Medicii de familie reclama „informatizarea agresiva” impusa de CNAS

Acestia spun ca pe masura ce creste numarul utilizatorilor sistemului folosit in cazul cardului de sanatate, functionarea sa este tot mai greoaie si defectuoasa.

 

Dr. Angela Mazdrag

Dr. Angela Mazdrag

Trecerea la obligativitatea utilizarii cardului de sanatate de la 1 mai nu a avut darul sa mai linisteasca apele in disputa pe care medicii de familie o au de mai multa vreme, cu CNAS, pe acest subiect.

La finele saptamanii trecute, cu o zi inainte ca utilizarea cardului sa devina obligatorie, reprezentantii medicilor de familie si-au manifestat nemultumirea fata de modul in care functioneaza sistemul informatic ce permite folosirea acestui instrument, sustinand ca acesta le ingreuneaza activitatea si prelungeste inutil timpul alocat consultatiilor. Semnalul a venit din partea Federatiei Nationale a Patronatelor Medicilor de Familie, al carei presedinte interimar este medicul buzoian Angela Mazdrag. Aceasta, impreuna cu colegii din federatie acuza CNAS ca impune o „informatizare agresivsa” printr-un sistem pe care medicii de familie il considera greoi si defectuos. „Medicii de familie si-au asumat partea lor contractuala si si-au achizitionat din fonduri proprii cititoare de card, abonamente internet, softuri pentru cabinete, semnatura electronica. Medicii nu-si pot asuma insa si modul de functionare a sistemului. Modul defectuos si greoi de functionare a sistemului este in totalitate responsabilitatea CNAS, in ceea ce priveste emiterea cardului sau adeverintei, blocarea si deblocarea cardului, functionarea softului la nivel national, capacitatea de lucru a serverelor, functionarea retelelor de internet sau a retelelor electrice” a declarat dr. Angela Mazdrag.

 

medic de familie consultMedicii de familie reclama faptul ca, in majoritatea cazurilor, aceste deficiente le sunt imputate lor in momentul in care nu pot activa sau nu pot utiliza la cabinete cardurile de sanatate, situatie in care, nu le vor mai putea acorda pacientilor serviciile medicale solicitate. Odata cu intrarea in vigoare a obligativitatii folosirii cardului de catre pacienti si furnizorii de servicii medicale, sistemul informatic este din ce in ce mai intens solicitat si, de aceea, functioneaza tot mai greu, fapt pe care medicii de familie spun ca l-au constatat in ultimele doua luni. Astfel, se ajunge in situatia ca un pacient sa fie nevoit sa astepte zeci de minute in cabinetul medicului, doar pentru ca acesta sa poata accesa sistemul si sa ii poata oferi serviciile de care are nevoie, consultatiile fiind astfel prelungite inutil.

 

Cardul de sanatate

Cardul de sanatate

In plus, pe langa faptul ca este greoaie si le consuma foarte mult timp, procedura de deblocare a cardurilor necesita si unele cunostinte avansate de informatica din partea medicilor, motiv pentru care acestia afirma, intr-un comunicat remis presei, ca „medicul de familie este numai medic, nu-i programator, nu-i telefonist, nici postas, nici dispecer, medicul de familie este langa pacienti doar pentru servicii medicale, pentru consultatii medicale, pentru acte medicale”.

In acelasi document se mai arata ca actualul sistem de sanatate devine pe zi ce trece tot mai inaccesibil populatiei, din cauza informatizarii agresive pe care o impune CNAS, ceea ce ingreuneaza si mai mult lucrurile, in loc sa le faca mai usoare.

Reprezentantii CNAS admit ca exista unele probleme, adevar confirmat si de faptul ca in data de 30 aprilie, intregul sistem „a picat”, iar problema a fost remediata in cateva ore. Totodata, CNAS mai spune ca majoritatea problemelor se datoreaza faptului ca furnizorii de servicii medicale utilizeaza alt soft decat cel pus la dispozitie in mod gratuit de CNAS, iar in acest sens, a invitat dezvoltatorii de soft la o serie de intalniri pentru a oferi detalii despre modul in care se poate realiza compatibilizarea softurilor achizitionate de furnizori cu sistemul cardului de sanatate.

 

Corneliu Vasilescu-presedinte CJAS Buzau

Corneliu Vasilescu-presedinte CJAS Buzau

Totodata, CNAS a anuntat ca in primele ore de functionare a sistemului, cardul de sanatate nu a creat probleme pacientilor si ca la nivelul fiecarei case de asigurari exista personalul necesar pentru a elibera cardurile de sanatate acelor asigurati care vin sa il solicite. In functie de numarul de carduri ramase nepredate, sunt deschise unul sau mai multe ghisee de eliberare a cardurilor, precum si a adeverintelor de inlocuire a cardului de sanatate pentru asiguratii care solicita card duplicat sau refuza cardul de sanatate din motive religioase ori de constiinta.De asemenea, pentru a da posibilitatea asiguratilor sa depuna cereri pentru eliberarea unui card duplicat, sunt deschise casieriile unde asiguratii pot efectua plata, in cazul in care solicitarea unui nou card este cauzata de pierderea sau deteriorarea cardului initial.

La Buzau, birourile CJAS au fost deschise chiar si in perioada minivacantei de 1 mai, pentru a da posibilitatea asiguratilor sa isi ridice cardurile. Conform presedintelui institutiei, Corneliu Vasilescu, numarul buzoienilor care au venit in aceasta perioada sa isi ridice cardurile de snatate a fost unul nesemnificativ.

 

Vasile Ciurchea, presedinte CNAS

Vasile Ciurchea, presedinte CNAS

Vasile Ciurchea, prsedintele CNAS, admite astazi, ca daca in primele ore de functionare, sistemul nu a pus probleme, lucrurile s-au mai schimbat incepand cu inceperea unei noi saptamani de lucru. La primele ore ale diminetii se realizau concomitent, in sistem, 9.000 de accesari cu cardul de sanatate, iar pana la ora 11, la Help desk s-au primit peste 75 de sesizari de la furnizorii de servicii medicale care au intampinat probleme la utilizarea cardului. Aceste probleme au fost rezolvate sau erau in curs de solutionare, neexistand probleme care sa duca la blocarea sistemului, ca pe 30 aprilie, a mai spus presedintele CNAS.

Ciurchea a dat asigurari ca institutia pe care o reprezinta este pregatita sa rezolve toate problemele semnalate de furnizorii de servicii medicale care intampina greutati in utilizarea cardului de sanatate, rugand totodata pacientii care intampina greutati la primirea unui serviciu medical sa semnaleze de urgenta acest lucru la casele de asigurari sau la numarul de telefon inscriptionat pe cardul de sanatate.

Se pare insa ca a inteles ca in sistem exista numeroase disfunctionalitati neimputeabile furnizorilor de servicii si a organizat, astazi, la 14.30, o conferinta de presa in cadrul careia probabil va aduce lamuriri.

 


Categorii: Actual, Medici, Stiri

Comentarii (2)

  1. Cornelia Visarion spune:

    Interesant ar fi sa vedem cum creste calitatea actului medical, cu sau fara card de sanatate, act medical ramas la nivel de an 1985, sau poate ca atunci era chiar calitativ… acum insa… e doar un bissnes.

  2. Ioan Flenchea spune:

    Azi am fost la medicul de familie unde trebuie sa merg lunar si nu a putut trece pe card consultatia si retetele…desi aveam cardul activat…nu mergea sistemul..

Adaugati un comentariu


 

*