Acreditarea tuturor unităților medicale, o „garanție” a calității actului medical?

31 martie 2018 | 0 comentarii |

Asta au încercat să demonstreze reprezentanții Autoritatății Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate și ai Asociaţiei Evaluatorilor de Servicii Medicale la întâlnirea regională de la Buzău, la care au participat peste 200 de specialişti din sistemul de sănătate.

  

Organizat în scopul clarificării rolului evaluării și acreditării unităților medicale românești la toate nivelurile, workshop-ul regional „Ameliorarea calității vieții pacienților spitalizați: evaluare și perspectivedesfășurat vineri, la Buzău, a fost, pentru cei peste 200 de participanți, o manifestare științifică de înaltă ținută.

Alături de reprezentanți ai autorităților din sănătate, profesori universitari, specialiști în domeniul medical, reprezentanții Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS)Asociația Evaluatorilor de Servicii Medicale (AESM), în parteneriat cu Spitalul Județean de Urgență Buzău și Universitatea Bioterra București au subliniat necesitatea creşterii gradului de conştientizare privind necesitatea acordării unor servicii medicale de calitate, adaptate nevoilor pacienţilor.

Ministrul Sănătății Sorina Pintea și președintele ANMCS, Valile Cepoi nu au mai ajuns la eveniment, dar asta nu a diminuat cu nimic nivelul manifestării și aprecierile pe care le-au primit organizatorii.

Interesul manifestat de managerii unităților medicale dar mai ales de cei peste 200 de medici din toate specialitățile, din mai multe județe, ca și de asistenții medicali participanți la eveniment este de subliniat cu atât mai mult cu cât nici CMR, nici OAMGMAMR nu au acordat credite de educație medicală continuă manifestării, așa cum se întâmplă la alte manifestări de o asemenea amploare, în domeniu.

 

Dr. Sorin Ungureanu

După mesajele de bun venit, adresate de organizatori, o veste importantă a fost dată la începutul evenimentului, de dr. Sorin Ungureanu,  director general adjunct ANMCS, care i-a informat pe participanți că instituția pe care o reprezintă a fost admisă, zilele trecute, ca membru ISQua (The International Society for Quality in Health Care).

Am parcurs deja primul ciclu de evaluare și acreditare al spitalelor, iar standardele pe care Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate au primit girul societății Internaționale pentru Calitate în Sănătate, ISQua, pentru perioada martie 2018-martie 2022. S-a făcut astfel primul pas și către atingerea standardelor internaționale, chiar dacă sistemul medical românesc mai are mulți pași de făcut în această direcție. Suntem însă pe drumul ce bun, avem capacitatea să creștem, am fost primiți ca membri în acest organism internațional, iar în cel mult doi ani avem posibilitatea să fim acreditați internațional, după care vor fi acreditați internațional și evaluatorii noștri. Sunt anumite standarde și criterii ce trebuie să fie îndeplinite și tocmai la asta încercăm noi să contribuim, prin aceste evaluări și acreditări la nivelul unităților medicale din România”, a explicat dr. Ungureanu, menționând că la acest eveniment regional se va discuta, pentru prima dată, în cadrul unui modul distinct, despre acreditarea unităților sanitare din ambulatoriu (inclusiv medicina de familie), standardele de acreditare și necesitatea acreditării tuturor furnizorilor de servicii medicale aflați în relații contractuale cu Casele de Asigurări de Sănătate.

 

Acreditarea Unităților Sanitare din ambulatoriu – Standarde de acreditare, necesitatea acreditării tuturor furnizorilor de servicii medicale aflați în contract cu CNAS”  a fost una dintre temele de interes major, fiind prima în care s-a abordat acest subiect față în față cu prestatorii de servicii medicale, care au avut posibilitatea de a interacționa direct cu evaluatorii, de a pune întrebări și de a primi răspunsuri, de a-și clarifica nelămuririle pe care le au.

