Medicii și pacienții, exasperați de rateurile sistemului informatic al CNAS

La o săptămână după ce sistemul a cedat din nou, unii pacienți și-au cumpărat medicamente pe cheltuială proprie, iar alții și-au întrerupt tratamentul.

 

Astăzi se împlinește o săptămână de când platforma informatică a Casei Naționale de Asisgurări de Sănătate a cedat din nou, iar în tot acest timp, specialiștii nu au reușit să dea de cap problemei tehnice, spre disperarea medicilor, a pacienților și chiar a unei bune părți dintre angajații instituției, care întâmpină la rândul lor serioase dificultăți în utilizarea sistemului informatic.

În încercarea de a remedia cât de cât problema, în condițiile în care platforma informatică nu mai funcționează, peședintele CNAS a emis un ordin care stabilește o procedură de criză privind transmiterea în sistemul informatic a serviciilor acordate în această perioadă, precum şi a serviciilor aferente lunii mai, care nu au putut fi raportate luna aceasta de furnizori.

Acest ordin nu a rezolvat decât în parte problema, pentru că medicii și pacienții continuă să întâmpine greutăți, de ambele părți fiind manifestate nemulțumiri tot mai numeroase față de situația creată.

 

Vasile Barbu

Astfel, președintele Asociației Naționale pentru Protecția Pacienților, Vasile Barbu, spune că, în ultima săptămână, mulți pacienți care s-au prezentat la cabinetele medicilor de familie au fost trimiși acasă și rugați să vina a doua zi pentru a-și ridica rețetele, întrucât medicii nu puteau accesa sistemul informatic al CNAS. Același lucru le-a fost comunicat pacienților și în ziua următoare, aceștia fiinad astfel amânați toată săptămâna.

Barbu spune că unii dintre pacienți au renunțat să mai faca zadarnic drumurile zilnice până la cabinet și și-au cumpărat singuri medicamentele, plătindu-și din buzunar tratamentul de care ar fi trebuit să beneficieze gratuit, în calitate de asigurați. Acestea au fost însă cazurile fericite, pentru că există numeroși pacienți cu o situație materială precară sau care au nevoie de medicamente foarte scumpe și care au ajuns în situația de a renunța să-și mai ia tratamentul până când va fi rezolvată problema tehnică, iar medicii le vor putea elibera din nou rețete compensate.

La fel de intrigat s-a arătat și președintele COPAC, Radu Gănescu, care spune că astfel de incidente nu mai constituie de mult un lucru neobișnuit, iar situația se datorează sistemului informatic învechit, care nu mai face față nevoilor actuale. „Suntem una din puţinele ţări europene care are card şi dosar electronic, dar în loc să fie bine, la noi e rău, iar acest sistem îngreunează accesul pacientului la servicii medicale, în loc să îl faciliteze”, a declarat acesta.

 

Dr. Grindrovel Dumitra

Și medicii sunt la fel de nemulțumiți, fie că este vorba de medicii de familie sau de cei din unitățile sanitare ori din ambulatoriile de specialitate. Patronatul Medicilor de Familie București-Ilfov chiar întreabă, retoric, dacă nu cumva este necesar ca medicii și pacienții să iasă din  nou în stradă. „Am ieșit anul trecut pentru a ni se reduce birocrația și pentru a avea condiții să oferim servicii de calitate înaltă pentru pacienții noștri. Trebuie să ieșim iar, și pentru ca CNAS să își asume responsabilitatea pentru sistemul informatic pe care îl administrează?”, întreabă aceștia.

Dr. Gindrovel Dumitra, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, a confirmat că „în aceste zile am avut destul de multe probleme, pentru că mulţi colegi care şi-au reînnoit semnătura electronică nu au putut să valideze servicii, fiindcă acea semnătură nu se înregistra în sistemul informatic, fenomen care persistă chiar şi acum. Apoi, prescripţia electronică mergea, dar validarea serviciilor în SIUI nu a fost posibilă de marţi până vineri şi s-au acordat servicii în regim offline”.

În tot acest timp, CNAS a transmis doar că se lucreză pentru remedierea problemelor tehnice apărute, fără a preciza vreun termen la care se estimează că platforma informatică va redeveni pe deplin  operațională.

 


Adaugati un comentariu


 

*