Campanie națională pentru descoperirea copiilor supradotați

5 februarie 2018 | 0 comentarii |

O asociație non-profit, cu misiunea de a descoperi și de a dezvolta potențialul acestor copii, a demarat un porogram în acest sens, capacitățile copiilor din toată țara putând fi testate on-line.

 

În România, țară în care ni se spune tot mai des că absolvenții de liceu sunt analfabeți funcțional, o organizație neguvernamentală descoperă copii supradotați. Astăzi a fost dat startul unei acțiuni cordonate de Centrul Gifted Education, care are ca scop descoperirea de copii şi tineri supradotaţi, cu vârste cuprinse între 5 şi 18 ani. Ulterior, acestora le vor fi create toate condițiile pentru a-și pune în valoare calitățile cognitive. Centrul Gifted Education desfășoară, încă din 2010, programe la standarde internaționale prin care descoperă și a dezvoltă potențialul copiilor supradotați, iar campania demarată astăzi face parte din aceste acțiuni, desfășurate de aproape 8 ani în România. În acest interval de timp, centrul a aplicat teste validate internaţional pe un număr de peste 2.000 de copii din şcolile româneşti, stabilind faptul că mai mult de jumătate din acei copii se încadrează în categoria „supradotaţi”, cu un IQ de peste 130.

Reprezentanții organizației susțin că în România există peste 200.000 de copii sub 15 ani supradotați, însă mulți dintre ei ramân neînțeleși în mediul social, fiind uneori marginalizați de colegi sau profesori. „Dramatic este faptul că 97% dintre aceşti copii supradotaţi se pierd inutil an de an, ajungând să abandoneze şcoala, să nu îşi găsească locul în societate, să sufere de depresie, anxietate, alienare, sau chiar să comită fapte antisociale”, se arată într-un comunicat al organizației.

 

Pentru a se evita apariția unor astfel de probleme, care au repercursiuni negative asupra sănătății psihice a acestor copii înzestrați nativ cu un nivel superior de inteligență,  dar mai ales pentru a le da șansa să își exploateze acest potențial, a fost lansată campania Minți Strălucite. Inițiatorii au ținut cont de recomandările speciliștilor, care spun că acesti copii supradotaţi au nevoie să urmeze o educaţie diferenţiată, să fie instruiţi într-un mediu diferenţiat, special conceput pentru ei, pentru a li se putea valorifica potenţialul ridicat, astfel că primul pas este descoperirea acestora. În acest sens, a fost demarat un partenriat cu școlile și liceele din Capitală, fiind pus la punct și un sistem de testare on-line, prin intermediul căruia copii supradotați din toată țara vor putea fi descoperiți. Mai mult, prin intermediul acestor testări on-line, România va putea avea și o situaţie clară asupra tinerilor cu abilităţi înalte, astfel încât să îşi poată recalibra politica educaţională şi în funcţie de acest factor foarte important.

 

Pentru București, organizatorii au realizat un kit de lucru care va fi pus la dispoziția şcolilor partenere, dar şi a părinţilor, pentru a afla cum pot descoperi un copil supradotat. Pe lângă modalităţile practice de a descoperi un copil supradotat, kit-ul va cuprinde informaţii despre nevoile acestora, rolul părinţilor, tipurile optime de abordări pentru această categorie cu nevoi speciale, cadrul legislativ cu privire la educaţia diferenţiată  şi informaţii specifice despre Testarea Naţională Screening On-line a Inteligenţei.

Coordonatorul campaniei este Aura Bayhan, care a declarat că „scopul ultim al campaniei noastre este ca, pornind de la București, fiecare școală din ţară să aibă cadre didactice capabile să știe cum să descopere copiii supradotaţi și care este acțiunea justă pe care o pot lua şcolile atunci când este descoperit un nou copil supradotat în şcoală. Acest program are o valoare considerabilă din punct de vedere al viziunii pentru România și, bineînțeles, pentru toți cei implicați. Un astfel de proiect este atât de necesar în acest moment și necesită o mare cantitate de pozitivitate, o muncă intensă și promovarea unor bune relații între instituții. Sperăm că, în timp, vom descoperi chiar și cel mai îndepărtat copil supradotat, în cel mai mic cătun, astfel încât să poată obține ceea ce are nevoie pentru o educație adecvată. Mai presus de toate, vrem sa dăm uneltele școlilor, cadrelor didactice și părinților să îi descopere pe toţi cei 200.000 de copii supradotaţi din România”.

 


Categorii: Actual, Organizatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*