Noi reguli privind publicitatea pentru medicamentele OTC

26 octombrie 2023 | 0 comentarii |

Reclamele la medicamentele eliberate fără prescripție medicală vor putea fi difuzate și pe canalelele de Social Media sau Youtube, a anunțat farm. dr. Răzvan Prisada, președintele Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România.

 

Atrăgând atenția că România este singura țară din Uniunea Europeană care nu permite încă publicitatea acestor medicamente în social media și aplicații mobile, Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale (RASCI) a subliniat, în cadrul conferinței „Perspective asupra viitorului îngrijirii personale”, desfășurată sub umbrela campaniei educaționale Despre sănătate, cu responsabilitate, necesitatea revizuirii legislației privind publicitatea medicamentelor OTC (medicamente ce se pot eliberea fără prescripție medicală) în mediul digital. „Permițând publicitatea medicamentelor OTC în social media și aplicații mobile, cu reglementări adecvate, ne putem asigura că pacienții au acces la informații esențiale pentru a lua decizii informate cu privire la sănătatea lor și, în același timp, sunt protejați împotriva publicității false sau înșelătoare. Cu o populație tot mai conectată la internet și pe rețelele de socializare, este evident că este necesară adaptarea regulamentelor la noile realități digitale, ceea ce ar putea oferi o oportunitate semnificativă pentru comunicarea unor informații utile și verificate către pacienţi”, a declarat Iulia Roșian, Președinte RASCI.

 

Farm. dr. Răzvan Prisada, Președintele Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), a explicat că este vorba despre „permiterea publicității autorizate pentru medicamentele OTC și în mediul online – Social Media și canale precum Youtube, fără a putea folosi butoanele de like, share sau comentarii, în scopul protejării utilizatorului, care nu este întotdeauna corect informat”.

Președintele ANMDMR a subliniat că „orice schimbare în reglementările privind publicitatea medicamentelor OTC trebuie să fie bine ponderată și să asigure siguranța și protecția pacienților români. Suntem deschiși să analizăm propunerile în acest sens și să colaborăm cu toate părțile interesate pentru a ajunge la cele mai bune soluții pentru sănătatea publică. În absența modificărilor legislative imediate, se discută posibilitatea de a revizui Ghidul de Publicitate pentru a oferi claritate cu privire la publicitatea medicamentelor OTC în social media și aplicații mobile, ca metodă de aliniere la cadrul European și la realitatea curentă. Această revizuire ar trebui să țină cont de cerințele stricte de siguranță și etică pentru a proteja sănătatea și interesele publicului”.

 

Răzvan Prisada a mai spus că Ordinul OMS 194/2015, care în prezent interzice publicitatea pe rețele sociale și platforme online, va fi modificat și va pleca pe circuitul de avizare în următoarele două săptămâni. „Sperăm ca, cel mai târziu în luna ianuarie, prevederile noi să fie deja în vigoare. Dincolo de permisiunea utilizării acestor canale pe care cu toții le folosim în prezent pentru publicitatea la medicamentele OTC, includem și responsabilitatea suplimentară a deținătorilor de autorizație de punere pe piață în legătură cu conținutul materialelor care sunt distribuite, dincolo de materialele proprii. Prin noile modificări, ei vor avea și o responsabilitate extinsă asupra tuturor materialelor care ar putea fi prezente în mediul online și care fac referire la produsele pentru care ei au autorizație. Avem în vedere un parteneriat cu companii de IT autorizate care pot utiliza motoarele de căutare și care ne pot ajuta să filtrăm și să elimine din mediul online, la solicitarea Agenției, materialele care nu sunt avizate sau nu sunt conforme”, a precizat farm dr. Răzvan Prisada, în cadrul dezbaterii „Perspective asupra viitorului îngrijirii personale”.

 

În 2022, Consiliul Concurenței a publicat un raport care propune, între altele, o revizuire a legislației privind publicitatea medicamentelor OTC, pentru a nu exista diferențieri între canalele de promovare. „Astfel, ar trebui să se permită publicitatea în social media și aplicații mobile, sub anumite condiții stricte pentru a evita abuzurile. Totodată, regulile de vânzare și eliberare a medicamentelor OTC ar trebui să rămână consistente, indiferent de mediul de achiziție, cu asigurarea asistenței de către farmacist sau asistentul medical de farmacie în interacțiunea cu pacientul. Este încurajată, așadar, modificarea legislaţiei în sensul permiterii expunerii la raft a medicamentelor OTC în cadrul farmaciilor /drogheriilor fizice. Această expunere echivalează cu afișarea medicamentelor OTC pe site-ul unităţii farmaceutice, considerat prelungirea virtuală a unităţii farmaceutice, conform prevederilor legale”, a declarat Dan-Virgil Pascu, Vicepreședinte Consiliul Concurenței.

 

În conformitate cu Directiva 2001/83/CE și recomandările Consiliului Concurenței, RASCI a propus autorităților integrarea mediului digital ca formă sigură de comunicare și de promovare a medicamentelor OTC, în anumite condiții, inclusiv evaluarea și aprobarea de către ANMDMR și dezactivarea opțiunilor de interacțiune cu publicul, inclusiv comentarii, evaluări, distribuiri sau partajări.

„Este important să subliniem că orice schimbare în acest sens ar trebui să fie făcută cu atenție și cu respectarea tuturor normelor și standardelor etice. Cu toate acestea, există soluții tehnice pentru implementarea publicității medicamentelor OTC în social media și aplicații mobile, astfel încât să se protejeze interesul publicului și să se asigure calitatea și veridicitatea informațiilor furnizate. Atât permiterea acestui tip de publicitate, cât și expunerea medicamentelor OTC în fața tejghelei în farmacii, ar putea crea oportunități semnificative pentru educarea și informarea pacienţilor, ajutându-i să ia decizii mai bine fundamentate cu privire la gestionarea propriei sănătăți”, a afirmat Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

 


Adaugati un comentariu


 

*