Apel la responsabilitate, coerenţă şi continuitate în Sănătate

31 ianuarie 2018 | 0 comentarii |

Furnizorii de Servicii Medicale Private atrag atenţia asupra felului în care autorităţile din Sănătate tratează problemele cu care se confruntă sistemul în acest moment.

 

Sorina Pintea, ministrul Sănătății

Avem Guvern nou, un nou ministru la Sănătate, iar la Casa de Asigurări de Sănătate (CNAS) probabil va fi, în curând, un nou președinte, după demisia lui Laurențiu Teodor Mihai, la doar două luni de la nunire. Mediul de afaceri, în general, nu are prea multe așteptări de la noul Executiv și cu atât mai puțin de la responsabilii din sănătate, de aceea recomandă mai degrabă finalizarea măcar a unei părți din rețeaua de autostrăzi promise și în mod deosebit, coerență și predictibilitate fiscală, pentru a nu mai bulversa mediul de afaceri. „Dacă nu ştii să ajuţi mediul de business, lasă-l în pace!“, a fost recomandarea lui Mihai Marcu, CEO-ul MedLife, care consideră că noul Executiv, mai bine să nu facă nimic decât să strice și ce mai merge la ora actuală, iar din punct de vedere legislativ, să se odihnească vreo doi ani.

Marcu consideră că este necesar ca Banca Centrală să fie lăsată în pace, politica monetară nefiind treaba guvernului, să lase în pace băncile şi capitalul străin. „Noi avem nevoie de ei, dacă ei nu au nevoie, e treaba lor”,  susține reprezentantul celui mai mare operator de servicii private de sănătate din România și al singurei companii medicale româneaști listată la Bursă până la acest moment. Singurul lucru bun pe care crede că l-ar putea face Executivul ar fi „să treacă munții cu o autostradă promisă”, să nu mai facă promisiuni pe care după aceea nu le respectă.

 

Cristian Hotoboc – PALMED

În același timp, Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private – PALMED își exprimă îngrijorarea că, după situaţia tensionată de la începutul anului, procedura de intrare în vigoare a noului Contract-Cadru nu urmăreşte cursul firesc, întrucât normele de aplicare ale acestuia, care au un parcurs legal de 30 de zile, încă nu sunt disponibile, ceea ce face tot mai îndepărtat momentul semnării noilor contracte de către furnizori.

Deşi Contractul Cadru este de aşteptat să intre în vigoare de la 1 aprilie, iată că discutăm astăzi despre schimbarea anumitor reguli începând cu 1 iulie. În lipsa normelor de aplicare, aceste noi prevederi rămân o necunoscută ce poate afecta grav procesul de contractare şi, prin urmare, accesul pacienţilor la servicii decontate, susţine Cristian Hotoboc, preşedintele PALMED.

Membrii PALMED atrag atenția că sistemul medical se confruntă atât cu o finanţare mult sub necesităţi, cât mai ales cu o gestionare fundamental greşită şi dezechilibrată a banilor existenţi. Am înaintat Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate propuneri care pornesc de la un tarif corect pentru fiecare caz rezolvat ori serviciu oferit şi un proiect care vizează o eficientizare a felului în care sunt cheltuiţi banii. Diferenţa de abordare trebuie să se bazeze pe performanţă în beneficiul pacientului. Salariile minim și mediu au crescut, cursul Euro a crescut şi are un trend ascendent în continuare, inflaţia a crescut şi ea. Numai tarifele din Sănătate bat pasul pe loc, iar plata serviciilor, într-o proporţie covârşitoare, este sub costul real”, subliniază Hotoboc.

 

Președintele PALMED susține, totodată, că sistemul de sănătate este dezechilibrat de o serie de neconcordanţe între felul în care sunt tratate cele două mari categorii de furnizori – public şi privat. În timp ce lipsurile din sistemul public sunt acoperite din fonduri locale, de stat, de pacienţi însuşi prin achiziţionarea de dispozitive ori medicamente sau prin plăţi informale, sistemul privat se confruntă cu presiunea creşterii salariilor, o limitare a accesului la fondurile din programele naţionale – el fiind permis doar când sistemul de stat se confruntă cu un excedent, fapt aproape imposibil de dovedit, interzicerea unei forme de contribuţie personală care să acopere costul real al serviciilor şi, implicit, care să crească accesibilitatea. Ori, toate acestea sunt elemente de discriminare continuă.

Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private îşi exprimă „profunda nemulţumire faţă de lipsa unor politici de sănătate coerente, care să îşi urmeze cursul stabilit independent şi indiferent de schimbările mai mici sau mai mari generate de modificările contextului politic, pentru că pacienţii şi binele lor nu trebuie să fie afectate de niciun factor extern, acesta fiind menit a-i asigura servicii medicale performante, la standarde europene, accesibile în orice moment există o necesitate medicală, nu cu sincope, liste de aşteptare ori calitate variabilă”, se menționează într-un comunicat de presă remis de PALMED.

 


Adaugati un comentariu


 

*