Discuția a plecat de la faptul că principalul obiectiv al medicinii este creșterea nivelului stării de sănătate a populației, un fenomen complex, biologic, psihologic, social și cultural. Calitatea vieții reprezintă evaluarea în ansamblu a individului, iar pentru a primi un tratament corect atunci când ajunge la medic, pacientul are nevoie de o evaluare de calitate și un diagnostic corect. Pentru asta este însă necesar ca sistemul medical să funcționeze la anumite standarde și integrat (medic de familie, ambulatoriu, spital), astfel încât informaţiile medicale să fie transmise în timp util între furnizorii de servicii, iar în final, pacientul să primească cele mai eficiente îngrijiri, au declarat reprezentanții ANMCS și AESM. Scopul final este un echilibru între calitatea, costurile și eficiența actului medical, dar pentru ca acest obiectiv să poată fi atins este necesar să fie indeplinite anumite standarde, acreditate la nivel național și internațional.

În acest context, temele abordate de personalitățile medicale prezente la eveniment și de reprezentanții ANMCS și evaluatorii AESM au condus la concluzia că este necesar să existe anumite standarde de calitate în actul medical, iar medicii și pacienții să înțeleagă ce înseamnă acreditarea serviciilor medicale, la toate nivelurile.

 

Președintele Asociației Evaluatorilor de Servicii Medicale (AESM), Silviu Rusu, a declarat că „nu numai prestatorul de servcii de sănătate, ci și pacientul trebuie să știe că atunci când intră într-o unitate medicală și ea este evaluată și acreditată, serviciile medicale de care va beneficia sunt de calitate. Când plecăm în vacanță, de exemplu, dorim să știm, în primul rând, care este clasificarea acelei structuri de cazare unde vrem să mergem. Prin numărul de stele pe care le deține știm ce ne poate oferi, avem astfel posibilitatea să alegem prestatorul de servicii, în funcție de ce ne dorim și de posibilitățile pe care le avem. Cam aici se dorește și din partea noastră să se ajungă în sistemul medical, la toate nivelurile. Ceea ce trebuie înțeles de către toată lumea este că noi, când mergem într-o instituție sanitară nu mergem să controlăm, mergem să îndrumăm. Ca atare, și aceste întâlniri regionale sunt organizate tot în ideea de a aduce la cunoștința fiecăruia, de a-i informa pe prestatorii de servicii medicale dar și pe pacienți (iar aici un rol important îl are mass-media), astfel încât să știe fiecare ce are de făcut și la ce trebuie să se aștepte”.

Cu același prilej, președintele AESM a ținut să menționeze că evaluatorii de servicii medicale sunt o structură independentă, pilonul din mijloc între prestatorul de servicii medicale și pacient, iar evaluatorii și insitituția în subordinea căreia își desfășoară activitatea sunt evaluați la rândul lor, trebuie să respecte anumite criterii și standarde de calitate.

 

Silviu Rusu

Noi ascultăm atât doleanțele prestatorului de servicii, cât și ale pacientului, astfel încât să tragem o concluzie pe baza căreia se face evaluarea și acreditarea serviciilor medicale. Într-adevăr suntem la început, avem mult de lucru, nu se pot aplica toate standardele chiar de la început, dar trebuie să existe un început. Ușor-ușor, fiecare trebuie să înțeleagă că este necesar să existe anumite standarde. Chiar și noi, evaluatorii. Și noi suntem evaluați, mai ales de pacient. La rândul nostru trebuie să îndeplinim anumite standarde de calitate, atât la nivel național cât și internațional. Un pas imprtant făcut de Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) în acest sens a fost admiterea în ISQua, o autoritate internațională care ne evaluează și pe noi. Nu ne putem juca cu calitatea”, a mai spus Silviu Rusu, apreciind că România are trend bun în privința calității serviciilor medicale, deși mai are mulți pași de făcut.

