CNAS: Pe perioada indisponibilității PIAS, serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare și dispozitivele se acordă offline
Probema a fost abordată și în Adunarea Generală a Colegiului Medicilor Buzău, la care a fost invitată și Simona Anghel, director general al CJAS, pentru a le răspunde medicilor la întrebări privind dificultățile întâmpinate în acesarea și validarea serviciilor medicale, în contextul indisponibilității PIAS.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) informează furnizoeii de servicii medicale și asigurații că, din cauza problemelor survenite în funcționalitatea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), au fost luate măsuri pentru asigurarea accesului pacienților la servicii medicale/ medicamente/ materiale sanitare specifice/ dispozitive medicale.
„Derulăm în mod susținut și continuu activități specifice pentru remedierea disfuncționalităților, iar acordarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale se face în regim off-line, fără semnarea cu cardul național de asigurări de sănătate”, preczează conducerea CNAS, într-un comunicat, în care menționează că, potrivit dispozițiilor legale (Art. 209-2012 din Anexa 2 la HG 521/2023 și art. 25 – 28 din HG 423/2022, cu modificările și completările ulterioare), în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea PIAS, constatate şi comunicate de CNAS pe site-ul propriu, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim off-line.
Problema a fost discutată și în cadrul Adunării Generale a Colegiului Județean al Medicilor Buzău, care a avut loc pe 12 februarie și la care a participat și directoarea Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Buzău, Simona Anghel, cătreia medicii prezenți i-au semnalat nemulțumirile și dificultățile cu care se confruntă din cauza nefuncționării PIAS, mai ales că, în această perioadă, în care sunt suprasolicitați din cauza epidemiei de gripă șitrebuie să transmită și raportările pe luna ianuarie la CJAS, pentru a putea fi plătiți pentru munca prestată.
„În această perioadă, în care suntem suprasolicitați din cauza epidemiei de gripă, suntem împovărați și de nefuncționarea PIAS, care ne îngreunează activitatea și mărește timpii de așteptare pentru bolnavii care au nevoie de consultații și de medicamente… Trebuie găsită o soluție, pentru că în acest ritm nu mai putem rezista”, a atras atenția dr. Aura Diaconescu, medic de familie.
Președinta CJAS l-a explicat că, din păcate, până la implementarea noului sistem informatic, vor mai apărea astfel de probleme, dar se fac eforturi pentru a fi remediate în cel mai scurt timp și le-a transmis că, în perioada în care PIAS este nefuncțional, serviciile medicale se pot acorda off-line.
Medicii spun că pierd nopți întregi încercând să introducă datele în sistemul informatic, în cele trei zile ulterioare prestării actului medical, avute la dispoziție, dar nici așa nu reușesc întotdeauna, așa că i-au cerut Simonei Anghel să transmită nemulțumirile lor Case Naționale și, eventual, să se propună ca perioada de introducere a datelor în PIAS să nu mai fie restricționată. În plus, medicii s-au arătat nemulțumiți și față de tarifele decontate de CNAS, care nu acoperă nici pe departe efortul lor.
Medicii buzoieni au cerut ca în fiecare lună, să organizeze o întâlnire a reprezentanților CJAS cu ei, pentru a putea transmite problemele cu care se confruntă și a se găsi soluții, iar directorul CJAS le-a promis că așa se va întâmpla.
Ulterior, CNAS a transmis că, pe 7 februarie 2025, pe site-ul www.cnas.ro a fost publicat un anunț privind transmiterea în PIAS de către furnizorii de servicii medicale/ medicamente/ materiale sanitare specifice/ dispozitive medicale a activității efectuate în regim off-line, pe perioada indisponibilității platformei informatice, precum și a celei care ar fi trebuit raportată în perioada respectivă.
În data de 12 februarie, anunțul a fost completat cu precizări referitoare la regulile de validare:
a). „serviciul medical nu a fost raportat on-line în 3 zile lucrătoare” – pentru perioada 31.01.2025 – până la repunerea sistemului în parametri normali de funcționare;
b). „serviciul nu a fost semnat cu cardul” – pentru perioada 12.02.2025 – până la repunerea sistemului în parametri normali de funcționare.
CNAS își cere scuze pentru inconvenientele provocate, atât asiguraților, cât și furnizorilor de servicii medicale.