebuie să se mai repete, chiar dacă în unele cazuri pacienții sunt agresivi”, a precizat managerul spitalului, dr. Gabriela Pîrîu, care crede că în două săptămâni va fi gata Raportul Comisiei de Monitorizare și, probabil, acesta va fi făcut public. 

 

Deficiențe DA, probleme grave NU

 

Managerul unității medicale recunoaște însă că au existat unele deficiențe de natură administrativă, dar spune că nu este vorba de probleme grave. Deficiențele de igienă semnalate de echipa de monitorizare au fost justificate de dr. Pîrîu prin faptul că „acestea au fost constatate la prima oră a dimineții, când se desfășurau activitățile de curățenie, se schimbau lenjeriile (unele, într-adevăr murdare de urină) și se igienizau saloanele, iar pacienții erau îmbăiați și li se schimba îmbrăcămintea. Cele câteva saltele și perne uzate identificate au fost deja înlocuite cu unele noi, iar caloriferul cu rugină și bateria stricată a unei chiuvete au fost imediat schimbate”, a explicat dr. Pîrîu.

Referitor la pavilionul cu aspect degradat la exterior care apare în imagini, managerul unității medicale face precizarea că acesta „este renovat și modernizat la interior, pentru că noi considerăm că este mai important ca pacienții să aibă confortul necesar, iar fondurile disponibile nu ne-au permis și renovarea exterioară”. Dr. Pîrîu menționează că spitalul are 53 de clădiri, iar „majoritatea au fost complet renovate și modernizate, dar, din motive financiare, s-a făcut o prioritizare a lucrărilor, interioarele fiind considrate mai importante pentru confortul pacienților”. 

 

Primele sancțiuni

 

Despre așa-zisa mâncare stricată, managerul unității medicale spune că aceasta nu doar că nu a existat, ci reprezintă una dintre principalele probleme de care este preocupată conducerea spitalului, alături de tratamentul și recuperarea pacienților. „S-a vehiculat în spațiul public că pacienții noștri ar fi primit mâncare stricată. Nici vorbă de așa ceva, chiar membrii comisiei de control au gustat din mâncare și au spus că este bună. Pacienții noștri primesc trei mese principale și o gustare în fiecare zi, pentru având bucătărie proprie, ne putem gospodări destul de bine. Au fost găsite, într-adevăr, acele pungi cu carne de pui congelată, cu termenul de valabilitate expirat, care fuseseră uitate de magaziner, într-un congelator. Datoria sa era să știe perioada de valabilitate și să introducă această carne în consum, în termenul de valabilitate, motiv pentru care a și fost sancționat și i-a fost imputată contravaloarea produselor, care au și fost preluate de firma cu care spitalul are contract, pentru distrugere. De altfel, în perioada următoare avem în intenție realizarea unei camere frigorifice, atfel încât produsele alimentare să poată fi depozitate în condiții de maximă siguranță și să poată fi vizualizate mai ușor, astfel încât să nu mai avem asfel de surprize”, a explicat  dr. Gabriela Pîrîu, care subliniază că „toate recomandările făcute de experții de monitorizare au fost respectate și s-au luat măsuri chiar în timpul controlului”.

 

Supraaglomerarea, o problemă care nu poate fi evitată

 

Și prefectul județului, Liliana Sbârnea, a mers vineri, la Spitalul Săpoca, unde a discutat cu echipele de control și conducerea unității medicale. În opinia sa, numărul mare de pacienți internați cu măsuri de siguranță, conform art.110 Cod Penal, proveniți din 10 județe și municipiul București, și numărul redus de personal, ar putea scuza unele deficiențe comportamentale ale personalului spitalului, ținând cont că astfel de pacienți sunt greu de gestionat.

„Din totalul de 830 de paturi, 305 paturi sunt destinate pacienților cu masură de siguranță – 240 de adulți și 5 copii în secția Ojasca și 60 de adulți la Săpoca. Sunt pacienți cu afecțiuni psihiatrice care au comis fapte penale și care au fost declarați fără discernamant la momentul comiterii faptei, iar prin Hotărâre judecătorească s-a dispus internarea. Aceste secții sunt în permanență supraaglomerate, la acest moment, în Ojasca fiind internați 304 pacienți adulți, pe 240 paturi. De menționat că fiecare pacient are, fizic, patul lui, dar normarea personalului este facută la numărul de paturi din structura spitalului și nu la numărul de pacienți internați”, atrage atenția prefectul Liliana Sbârnea, subliniind astfel că personalul este supraîncărcat.

Conducerea spitalului spune că problema supraaglomerării va fi rezolvată printr-un proiect deja aprobat la finanțare, prin care se va construi, la Ojasca, un pavilion cu 120 de paturi pentru astfel de pacienți.

 

„Nu există deficiențe de management”

 

Prefectul Liliana Sbârnea mai spune că, în ciuda unor probleme (nu grave) identificate de inspectorii de monitorizare la Ojasca, în secțiile Săpoca și Nifon au constatat că totul este „foarte bine” și chiar au avut sezația că sunt „într-o stațiune, nu într-un spital”. În plus, unitatea medicală are în derulare 8 proiecte cu finanțare prin PNRR sau prin alte proiecte derulate cu fonduri structurale, în valoare totală de peste 87 de milioane de lei, iar în ultimii doi ani a realizat investiții de aproximativ 3,4 milione de lei cu fonduri de la Ministerul Sănătății. „Toate acestea demonstrează preocuparea conducerii spitalului pentru creșterea calității actului medical și confortul pacienților, astfel că nu există deficiențe de management, ci chiar putem vorbi despre management eficient”, consideră Liliana Sbârnea. În opinia sa, nu este deloc ușor de gestionat activitatea a peste 800 de angajați și problemele celor aproape 1.000 de pacienți, unii cu probleme psihiatrice grave. Ținând cont de profilul spitalului, este de apreciat munca personalului medical, care nu este deloc ușoară.

Aceleași constatări aparțin și echipei de control a Direcției de Sănătate Publică Buzău, care a derulat, săptămâna trecută, două acțiuni de control la spitalul Săpoca.

În următoarele două săptămâni sunt așteptate concluziile inspectorilor de monitorizare, iar între timp continuă ancheta IPJ Buzău, demarată după ce experții de monitorizare au sesizat comportamentul neadecvat al personalului spitalului față de pacienți, pe baza imaginilor surprinse de camerele de supraveghere, în care s-a observat că unii pacienți erau bruscați.

Citește și: Anchetă la Spitalul Săpoca, pentru suspiciuni de „rele tratamente” aplicate pacienților internați în Secția Ojasca

 


Adaugati un comentariu


 

*