Întrebat ce notă ar acorda sistemului medical românesc la ora actuală, acesta a spus că „pe o scară de la 1 la 10, între 6 și 7. Trebuie s-o luăm cu pași mici. Degeaba îi dai unui elev nota 10 dacă el știe de 2. Așa și sistemul de sănătate. Noi putem, ca și evaluatori, să le dăm la toți un punctaj de 100%. Cu ce ne încălzește?

 

Constantin Poiana

Referitor la acreditarea unităților medicale din ambulatoriu, care a stârnit numeroase controverse, Constantin Poiană, manager de calitate, evaluator și moderator al manifestării de la Buzău, a subliniat că dacă nu se vor oferi servicii medicale de calitate la toate nivelurile, sistemul medical românesc riscă să piardă banii, și așa puțini, pe care-i are la dispoziție. „În primul rând trebuie să ne convingem colegii din ambulatorii că noi, evaluatorii, nu suntem un Bau-Bau. Nimeni nu vine să controleze, noi vrem doar să vedem dacă pacientul poate să calce pragul acelei instituții și să beneficieze de servicii medicale care-i garantează un minim de calitate. Pentru că suntem la început, nu avem pretenții foarte mari, dar putem pretinde ca cei care ne trec pragul să beneficieze de un minim de calitate și, în timp, vom evolua, vom ajunge să fim performanți. Dar, dacă nu începem de nicăieri, nu vom ajunge nicăieri. Pacienții de azi sunt bine informați, ei știu cum ar trebui să fie serviciile medicale de care vrea să beneficieze și fac diferența. Dacă nu vom face o schimbare majoră în perioada următoare, pacienții români vor fi dezamăgiți și vom ajunge ca cei de afară – și nu e departe momentul – să ne ia banii, și așa puțini, de la Casa de Asigurări. Cred că este necesar să ne gândim cum să facem ca banii, și așa puțini, pe care-i avem la dispoziție, să rămână în țară, pacientul să rămână la noi, prin servicii medicale de calitate, pentru că potențial uman încă avem, slavă domnului, altfel nu s-ar bate străinii pe medicii și asistenții noștri”, a subliniat Constantin Poiană.

 

De ce se vrea acreditarea furnizorilor de servicii medicale și aduce bun pentru unitățile medicale, pentru medici și pacienți? Managerul Spitalului Județean de Urgență Buzău, Claudiu Damian, a arătat că spitalul pe care îl reprezintă, deși a fost nevoit să facă un efort deosebit pentru a putea trece de „furcile caudine ale evaluatorilor și să ajungă la anumite standarde impuse de normele de evaluare, beneficiază, acum, de o mai mare disciplină din partea personalului medical, de o creștere a calității serviciilor medicale, de condiții mai bune de lucru pentru medici și pacienți, de o mai bună cheltuire a resurselor existente și atragerea de fonduri comunitare, de noi dotări și cel mai important, de dezvoltarea unității medicale, astfel încât să atragă specialiști tineri și să crească gradul de adresabilitate și paleta de servicii medicale”.

„Asta trebuie înțeles, referitor la ceea ce se va întâmpla prin această evaluare și acreditare a tuturor serviciilor medicale – ambulatoriu și medicina primară. Dacă rămânem la nivelul anilor 90, dacă nu mergem înainte și nu plusăm la calitate, iar noi nu reușim să convingem că vrem să facem lucrurile să meargă bine, din păcate, vom deveni o piață de desfacere pentru serviciile medicale din România.  Și mi-e teamă de acest moment nu este departe, pentru că tot mai mulți români au început să se trateze în străinătate”, a mai spus Constantin Poiană.

În cadrul celui de-al doilea modul al manifestării au fost prezentate teme medicale de mare interes pentru participanți, despre care vom vorbi în articolele pe care SănătateaBuzoiană.ro le va publica în perioada următoare.

 

GALERIE FOTO:

 


Adaugati un comentariu


 

*