Donatiile si sponsorizarile primite de medici vor fi publice, incepand de anul viitor
Specialistii in domeniul medical si asociatiile care reprezinta interesele pacientilor vor avea obligatia, prin lege, sa declare orice donatie sau sponsorizare primita.
In cursul zilei de ieri, la Ministerul Sanatatii a avut loc o dezbatere publica pe marginea unui proiect de lege ce urmeaza a reglementa publicitatea in domeniul medicamentelor, eveniment la care au participat reprezentanti ai asociatiilor ce reprezinta interesele pacientilor, ai producatorilor din industria farmeceutica precum si reprezentanti ai organizatiilor profesionale ale medicilor.
Desi timpul alocat fiecarei luari de cuvant a fost limitat la trei minute, discutiile s-a intins pe durata catorva ore, unul dintre cele mai „fierbinti” subiecte fiind cel legat de sponsorizarile si donatiile pe care companiile farmaceutice le acorda medicilor si asociatiilor de pacienti si a caror valoare constituie de cele mai multe ori un secret. Proiectul aflat in dezbatere publica doreste sa schimbe acest lucru si sa transparentizeze acest fenomen, creand obligatia, prin lege, a declararii oricarei sponsorizari sau donatii primite. Aceasta, pentru ca de multe ori au aparut suspiciuni in privinta unor medici care prescriu doar anumite medicamente pentru ca producatorul acestora le-a sponsorizat deplasarile la diferite congrese sau simpoziuane ori le-a oferit alte avantaje. Aceste suspiciuni au fost alimentate si de faptul ca atat reprezentantii companiilor cat si benefiiciarii avantajelor oferite de acestea, rareori au vorbit deschis despre sponsorizarile ori donatiile respective, valoarea acestora fiind intotdeauna tinuta „la secret”.
Proiectul de lege ce va fi promovat de Ministerul Sanatatii doreste sa schimbe aceasta situatie, participantii la dezbaterea de ieri cazand de acord in privinta nevoii de transparenta vis-a-vis de sponsorizarile si donatiile primite de medici si de asociatiile pacientilor.
Astfel, proiectul prevede ca, incepand cu primul trimestru al anului viitor, medicii, asistentii medicali, asociatiile profesionale, asociatiile de pacienti si fundatiile cu activitate in doemniul medical vor avea obligatia de a declara toate sponsorizarile primite de la companiile farmaceutice sau producatorii de medicamente, indiferent daca este vorba despre donatii sau de cheltuieli pentru deplasarea la diferite congrese sau alte manifestari stiintifice. Totodata, proiectul prevede ca si producatorii si distribuitorii de medicamente vor fi obligati sa raporteze acest gen de cheltuieli la Agentia Nationala a Medicamentului si Dispozitivelor Medicale.
Proiectul de ordin mai prevede ca nicio forma de sponsorizare a profesionistilor din domeniul sanatatii nu trebuie sa fie legata de numele unui medicament, iar actiunile de sponsorizare nu trebuie sa implice mesaje promotionale directe sau indirecte pentru medicamente.
Un alt punct din proiect vizeaza publicitatea in cadrul manifestarilor medicale locale, regionale, nationale sau internationale. Proiectul prevede ca acestea sunt forme de publicitate adresate doar profesionittilor din domeniul sanatatii, iar producatorii de medicamente trebuie sa notifice ANMDM, inainte ca manifestarea medicala sa aiba loc, cu privire la tipul de eveniment la care participa, materialele care vor fi distribuite, informatiile medicale furnizate, specialitatile profesionistilor in domeniul sanatatii carora le sunt adresate informatiile si obiectele promotionale distribuite.
Potrivit secretarului de stat, Alin Tucmeanu, participant la dezbatere, proiectul va reglementa pentru prima data in Romania piata publicitatii in domeniul medicamentelor. „Este un control mai bun a ceea ce se intampla cu banii din sistem. Publicitatea pentru orice medicament, indiferent sub ce forma, trebuie sa respecte standardele si sa nu includa nimic care ar putea fi ofensator sau inselator pentru utilizator. Vom sti exact unde se duc aceste sume”, a declarat acesta la finalul dezbaterii de ieri.
La randul sau directorul executiv al Asociatiei Romane a Producatorilor Internaeionali de Medicamente, Dan Zaharescu, a spus ca proiectul reprezinta un pas important facut in procesul de transparentizare a acestor relatii, in conditiile in care intotdeauna au fost suspiciuni in ceea ce priveste relatiile dintre industria farmaceutica si profesionistii din sistemul sanitar sau asociatiile de pacienti si alte asociatii profesioniste din sistem. „Practic, orice medic poate sa intre in categoria persoanelor care sunt sponsorizate de industria farmaceutica. Acest ghid de publicitate introduce reglementari suplimentare vis-a-vis de modul in care publicitatea la medicamente urmeaza sa fie facuta. Este vorba si despre modul in care este facuta publicitatea audiovizuala. Procesele de sponsorizare vor continua, atata doar ca ele vor fi complet transparente, incepand din acest an”, a adaugat Zaharescu.
In acelasi timp, Marius Savu, presedintele ANMDM, considera ca „orice cheltuiala facuta de o companie farmaceutica sau de un distribuitor de medicamente va putea fi identificata cu nume si prenume, cui a fost facuta. Ar trebui sa se puna in proiect o suma minima, sub care sa nu se faca raportarea, probabil ca va fi undeva la 50-100 de lei. Ordinul va intra in vigoare din momentul in care va fi publicat in Monitorul Oficial. Din momentul acela, orice companie care va face o cheltuiala cu un medic, cu un profesionist din domeniul sanatatii va trebui sa stie ca aceasta cheltuiala, in trimestrul intai al anului 2016, va fi publica pentru toata lumea. Prin cheltuiala se intelege, de exemplu, deplasarea la congres, la o manifestare stiintifica, o donatie care se face catre o fundatie. Acestea vor fi publice catre toţi cei care vor sa le vada”.
In privinta acestui subiect s-a pronuntat si Vasile Astarastoae, presedintele Colegiului Medicilor din Romania (CMR), care a declarat ca in codul deontologic al medicilor, declararea sponsorizarilor de catre acestia este prevazuta de doi ani, astfel ca prevederea legislativa referitoare la acest aspect nu constituie o noutate. „Declararea de catre medici a sponsorizarilor nu este un lucru nou pentru noi. In condul deontologic avem aceasta reglementare inca de acum doi ani”, a spus presedintele CMR, referitor la proiectul de ordin de ministru privind obligativitatea acestor declaratii, incepand de anul viitor.
Mai mult, Astarastoae considera ca declaratiile privind sponsorizarile trebuie facute de catre companii si posate pe site-ul lor, pentru ca nu toti medicii au propriul site. „Nu este vorba de un conflict de interese. Medicii pot primi sponsorizari. Companiile le fac publice. Nu este nicio problema”, a concluzionat presedintele CMR, referindu-se la faptul ca din ianuarie 2016, medicii, asociatiile de pacienti si fundatiile ar putea avea obligatia, prin lege, sa faca publice toate sponsorizarile primite de la companiile farmaceutice si distribuitorii de medicamente.