UE vrea o solutionare mai usoara a litigiilor transfrontaliere minore
Lipsa cunoasterii existentei procedurii si lipsa executarii hotararilor reprezinta inca probleme majore, considera comisarii europeni.
Cumpararea online a unor produse face ca oportunitatile transfrontaliere sa fie tot mai accesibile, dar pot aparea probleme cu produsele sau cu livrarea. Pentru a evita proceduri juridice dificile, costisitoare si consumatoare de timp, Uniunea Europeana (UE) faciliteaza accesul consumatorilor din Europa la justitie, astfel incat acestia sa isi exercite efectiv drepturile, se mentioneaza intr-un comunicat de presa transmis de ECC Romania.
Procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa reprezinta una dintre solutiile disponibile pentru a solutiona litigii transfrontaliere in cazurile care implica sume de 2 000 EUR sau mai mici. Cu toate acestea, un nou raport al Retelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), care a fost dat publicitatii ieri, arata ca aceasta procedura usor de utilizat, disponibila incepand cu 1 ianuarie 2009, este putin utilizata si ca judecatorii nu sunt la curent cu ea. Din aceasta cauza, Comisia Europeana vrea sa instituie norme noi, pentru o solutionare mai usoara a acetor litigii si chiar sa ridice pragul sumei maxime incadrata in acest tip de procedura.
„Consumatorii care doresc sa profite de oportunitatile oferite de piata unica trebuie sa se poata baza pe o varietate de cai de atac efective si eficiente. Sunt dezamagit sa constat ca exista un nivel atat de mic de asistenta pentru consumatorii care au incercat sa utilizeze procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa. In prezent, orice suma mica conteaza, iar lipsa unei compensatii corespunzatoare afecteaza buzunarul consumatorilor, le afecteaza increderea si incetineste cresterea economica europeana”, a declarat comisarul pentru sanatate si consumatori, John Dalli.
In 2010, in cadrul unui proiect condus de ECC Italia, centrele europene ale consumatorilor (ECC) din cele 27 de state membre ale UE au constatat ca procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa este relativ necunoscuta – nu numai in randul consumatorilor, ci si in randul judecatorilor. In consecinta, doar o mica parte din hotararile pozitive pronuntate de instantele judecatoresti din tarile de origine ale consumatorilor sunt efectiv executate transfrontalier.
In pietele interne, aproximativ 20% dintre consumatorii europeni au raportat ca au avut o problema in ultimele 12 luni cu privire la un produs, un serviciu, un comerciant cu amanuntul sau un furnizor.
Comisia Europeana va colabora cu statele membre pentru a asigura utilizarea efectiva a procedurii europene cu privire la cererile cu valoare redusa si va desfasura actiuni pentru a o face cunoscuta pe scara larga.
Incepand cu 2013, consumatorii din aproximativ 5-6 tari pilot vor putea completa formularele cu privire la cererile cu valoare redusa si desfasura intreaga procedura judiciara online, prin intermediul portalului e-justitie.