DailyBusiness: Painea la negru. Cum a ajuns panificatia cea mai evazionista afacere din Romania

26 decembrie 2012 | 0 comentarii |

1 miliard de euro. Aceasta ar fi valoarea afacerilor la negru din sectorul de panificatie. A depasit toate domeniile evazioniste, de la carburanti la fructe si legume, plasandu-se pe primul loc in topul celor „negre” business-uri din economie. Cum a ajuns painea romanilor jucaria baietilor destepti, vedeti intr-o analiza DailyBusiness.ro

 

Romanii consuma in medie, anual, 105 kilograme de produse de panificatie, in timp ce media europeana este de 75 de kilograme. Painea este pentru multi romani un aliment de baza. 

Avem o piata uriasa, ce valoreaza in prezent aproape 2 miliarde de euro, si asta in conditiile in care pretul painii la noi este cu aproape 40% mai mic decat media europeana si se situeaza la nivelul celui din Ungaria, Polonia si Cehia.

Este lesne de inteles, astfel, interesul evazionistilor pentru acest domeniu. Cum romanii mananca paine pe banda rulanta, a ajuns sa se produca paine oriunde, in orice conditii. Nu de putine ori, am vazut la televizor imagini cu fabrici improvizate, in spatii mizerabile.

Pentru a tine pretul jos, evazionistii fac rabat la calitatea painii. V-ati intrebat vreodata de ca painea ieftina pe care o cumparati de la coltul strazii e mai mult coaja si prea putin miez? 

De ce atunci cand o tai, nu mai ramane nimic din ea, se face firimituri. Nu ati sesizat faptul ca coca pare uneori lipicioasa, ca are o culoare ce variaza. 

Specialistii din panificatie spun ca acestea ar fi principalele ”semnale” ca painea pe care ati cumparat-o este inferioara calitativ si riscati sa va imbolnaviti. A fost produsa  „la negru”, in brutarii ilegale, unde ce nu se vinde, se refoloseste!  

Insa romanii inchid ochii si cumpara, fiind influentati de pret. Astfel s-a ajuns ca  piata painii la negru sa explodeze in criza. De la 40-50%, brutariile de cartier au ajuns la afaceri totale de 1 miliard de euro, devenind principalul jucator din piata, cu o cota intre 60 si 80%. 

Pretul a facut si va face tot timpul diferenta. Diferenta dintre costul unei paini care include taxe si cea facuta la negru e de pana la 40%. In pretul de vanzare, nu e mare diferenta, pentru ca cei care o vand n-au niciun motiv sa o vanda cu mult sub pretul pietei”, a explicat Aurel Popescu, presedintele patronatului de profil Rompan.

Pentru consumatori, prezenta painii la negru poate fi relevanta doar din prisma sanatatii. Painea la negru poate reprezenta un pericol pentru sanatate in conditiile in care nimeni nu controleaza conditiile igienice in care painea a fost produsa

Pentru producatorii legali, a ajuns o mare problema. Ei se tem ca, daca statul nu va lua masuri pentru a controla fenomenul, ar putea ajunge la faliment.

Cititi articolul complet in DailyBusiness


Adaugati un comentariu


 

*